Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #1 Skrevet 9. januar 2019 Jeg har tørre øyne,særlig ene øyet. Til vanlig bruker jeg kunstig tårevæske og holder det da fint i sjakk. Siden slutten av oktober har det vært av og på med øyebetennelse og dette tror jeg er en kombinasjon av tørr sykehusluft (jeg jobber i sykehus) og graviditet. Jeg er 20 uker på vei. Øyelegen sa at jeg har forkjølelsesvirus og at hun ikke vil gi meg antibiotikaøyedråper pga jeg er gravid. Hun sa at det gikk over av seg selv etter mange uker. Nå er det gått fire uker og jeg er enda ikke helt bra. Øyet er sporadisk rødt og tidvis irritert og rennende. Jeg ringte og spurte hva jeg skulle gjøre videre (snakket med en sekretær) og ifølge legen skal jeg fortsette som før med kunstig tårevæske. Jordmor har rådet meg til å få en second opinion, men hvordan går jeg fram for å få det? Anonymkode: 68ed0...b76
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #2 Skrevet 9. januar 2019 Når det ikke er mye puss er det lite sannsynlig at det er en bakteriell infeksjon og da er det fullstendig bortkastet med antibiotika. Det er mett sannsynlig at du bør dryppe øynene oftere eller med andre dråper en de du bruker i dag. Det er vanlig å bli tørrere i øynene når man er gravid og når du da allerede er plaget av tørrhet, blir problemet veldig stort. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med en optiker som er god på tørre øyne. Hvis du bor i nærheten av Oslo kan du evt gå til tørreøyneklinikken, som er en øyelegeklinikk. Før hadde de lange ventetider, men må tror jeg du får time i løpet av noen dager. Anonymkode: 4eb1b...962
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #3 Skrevet 9. januar 2019 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når det ikke er mye puss er det lite sannsynlig at det er en bakteriell infeksjon og da er det fullstendig bortkastet med antibiotika. Det er mett sannsynlig at du bør dryppe øynene oftere eller med andre dråper en de du bruker i dag. Det er vanlig å bli tørrere i øynene når man er gravid og når du da allerede er plaget av tørrhet, blir problemet veldig stort. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med en optiker som er god på tørre øyne. Hvis du bor i nærheten av Oslo kan du evt gå til tørreøyneklinikken, som er en øyelegeklinikk. Før hadde de lange ventetider, men må tror jeg du får time i løpet av noen dager. Anonymkode: 4eb1b...962 Takk for svar. Jeg har hatt puss når jeg har våknet på morgenen i en uke (på begge øyne). Ingen puss annet enn på morgenen. Jeg har brukt Spersadex øyedråper som er betennelsesdempende og de hadde effekt nærmest umiddelbart, dog kom symptomene tilbake sakte, men sikkert en uke etter avsluttet kur. Det siste jeg vil er å sykmelde meg fra jobb, men fortsetter det sånn som nå vet jeg ikke hvor lenge jeg holder ut. I dag har jeg dryppet øynene ti ganger... bruker øyedråper som øyelegen anbefaler. Takk for tips angående tørreøyneklinikken. Har du vært der selv ? Er du helsepersonell? Virker nemlig som du har litt kunnskap om dette 😊 HI Anonymkode: 68ed0...b76
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #4 Skrevet 9. januar 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Jeg har hatt puss når jeg har våknet på morgenen i en uke (på begge øyne). Ingen puss annet enn på morgenen. Jeg har brukt Spersadex øyedråper som er betennelsesdempende og de hadde effekt nærmest umiddelbart, dog kom symptomene tilbake sakte, men sikkert en uke etter avsluttet kur. Det siste jeg vil er å sykmelde meg fra jobb, men fortsetter det sånn som nå vet jeg ikke hvor lenge jeg holder ut. I dag har jeg dryppet øynene ti ganger... bruker øyedråper som øyelegen anbefaler. Takk for tips angående tørreøyneklinikken. Har du vært der selv ? Er du helsepersonell? Virker nemlig som du har litt kunnskap om dette 😊 HI Anonymkode: 68ed0...b76 Det er vel ikke egentlig lov å svare på det 😉 men jeg er optiker og jobber mye med tørre øyne. Anonymkode: 4eb1b...962
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #5 Skrevet 9. januar 2019 Og med puss om morgenen og ikke ellers er det fortsatt lite sannsynlig det har med bakterier å gjøre. Anonymkode: 4eb1b...962
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #6 Skrevet 9. januar 2019 Hva med saltvann? Jeg ville skylt øyet med saltvann i noen dager og sett om det hjalp... Jeg har tørre øyne og har falsk tårevæske på blå resept, men ofte synes jeg vanlig saltvann er bedre. Jeg kjøper disse: https://www.komplettapotek.no/product/860813/allergi-og-astma/pollenallergi/drop-it-oeyedraaper# Men ellers er jeg enig i at en optiker kan hjelpe deg mye, prøv det. Anonymkode: fa3eb...cde
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #7 Skrevet 9. januar 2019 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva med saltvann? Jeg ville skylt øyet med saltvann i noen dager og sett om det hjalp... Jeg har tørre øyne og har falsk tårevæske på blå resept, men ofte synes jeg vanlig saltvann er bedre. Jeg kjøper disse: https://www.komplettapotek.no/product/860813/allergi-og-astma/pollenallergi/drop-it-oeyedraaper# Men ellers er jeg enig i at en optiker kan hjelpe deg mye, prøv det. Anonymkode: fa3eb...cde Jeg skylte med saltvann en periode, men da jeg fortalte det til øyelegen frarådet hun meg å gjøre det . HI Anonymkode: 68ed0...b76
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #8 Skrevet 9. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Og med puss om morgenen og ikke ellers er det fortsatt lite sannsynlig det har med bakterier å gjøre. Anonymkode: 4eb1b...962 Er det ikke merkelig at jeg plutselig har puss på begge øynene om morgenen ? Hva kan det være? HI Anonymkode: 68ed0...b76
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #9 Skrevet 9. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er vel ikke egentlig lov å svare på det 😉 men jeg er optiker og jobber mye med tørre øyne. Anonymkode: 4eb1b...962 Aha 😊 Har hørt at amming også kan gi tørre øyne. Stemmer det? I så tilfelle er ikke problemet over etter at babyen er født 🤔 HI Anonymkode: 68ed0...b76
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #10 Skrevet 9. januar 2019 For å svare helt konkret, så ringer du et legekontor og ber om det. De må ta deg inn på time, men plikter ikke å følge deg opp videre. Anonymkode: 22fb6...db9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå