Gå til innhold

Noen som kan arveregler?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far er død. Han var gift med min mor og jeg var eneste barn av begge.

Hun fikk utbetalt hans livsforsikring på Ca 900.000,-. Hun betalte ut hans gjeld på Ca 400.000,-. Det er da ca en halv mill igjen. Disse mener hun er bare hennes. Jeg trodde jeg hadde krav på halvparten av halvparten, altså Ca 125.000,-.

De hadde ingen felles eiendom. Huset er kun hennes, da det var hennes arv fra sine foreldere. 

Noen som vet hva som er rett her?

Anonymkode: ab281...04a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har vel rett til å sitte i uskiftet bo så lenge hun lever...? 

Anonymkode: 81756...0cf

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hun har vel rett til å sitte i uskiftet bo så lenge hun lever...? 

Anonymkode: 81756...0cf

Det har hun. Min pappa døde for 25 år siden, vi har aldri fått noe arv, hun sitter i uskiftet bo

Anonymkode: 42ff8...69f

Skrevet

Din mor har krav på å sitte i uskiftet bo siden du er deres felles barn. Det vil si at du ikke får utbetalt noe før hun er død. I praksis betyr det at hun forvalter arven etter din far,og kan faktisk bruke det opp slik at det blir ingenting igjen til deg,så lenge hun ikke bruker de uvettig. 

Hadde du vært særkullsbarn etter din får hadde du kunnet kreve skifte umiddelbart.

Anonymkode: bab15...377

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min far er død. Han var gift med min mor og jeg var eneste barn av begge.

Hun fikk utbetalt hans livsforsikring på Ca 900.000,-. Hun betalte ut hans gjeld på Ca 400.000,-. Det er da ca en halv mill igjen. Disse mener hun er bare hennes. Jeg trodde jeg hadde krav på halvparten av halvparten, altså Ca 125.000,-.

De hadde ingen felles eiendom. Huset er kun hennes, da det var hennes arv fra sine foreldere. 

Noen som vet hva som er rett her?

Anonymkode: ab281...04a

Det er en del som ikke vet at en livsforsikring ikke inngår ikke i arvegrunnlaget. Denne tilfaller ektefelle eller samboer automatisk og alene, med mindre HI er under 26 år eller er begunstiget i forsikringsdokumentet av faren.

 

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hun har vel rett til å sitte i uskiftet bo så lenge hun lever...? 

Anonymkode: 81756...0cf

Hvorfor skulle hun ville det når hun selv og hennes egne livsarvinger (hun har kanskje søsken eller nieser/nevøer) kommer mye bedre ut av det økonomisk ved å skifte? Hadde hun valgt å sitte i uskifte så hadde forsikringen inngått i boet og blitt delt ved senere skifte, men nå beholder hun den helt alene.

 

 

Anonymkode: 278da...611

Skrevet

Så man kan ikke kreve skifte av bo når man er felles barn? Og hva går inn under uvettig bruk? For min mor som alltid har vært sparsommelig og flink driver nå å kaster penger rundt seg på dyre duppeditter, festing og menn. Totalt personlighetsforstyrret.

Anonymkode: ab281...04a

Skrevet

Hvis pappaen din likevel ikke eide noe av verdi, og hun betalte ut hans gjeld med sin egen forsikring, så har hun gjort deg en stor tjeneste HI.

Anonymkode: 278da...611

Skrevet

En livsforsikring inngår ikke nødvendigvis i det vanlige arveoppgjøret. Er forsikringen navngitt spesifikke mottakere, tilfaller hele beløpet til den/dem. 

Anonymkode: 3a530...aa2

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så man kan ikke kreve skifte av bo når man er felles barn? Og hva går inn under uvettig bruk? For min mor som alltid har vært sparsommelig og flink driver nå å kaster penger rundt seg på dyre duppeditter, festing og menn. Totalt personlighetsforstyrret.

Anonymkode: ab281...04a

Ser nå at det er snakk om moren hennes. 

Barn kan ikke kreve at den gjenlevende forelderen skifter, men den gjenlevende kan velge å skifte, og må gjøre det før hun evt gifter seg på ny. 

Anonymkode: 278da...611

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis pappaen din likevel ikke eide noe av verdi, og hun betalte ut hans gjeld med sin egen forsikring, så har hun gjort deg en stor tjeneste HI.

Anonymkode: 278da...611

Det var jo hans livsforsikring via hans jobb. Hun betalte ut hans bilgjeld, og fikk dermed bilen. Den er dog ikke verdt det samme nå som da den var ny. 

Anonymkode: ab281...04a

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så man kan ikke kreve skifte av bo når man er felles barn? Og hva går inn under uvettig bruk? For min mor som alltid har vært sparsommelig og flink driver nå å kaster penger rundt seg på dyre duppeditter, festing og menn. Totalt personlighetsforstyrret.

Anonymkode: ab281...04a

Hun har rett til å bruke pengene som hun vil

Anonymkode: 42ff8...69f

Skrevet

Forsikringspengene ble utbetalt av hans arbeidssted kommunen. Verken hun eller jeg visste om denne forsikringen før etter hans død. Men mulig det sto kun hennes navn der. Jeg vet ikke, hun forteller meg ingenting. 

Anonymkode: ab281...04a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

En livsforsikring inngår ikke nødvendigvis i det vanlige arveoppgjøret. Er forsikringen navngitt spesifikke mottakere, tilfaller hele beløpet til den/dem. 

Anonymkode: 3a530...aa2

Den behøver ikke være navngitt noen, det er loven som stadfester at den aldri inngår i et dødsbo. En del er ikke klar over dette og tror de sikrer hele familien med en slik forsikring.

Anonymkode: 278da...611

Skrevet

Livsforsikring er ikke en eiendel på lik linje med hus og bil. Det er en forsikring for å sikre den nærmeste etterlatte økonomisk, i ditt tilfelle hans ektefelle/ din mamma. Enkelt fortalt: livsforsikring er til den som deler økonomi med avdøde, slik at vedkommende skal kunne fortsette å bo og leve uten å bli økonomisk dårligere av dødsfallet.

Anonymkode: 8b349...e45

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Forsikringspengene ble utbetalt av hans arbeidssted kommunen. Verken hun eller jeg visste om denne forsikringen før etter hans død. Men mulig det sto kun hennes navn der. Jeg vet ikke, hun forteller meg ingenting. 

Anonymkode: ab281...04a

Regner med at du er myndig, og da går forsikringen til ektefelle

Anonymkode: 42ff8...69f

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den behøver ikke være navngitt noen, det er loven som stadfester at den aldri inngår i et dødsbo. En del er ikke klar over dette og tror de sikrer hele familien med en slik forsikring.

Anonymkode: 278da...611

Takk for oppklarende svar. 😊

Anonymkode: ab281...04a

Skrevet

Da er det kanskje feil som min mor trodde, at hun ikke ville få utbetalt forsikringen om hun valgte å si fra seg arven (altså gjelden)?

Anonymkode: ab281...04a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...