Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #1 Skrevet 9. januar 2019 Jenta mi har såvidt begynt med bleieslutt. Vi startet på lørdag, da tisset hun for første gang i potta. På søndag tisset hun flere ganger. Mandagen tok vi av bleia da hun kom hjem fra bhg, hun tisset flere ganger på potta og hadde to uhell. I går hadde hun ett uhell. I dag var hun hjemme fra barnehagen og gikk uten bleie hele dagen. Hadde kun ett uhell, og da stoppet hun halvveis i tissingen, og lot resten havne i potta. De to første dagene skvettet hun en del, småtisset hele tiden (som hun gjorde i bleia) men nå holder hun seg lenge og har god kontroll på blæra. Virker som hun fikk det ganske kjapt etter vi tok av bleia. Kjenner jeg ikke har lyst å levere henne i bhg i morgen, så redd for å ødelegge alt. Hvor flinke er de til å følge opp? Er det for mye å be om å sette henne på potta en gang i timen nå i starten? Eller blir det for mye for de ansatte? Anonymkode: d1529...220
Mostly Harmless Skrevet 9. januar 2019 #2 Skrevet 9. januar 2019 Jeg ville nok latt henne øve hjemme en stund til før jeg tok av bleia i barnehagen, men du kan jo høre med barnehagen hvor hyppig de kan følge opp inne? De kan jo følge på potte så ofte de har mulighet, selv om hun eventuelt har bleie på. Ute ville jeg tatt på bleie foreløpig. Jeg tenker det er tidlig i prosessen å ta av bleia helt, særlig med tanke på vintervær og mange lag klær ute. Sannsynligvis går det helt greit for henne å ha bleie noen ganger og andre ganger ikke. Mine fikk noen ganger på bleie, på lange bilturer for eksempel, en god stund etter de egentlig var sluttet. Ikke fordi vi ikke ville stoppe om de måtte tisse, men fordi det passet så utrolig dårlig med tisseuhell i bilstolen midt på fjellet.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #3 Skrevet 9. januar 2019 Hi her. Ja, det er nok lurt. Kanskje spørre om de kan sette henne på potta etter de har hatt lunsj og fruktmåltid, og ha bleia på til hun klarer å holde den tørr? Føler bare hun ikke gidder å holde seg om hun har den på. Men greit å begynne sånn, og se det an etterhvert hvor klar hun er Anonymkode: d1529...220
topaz Skrevet 9. januar 2019 #4 Skrevet 9. januar 2019 Snakk med barnehagen. De har vært igjennom mange bleieslutter før, hør hva de synes er en ok ordning og hva de tenker at skal til.
Glitrerose Skrevet 9. januar 2019 #5 Skrevet 9. januar 2019 Alle barn i barnehagen går gjennom bleieslutt, så de har nok gode rutiner på dette.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #6 Skrevet 9. januar 2019 Da mine sluttet med bleier satt de på do ved hvert bleieskift i barnehagen og gikk uten bleie hjemme. Det gjorde vi til de hadde en hel, tørr dag hjemme uten at vi måtte mase om å gå på do hele tiden, før vi prøvde uten i barnehagen. Da tror jeg ingen av dem hadde uhell i barnehagen. Anonymkode: 1473a...124
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #7 Skrevet 9. januar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Da mine sluttet med bleier satt de på do ved hvert bleieskift i barnehagen og gikk uten bleie hjemme. Det gjorde vi til de hadde en hel, tørr dag hjemme uten at vi måtte mase om å gå på do hele tiden, før vi prøvde uten i barnehagen. Da tror jeg ingen av dem hadde uhell i barnehagen. Anonymkode: 1473a...124 De sluttet forresten da de var 2,5 og 3 år. Anonymkode: 1473a...124
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #8 Skrevet 9. januar 2019 Jeg rev i stykker et gammelt putetrekk og hadde en bit i bleia for at det skulle kjennes vært ut. Fungerte ypperlig. Jeg ville tatt brorparten av bleieslutt hjemme slik at det blir gjort ordentlig.. Tror det er travle dager i barnehage.. Anonymkode: 5a1e9...7d8
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #9 Skrevet 9. januar 2019 Hvor gammel er hun? Å be de sette henne på do hver time er for mye å forvente, det er travelt i barnehage. Men de er jo vant til bleieslutt, så det har de nok gode rutiner på. Men jeg ville nok øvd en litt mer hjemme først. Men si i fra at dere har begynt å øve på det, og om de kan sette henne på do de sette henne på do samtidig med de andre barna. Anonymkode: 3cb9a...50d
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #10 Skrevet 9. januar 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor gammel er hun? Å be de sette henne på do hver time er for mye å forvente, det er travelt i barnehage. Men de er jo vant til bleieslutt, så det har de nok gode rutiner på. Men jeg ville nok øvd en litt mer hjemme først. Men si i fra at dere har begynt å øve på det, og om de kan sette henne på do de sette henne på do samtidig med de andre barna. Anonymkode: 3cb9a...50d Ja, jeg forstår det blir mye Kommer til å levere henne med bleie og heller spør om de kan følge henne på potta etter måltidene. Skjønner jo at det er lettere for meg å se når hun må på do, og unngå uhell, enn det blir for de i bhg. Hun blir 2 år om en måned. Hi Anonymkode: d1529...220
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #11 Skrevet 9. januar 2019 Bruker de potte i barnehage? Anonymkode: 4f83c...1d5
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #12 Skrevet 9. januar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Bruker de potte i barnehage? Anonymkode: 4f83c...1d5 Vi må ha med egen potte. Hi Anonymkode: d1529...220
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #13 Skrevet 9. januar 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi må ha med egen potte. Hi Anonymkode: d1529...220 Det var litt spesielt, det har jeg aldri hørt om før Anonymkode: 3cb9a...50d
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #14 Skrevet 9. januar 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var litt spesielt, det har jeg aldri hørt om før Anonymkode: 3cb9a...50d Spesielt å sitte på potte eller å ha med potte? Tror de aller fleste får ha med potte om de faktisk spør, selv om de ikke har det i bhg. De hadde potte til de minste da det største barnet mitt gikk i bhg (den samme), men den potta har de ikke lenger. Så de sa til meg at jeg kan ha med en egen potte som kan stå i bhg til bruk i begynnelsen, til hun klarer å sitte på doring. Hi Anonymkode: d1529...220
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #15 Skrevet 9. januar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Spesielt å sitte på potte eller å ha med potte? Tror de aller fleste får ha med potte om de faktisk spør, selv om de ikke har det i bhg. De hadde potte til de minste da det største barnet mitt gikk i bhg (den samme), men den potta har de ikke lenger. Så de sa til meg at jeg kan ha med en egen potte som kan stå i bhg til bruk i begynnelsen, til hun klarer å sitte på doring. Hi Anonymkode: d1529...220 Tenkte på det med at folk må ha med egen potte. Jeg bare synes det var litt rart at de ikke har potter tilgjengelig selv Anonymkode: 3cb9a...50d
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #16 Skrevet 9. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Tenkte på det med at folk må ha med egen potte. Jeg bare synes det var litt rart at de ikke har potter tilgjengelig selv Anonymkode: 3cb9a...50d Vi har ikke potter i min bhg. Vi har rett og slett ikke lagringsplass. Antall bleiebarn som skal slutte med bleie varierer og vi har så liten lagringsplass (eller plass generelt), at vi ikke kan bruke den på ting vi ikke MÅ ha. Bhg er så klart forskjellige, ville bare informere om én mulighet for at bhg ikke har potter. Anonymkode: 335dc...4e6
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #17 Skrevet 9. januar 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har ikke potter i min bhg. Vi har rett og slett ikke lagringsplass. Antall bleiebarn som skal slutte med bleie varierer og vi har så liten lagringsplass (eller plass generelt), at vi ikke kan bruke den på ting vi ikke MÅ ha. Bhg er så klart forskjellige, ville bare informere om én mulighet for at bhg ikke har potter. Anonymkode: 335dc...4e6 Ser den. Barnehagen jeg jobber i har en stor småbarnsavdeling, så vi har omtrent alltid unger som slutter med bleier, de sitter gjerne 3-4 stykker ved siden av hverandre. Var bare meg som tenkte at det var vanlig i en barnehage, var ikke noe vondt ment i det, jeg bare ut i fra egen erfaring. Anonymkode: 3cb9a...50d
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #18 Skrevet 9. januar 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jenta mi har såvidt begynt med bleieslutt. Vi startet på lørdag, da tisset hun for første gang i potta. På søndag tisset hun flere ganger. Mandagen tok vi av bleia da hun kom hjem fra bhg, hun tisset flere ganger på potta og hadde to uhell. I går hadde hun ett uhell. I dag var hun hjemme fra barnehagen og gikk uten bleie hele dagen. Hadde kun ett uhell, og da stoppet hun halvveis i tissingen, og lot resten havne i potta. De to første dagene skvettet hun en del, småtisset hele tiden (som hun gjorde i bleia) men nå holder hun seg lenge og har god kontroll på blæra. Virker som hun fikk det ganske kjapt etter vi tok av bleia. Kjenner jeg ikke har lyst å levere henne i bhg i morgen, så redd for å ødelegge alt. Hvor flinke er de til å følge opp? Er det for mye å be om å sette henne på potta en gang i timen nå i starten? Eller blir det for mye for de ansatte? Anonymkode: d1529...220 Jobber i barnehage på en avdeling der det er mye dotrening for tiden:) Høres ut som hun har kontroll. Er de inne kan det godt være de kan gå på do en gang i timen om de er normalt bemannet, men ute bør hun ha bleie en stund til. Mange lag med klær som skal av. Har du mulighet å holde henne hjemme og trene enda mer er det jo bare supert! Det er virkelig ikke det at vi i barnehagen ikke vil hjelpe med dette, men det er ikke alltid så lett å få til. Det er lurt å høre hva barnehagen din tenker også. Lykke til Anonymkode: 79a70...c77
