Gå til innhold

BMI på nesten 29 :( Henvist til overvektsklinikken


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Huff. Jeg har 13 kilo for mye og er snart i kategorien fedme! Jeg var hos legen nok en gang igår etter å ha forsøkt å gå ned i vekt i to år. Har hatt oppfølging hos lege og hele pakka. Tilogmed fått slankemidler på resept! Gikk jo ned da, men gikk rett opp igjen så fort pakken var tom.

Sjekket på overvektsklinikken nå og der stod det at de tok inn folk med bmi fra 30 og over. Håper jeg får komme allikevel og får hjelp. Skal ikke ha operasjon, men trenger tydeligvis hjelp :( 

Anonymkode: 01c90...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men er ikke det bra da? Du har prøvd i to år i samråd med lege, men ikke klart det. Da er det vel helt supert og bli henvis videre? 

Anonymkode: 001e2...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten litt spesielt at man velger å bruke fellesskapets penger på et overvektsproblem som er så lite.

 

Anonymkode: 79158...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men er ikke det bra da? Du har prøvd i to år i samråd med lege, men ikke klart det. Da er det vel helt supert og bli henvis videre? 

Anonymkode: 001e2...cf0

Er jo det hun skriver da!

HI, jeg skjønner du sliter og at det er leit, det jeg ikke skjønner er at du har fått slankemidler på resept og henvises til klinikken. 13 kg overvekt er ikke et voldsomt fedmeproblem. 

Anonymkode: 0d1c7...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde samme vekt som deg for 1 år siden, er 3 cm høyere da. Men til sommeren var kiloene borte, jeg bare la om kostholdet....

Men at du har hatt slankemidler på resept og henvist til fedmeklinikk høres merkelig ut, for såååå overvektig er du ikke.

 

Anonymkode: dbf16...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Grete roede eller Libra kurs?

du må endre matvanene dine for å gå ned i vekt og da trenger du kunnskap om hva du bør spise. Det får du på slike kurs. 

Anonymkode: c1ea3...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig merkelig at du har fått både slankemidler og henvisning, for du er ikke veldig overvektig! Håper du ikke kommer inn og tar plassen til noen som virkelig trenger det... Beklager å si det altså. 

Anonymkode: e0371...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nesten litt spesielt at man velger å bruke fellesskapets penger på et overvektsproblem som er så lite.

 

Anonymkode: 79158...ffb

Fellesskapets penger.. 

Kanskje vurderer de det dithen at det vil koste langt mindre med forebyggende behandling enn å vente til problemet har blitt enda større.. 

Du får sikkert litt av fellesskapets penger du også, for noe andre ville kategorisere som unødvendig

Anonymkode: 4c152...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere huske at det er ikke jeg som har sagt jeg skal ha slankemidler eller henvises, det er legens ord og valg.

Og selvfølgelig har kostholdet vært lagt om! Jeg er jo ikke dum

Anonymkode: 01c90...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir både misunnelig og frustret for at du får så mye hjelp med en overvekt på 13 kilo. Jeg får ingen hjelp, har bmi på 34,1

Anonymkode: 0afe6...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shiiit.. Jeg har 20 kilo for mye men ingen har snakket om at jeg bør slanke meg engang!

Anonymkode: 73fd2...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir både misunnelig og frustret for at du får så mye hjelp med en overvekt på 13 kilo. Jeg får ingen hjelp, har bmi på 34,1

Anonymkode: 0afe6...b89

Ja det er 2 års ventetid her for å komme i betrakning så skjønner ikke helt at HI har fått det med bare 13kg overvekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som har bmi på 34,1 hvorfor får du ikke hjelp? 

Du må selv si til fastlegen din at du ønsker å henvises til nærmeste overvektsklinikk, evnt bestille time til en privatklinkk om du ønsker en slankeoperasjon el liknende.

Alle som er overvektige, har en gang, hatt bare 13 kilo for mye. Så blir det 15 kilo, 17 osv. Og plutselige er du 30 kilo for mye. Å slanke seg er lettvindt for de fleste, men ikke å beholde vekten. 

Fikk selv et nytt liv ved slankeoperasjon, som jeg selv betalte av egen lomme for tre år siden. Ikke angret på det valget. Jeg klarte ikke å få ned i vekt selv, la bare på meg mer og mer, fordi jeg spiste feil og for mye. Nå har jeg hatt samme vekt i over to år. 

Anonymkode: 80019...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er nesten litt spesielt at man velger å bruke fellesskapets penger på et overvektsproblem som er så lite.

 

Anonymkode: 79158...ffb

Enig, dette er jo latterlig. 13 kilo, altså...

Anonymkode: 9f6c8...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingenting på en overvektsklinikk å gjøre. 

Jeg har ca samme høyde og vekt, er langt fra noen sylfide - helt klart. Chubby, men ikke så overvektig at jeg kan forvente hjelp fra det offentlige.

 

Anonymkode: 41167...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bmi på 29 og dårlig trent så man ikke har mye muskler, er det ikke å tvil om at man er overvektig. Selvfølgelig hadde det beste vært hvis man allerede da kunne få hjelp fra overvektsklinikker, men hvis man får hjelp det, på bekostning av de med et mye større problem, er det helt feil. 

Med så liten overvekt som du har, burde du kunne legge om kostholdet og trene og gå ned uten store problemer. Meld deg på Grete Roede eller noe og klar det selv!

Anonymkode: fd4e7...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du som har bmi på 34,1 hvorfor får du ikke hjelp? 

Du må selv si til fastlegen din at du ønsker å henvises til nærmeste overvektsklinikk, evnt bestille time til en privatklinkk om du ønsker en slankeoperasjon el liknende.

Jeg har tigget om hjelp lenge. Jeg vil ikke ha slankeoperasjon, men jeg ønsker litt hjelp, veiledning og oppfølging, mye pga at jeg har endel andre helseproblemer som påvirkes av vekt og mat. Hver gang jeg tar det opp, så sier han at vi tar det neste gang, eller så prater han det bare bort. Så etter å ha blitt avvist på det så mange ganger, og følt meg mindre og mindre for hver gang, så har jeg gitt opp å få hjelp

Anonymkode: 0afe6...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tigget om hjelp lenge. Jeg vil ikke ha slankeoperasjon, men jeg ønsker litt hjelp, veiledning og oppfølging, mye pga at jeg har endel andre helseproblemer som påvirkes av vekt og mat. Hver gang jeg tar det opp, så sier han at vi tar det neste gang, eller så prater han det bare bort. Så etter å ha blitt avvist på det så mange ganger, og følt meg mindre og mindre for hver gang, så har jeg gitt opp å få hjelp

Anonymkode: 0afe6...b89

Bestill en time kun for å ordne det, da kan han ikke si dere skal ordne det neste gang. Hvis du har tatt det opp samtidig med andre ting som har haster mer, har han sikkert sagt dere må vente fordi han ikke har hatt tid til begge deler. 

Anonymkode: fd4e7...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg provosert og håper du kødder !! Virkelig !!!! Du er lett overvektig. Om du er sunn og frisk og trener en del så er det der null problem ! Du Ødelgger jo bare kroppen din med å stresse sånn. Ta deg sammen. Du er 29 år . Tren og spis sunt, så kan du være fornøyd. Ikke meningen å være slem. Jeg er 165 og 73 kilo. ( var 77 for litt siden) Vurderer ikke å gå til legen med det en gang. Jeg trener masse og er aktiv. Ikke farlig feit i det hele tatt. Ikke så vakker, men langt i fra smellfeit 

Anonymkode: 591bd...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, ta kontakt med den lokale frisklivvsentralen. Der vil du få hjelp og oppfølging. Glem legen, han/hun skjønner åpenbart lite. 

Anonymkode: b53a5...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett pasientar med høgare BMI og helseproblem få avslag på overvektspoliklinikken her i byen, så eg trur neppe du vert prioritert.  Verkar litt "triggerhappy" den legen der, som køyrer på med tung skyts for ei temmeleg moderat overvekt.  Høyres ut som du og stressar unødig mykje over vekta. Overvektspoliklinikken underviser om kosthald, lavkalori og trening, på same måte som andre slanketilbod gjer, dei har ikkje nokon annan vidunderkur.  Veit ikkje kva du allereie har prøvd, men mi eiga erfaring er at det hjelper å skrive ned alt eg et, for å bli meir bevisst.  Det er lett å lure seg sjølv til å tru at ein et mindre enn ein eigentleg gjer. Eg brukar MyFitnespal, ein gratis app, som hjelper å berekne energibehov, og kor mykje maten inneheld.  Tidlegare har eg abbonnert på VGs vektklubb, som var litt betre, men kostar litt.  Andre har god erfaring med feks Roede kurs, som inneheld mykje det same som å gå på overvektspoliklinikk, med lavkarbo og jamnleg veging. I tillegg kjem det litt omdiskuterte lavkarbo kosthaldet, som eg og har hatt god erfaring med, då eg la det på eit moderat nivå utan å køyre på med bacon, fløyte og ost.

Eg tenkjer du gjerne hadde hatt betre nytte av å fokusere på å halde deg i bra fysisk form, framfor å fokusere så mykje på vekta di.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 kg er ingenting å klage over! Du får begynne å gå litt tur eller passe på kostholdet. Få deg nok søvn og stress mindre. Jeg er over 40 kg for tung, men går ikke til drastisk grep før babyen har blitt stor nok. Overvektsklinikk og slankepiller for noen få kg for mye er tullete

Anonymkode: b9255...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...