Gå til innhold

Solveig Kloppen ~ et møte med døden!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så sterk dokumentar. Ble noen tårer. Så tøft.. 

Neste episode er om søsteren hennes som også døde. Forsøkte å se på TV-guiden om hva hun dessverre døde av, men det stod ingenting. Noen som vet? Vil gjerne se, men det kan dessverre være trigger både for meg og andre. Kunne ønske de kunne oppgi dødsårsak.

Herregud, for en sterk historie.

Anonymkode: 95d69...a48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står på TV.2 at hun tok selvmord noen uker etter morens død.

Anonymkode: 679ee...19b

Skrevet

Søsteren tok sitt eget liv 6 uker etter morens død.

Anonymkode: a4ce9...7e3

Skrevet

Veldig godt program. Hun er utrolig.

Anonymkode: c7007...a53

Skrevet

Tok sitt eget liv? 😱

Anonymkode: 7881e...552

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tok sitt eget liv? 😱

Du kan lese om det her

Anonymkode: a4ce9...7e3

Skrevet

Jeg klarer ikke å se på. Det blir for voldsomt for meg.

Så på reklamesnutten fra da de sitter inne hos legen og moren får beskjed om at eneste alternativ er lindrende behandling. Jeg fikk ikke stoppet det før det var for sent, og nå kverner det rundt i hodet.. 

Anonymkode: 9af1b...59c

Skrevet

Noen som vet om det går i reprise? 

Fant ikke noe så langt jeg fikk sjekket i tv-guiden. 

Anonymkode: 7727f...a85

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så på reklamesnutten fra da de sitter inne hos legen og moren får beskjed om at eneste alternativ er lindrende behandling. Jeg fikk ikke stoppet det før det var for sent, og nå kverner det rundt i hodet.. 

Hva kverner? Å dø er like naturlig som å bli født. Vi bare fortrenger at vi alle skal dø. Før eller siden. Lindrende behandling og palliasjon gjør utgangen av livet verdig og mindre smertefullt. Åpenhet rundt døden gir mindre dødsangst og letter sorgen både for den som skal dø og de som er pårørende. 

Har ikke sett programmet, men skal se det når jeg får sjangsen. 

Anonymkode: 8e80d...6e3

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig. Blir dårlig av det. 😥😥

Anonymkode: 828bd...266

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva kverner? Å dø er like naturlig som å bli født. Vi bare fortrenger at vi alle skal dø. Før eller siden. Lindrende behandling og palliasjon gjør utgangen av livet verdig og mindre smertefullt. Åpenhet rundt døden gir mindre dødsangst og letter sorgen både for den som skal dø og de som er pårørende. 

Og det var jo nettopp utgangspunktet hennes da hun begynte å lage serien, lenge før morens og søsterens død: å våge å snakke om døden og dermed gjøre den mindre skremmende.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det var jo nettopp utgangspunktet hennes da hun begynte å lage serien, lenge før morens og søsterens død: å våge å snakke om døden og dermed gjøre den mindre skremmende.

Det synes jeg er flott! Solveig Kloppen er veldig fin! Veldig trist at hun mistet to av sine nærmeste, og selvmord er så vondt at det nok ikke er meningen vi skal klare å forstå hvorfor noen velger den utveien.

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alt det du sier der det vet den rasjonelle delen av hjernen min.. men det hjelper fint lite..

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det synes jeg er flott! Solveig Kloppen er veldig fin! Veldig trist at hun mistet to av sine nærmeste, og selvmord er så vondt at det nok ikke er meningen vi skal klare å forstå hvorfor noen velger den utveien.

Ja. Solveig er skikkelig herlig.

Stakkars døtrene til Kathrine 😪

Anonymkode: 828bd...266

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tok sitt eget liv? 😱

Det står at hun har slitt med depresjoner hele sitt liv, men at det likevel kom som et sjokk på familien at hun faktisk ikke ønsket å leve lenger.

Anonymkode: cd27f...3b9

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en enorm frykt for døden, for å dø fra barna, å miste dem jeg er glad i. Jeg frykter ikke smerten på slutten, men det å bli borte. Og jeg velger å skjerme meg fra det fordi jeg får panikk. Ingen samtale om døden vil kunne hjelpe meg

Den dagen jeg, eller noen nær meg er i den situasjonen at de snart skal dø - da skal jeg snakke åpent og ærlig om alt knyttet til det..  Men det vil på ingen måte gjøre det mindre skremmende for meg å se et program om døden før jeg må.. 

Skrevet

Når jeg leser noen av svarene i denne tråden, kjenner jeg at jeg blir veldig takknemlig for jobben pappa hadde (pensjonist nå). Hele oppveksten min (vår) jobbet han i begravelsesbyrå. I begynnelsen satt de også sammen kister selv på verkstedet, og vi var titt og ofte med dit fordi pappa måtte jobbe med noe i helgene. Jeg var kanskje 6 år første gang jeg så en barnekiste. Vi har spurt og gravd, pappa har alltid svart så godt og ærlig som han kunne. Jeg har «vokst opp med døden rundt middagsbordet». For oss er døden noe naturlig. 

Den siste tiden før pappa ble pensjonist, jobbet han på krematoriet. Både jeg og barnet mitt besøkte han på jobb, 4-åringen har sett urner, brenneovnen og selvfølgelig kirkegård. For han er døden naturlig å snakke om. Han er veldig klar på at vi alle skal dø. Den foreløpige, barnevennlige versjonen er «vi vet ikke når vi skal dø, men de aller fleste dør når de er gamle og syke. Da kan det til og med være bedre å dø enn å leve, for da slipper de å ha vondt mere». 

Jeg vil selvfølgelig ikke dø fra barnet mitt, men er ikke redd for selve døden. Jeg er redd for å påføre han den smerten med å miste mammaen sin. Forhåpentligvis er det mange år til.

Anonymkode: 1a824...9f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...