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #19 Skrevet 9. januar 2019 Et barn som må settes på potte en gang i timen for å holde seg tørr er ikke klar for å gå uten bleie i barnehagen. Ikke legg den jobben over på dem. Når hun klarer å holde seg tørr en hel dag uten at du vokter henne som en hauk kan du begynne å involvere barnehagen. Dere kan øve etter barnehagen og i helgene i noen uker og dersom hun klarer seg kan hun begynne å øve på å gå på do i barnehagen. Potte i barnehagen er etter min mening veldig uhygienisk. Anonymkode: a352b...c0f
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #20 Skrevet 9. januar 2019 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Et barn som må settes på potte en gang i timen for å holde seg tørr er ikke klar for å gå uten bleie i barnehagen. Ikke legg den jobben over på dem. Når hun klarer å holde seg tørr en hel dag uten at du vokter henne som en hauk kan du begynne å involvere barnehagen. Dere kan øve etter barnehagen og i helgene i noen uker og dersom hun klarer seg kan hun begynne å øve på å gå på do i barnehagen. Potte i barnehagen er etter min mening veldig uhygienisk. Anonymkode: a352b...c0f Hvorfor er det uhygienisk når det bare er hun som bruker den potta? Ellers enig i at hun skal gå med bleie en stund til, men at hun får sitte på potta når det er bleieskift. Hi Anonymkode: d1529...220
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2019 #21 Skrevet 10. januar 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor er det uhygienisk når det bare er hun som bruker den potta? Ellers enig i at hun skal gå med bleie en stund til, men at hun får sitte på potta når det er bleieskift. Hi Anonymkode: d1529...220 Fordi det er veldig lett å søle ut tiss og bæsj fra en potte dersom barnet plutselig reiser seg. Med andre barn tutlende rundt kan det raskt bli en ekkel affære.😉personalet har sannsynligvis ikke mulighet til å være så tett på at de kan forhindre det. Pottene må tømmes og vaskes noe som også er et sølete arbeid. Etter at potten er vasket så må alt som har vært i kontakt med urin og bæsj vaskes og desinfiseres, noe som er mye arbeid og egentlig unødvendig når barna like gjerne kan lære å gå på do med en gang. Anonymkode: a352b...c0f
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2019 #22 Skrevet 10. januar 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Ser den. Barnehagen jeg jobber i har en stor småbarnsavdeling, så vi har omtrent alltid unger som slutter med bleier, de sitter gjerne 3-4 stykker ved siden av hverandre. Var bare meg som tenkte at det var vanlig i en barnehage, var ikke noe vondt ment i det, jeg bare ut i fra egen erfaring. Anonymkode: 3cb9a...50d Tok det ikke som kritikk i det hele tatt 😊 tenkte bare det var greit med flere erfaringer 😉 Vi er en liten bhg, én avd med 20 barn. Så alderssammensetningen varierer veldig fra år til år. Anonymkode: 335dc...4e6
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2019 #23 Skrevet 10. januar 2019 synes ikke at en voksen skal ta hensyn til 1 barn, da må de få inn flere Anonymkode: 1b6b5...a04
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2019 #24 Skrevet 10. januar 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Fordi det er veldig lett å søle ut tiss og bæsj fra en potte dersom barnet plutselig reiser seg. Med andre barn tutlende rundt kan det raskt bli en ekkel affære.😉personalet har sannsynligvis ikke mulighet til å være så tett på at de kan forhindre det. Pottene må tømmes og vaskes noe som også er et sølete arbeid. Etter at potten er vasket så må alt som har vært i kontakt med urin og bæsj vaskes og desinfiseres, noe som er mye arbeid og egentlig unødvendig når barna like gjerne kan lære å gå på do med en gang. Anonymkode: a352b...c0f Det er virkelig ikke noe stort problem altså Anonymkode: 3cb9a...50d
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2019 #25 Skrevet 10. januar 2019 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er virkelig ikke noe stort problem altså Anonymkode: 3cb9a...50d Jeg sa ikke at det var et stort problem. Jeg sa det var uhygienisk... Anonymkode: a352b...c0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå