Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #1 Skrevet 9. januar 2019 Min far er død. Han var gift med min mor og jeg var eneste barn av begge. Hun fikk utbetalt hans livsforsikring på Ca 900.000,-. Hun betalte ut hans gjeld på Ca 400.000,-. Det er da ca en halv mill igjen. Disse mener hun er bare hennes. Jeg trodde jeg hadde krav på halvparten av halvparten, altså Ca 125.000,-. De hadde ingen felles eiendom. Huset er kun hennes, da det var hennes arv fra sine foreldere. Noen som vet hva som er rett her? Anonymkode: ab281...04a
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #2 Skrevet 9. januar 2019 Hun har vel rett til å sitte i uskiftet bo så lenge hun lever...? Anonymkode: 81756...0cf
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #3 Skrevet 9. januar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hun har vel rett til å sitte i uskiftet bo så lenge hun lever...? Anonymkode: 81756...0cf Det har hun. Min pappa døde for 25 år siden, vi har aldri fått noe arv, hun sitter i uskiftet bo Anonymkode: 42ff8...69f
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #4 Skrevet 9. januar 2019 Din mor har krav på å sitte i uskiftet bo siden du er deres felles barn. Det vil si at du ikke får utbetalt noe før hun er død. I praksis betyr det at hun forvalter arven etter din far,og kan faktisk bruke det opp slik at det blir ingenting igjen til deg,så lenge hun ikke bruker de uvettig. Hadde du vært særkullsbarn etter din får hadde du kunnet kreve skifte umiddelbart. Anonymkode: bab15...377
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #5 Skrevet 9. januar 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min far er død. Han var gift med min mor og jeg var eneste barn av begge. Hun fikk utbetalt hans livsforsikring på Ca 900.000,-. Hun betalte ut hans gjeld på Ca 400.000,-. Det er da ca en halv mill igjen. Disse mener hun er bare hennes. Jeg trodde jeg hadde krav på halvparten av halvparten, altså Ca 125.000,-. De hadde ingen felles eiendom. Huset er kun hennes, da det var hennes arv fra sine foreldere. Noen som vet hva som er rett her? Anonymkode: ab281...04a Det er en del som ikke vet at en livsforsikring ikke inngår ikke i arvegrunnlaget. Denne tilfaller ektefelle eller samboer automatisk og alene, med mindre HI er under 26 år eller er begunstiget i forsikringsdokumentet av faren. 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hun har vel rett til å sitte i uskiftet bo så lenge hun lever...? Anonymkode: 81756...0cf Hvorfor skulle hun ville det når hun selv og hennes egne livsarvinger (hun har kanskje søsken eller nieser/nevøer) kommer mye bedre ut av det økonomisk ved å skifte? Hadde hun valgt å sitte i uskifte så hadde forsikringen inngått i boet og blitt delt ved senere skifte, men nå beholder hun den helt alene. Anonymkode: 278da...611
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #6 Skrevet 9. januar 2019 Så man kan ikke kreve skifte av bo når man er felles barn? Og hva går inn under uvettig bruk? For min mor som alltid har vært sparsommelig og flink driver nå å kaster penger rundt seg på dyre duppeditter, festing og menn. Totalt personlighetsforstyrret. Anonymkode: ab281...04a
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #7 Skrevet 9. januar 2019 Hvis pappaen din likevel ikke eide noe av verdi, og hun betalte ut hans gjeld med sin egen forsikring, så har hun gjort deg en stor tjeneste HI. Anonymkode: 278da...611
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #8 Skrevet 9. januar 2019 En livsforsikring inngår ikke nødvendigvis i det vanlige arveoppgjøret. Er forsikringen navngitt spesifikke mottakere, tilfaller hele beløpet til den/dem. Anonymkode: 3a530...aa2
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #9 Skrevet 9. januar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så man kan ikke kreve skifte av bo når man er felles barn? Og hva går inn under uvettig bruk? For min mor som alltid har vært sparsommelig og flink driver nå å kaster penger rundt seg på dyre duppeditter, festing og menn. Totalt personlighetsforstyrret. Anonymkode: ab281...04a Ser nå at det er snakk om moren hennes. Barn kan ikke kreve at den gjenlevende forelderen skifter, men den gjenlevende kan velge å skifte, og må gjøre det før hun evt gifter seg på ny. Anonymkode: 278da...611
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #10 Skrevet 9. januar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvis pappaen din likevel ikke eide noe av verdi, og hun betalte ut hans gjeld med sin egen forsikring, så har hun gjort deg en stor tjeneste HI. Anonymkode: 278da...611 Det var jo hans livsforsikring via hans jobb. Hun betalte ut hans bilgjeld, og fikk dermed bilen. Den er dog ikke verdt det samme nå som da den var ny. Anonymkode: ab281...04a
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #11 Skrevet 9. januar 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så man kan ikke kreve skifte av bo når man er felles barn? Og hva går inn under uvettig bruk? For min mor som alltid har vært sparsommelig og flink driver nå å kaster penger rundt seg på dyre duppeditter, festing og menn. Totalt personlighetsforstyrret. Anonymkode: ab281...04a Hun har rett til å bruke pengene som hun vil Anonymkode: 42ff8...69f
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #12 Skrevet 9. januar 2019 Forsikringspengene ble utbetalt av hans arbeidssted kommunen. Verken hun eller jeg visste om denne forsikringen før etter hans død. Men mulig det sto kun hennes navn der. Jeg vet ikke, hun forteller meg ingenting. Anonymkode: ab281...04a
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #13 Skrevet 9. januar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: En livsforsikring inngår ikke nødvendigvis i det vanlige arveoppgjøret. Er forsikringen navngitt spesifikke mottakere, tilfaller hele beløpet til den/dem. Anonymkode: 3a530...aa2 Den behøver ikke være navngitt noen, det er loven som stadfester at den aldri inngår i et dødsbo. En del er ikke klar over dette og tror de sikrer hele familien med en slik forsikring. Anonymkode: 278da...611
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #14 Skrevet 9. januar 2019 Livsforsikring er ikke en eiendel på lik linje med hus og bil. Det er en forsikring for å sikre den nærmeste etterlatte økonomisk, i ditt tilfelle hans ektefelle/ din mamma. Enkelt fortalt: livsforsikring er til den som deler økonomi med avdøde, slik at vedkommende skal kunne fortsette å bo og leve uten å bli økonomisk dårligere av dødsfallet. Anonymkode: 8b349...e45
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #15 Skrevet 9. januar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Forsikringspengene ble utbetalt av hans arbeidssted kommunen. Verken hun eller jeg visste om denne forsikringen før etter hans død. Men mulig det sto kun hennes navn der. Jeg vet ikke, hun forteller meg ingenting. Anonymkode: ab281...04a Regner med at du er myndig, og da går forsikringen til ektefelle Anonymkode: 42ff8...69f
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #16 Skrevet 9. januar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Den behøver ikke være navngitt noen, det er loven som stadfester at den aldri inngår i et dødsbo. En del er ikke klar over dette og tror de sikrer hele familien med en slik forsikring. Anonymkode: 278da...611 Takk for oppklarende svar. 😊 Anonymkode: ab281...04a
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #17 Skrevet 9. januar 2019 Da er det kanskje feil som min mor trodde, at hun ikke ville få utbetalt forsikringen om hun valgte å si fra seg arven (altså gjelden)? Anonymkode: ab281...04a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå