Anonym bruker Skrevet 8. januar 2019 #1 Skrevet 8. januar 2019 Jeg er tidlig 20 årene og en vennine sa at det var stor sjans for down- syndrom hos babyer hos unge mødre.. Jeg har vært på tidlig ultralyd i uke 10, ville de sett om barnet hadde en sykdom da ? Eller må jeg be dem? ( De sa bare at barnet hadde fine bevegelser og at alt så fint ut ) Ingen i familien har noe sykdommer eller kromosomfeil.. Dette er også barn nr 2. Første var helt friskt og har ikke hatt noe problemer... Anonymkode: 09a74...3c5
Valkyriemamma Skrevet 8. januar 2019 #2 Skrevet 8. januar 2019 Eg trudde det var eldre mødre som hadde større sjanse for å få barn med downs syndrom?! 🤔
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2019 #3 Skrevet 8. januar 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er tidlig 20 årene og en vennine sa at det var stor sjans for down- syndrom hos babyer hos unge mødre.. Jeg har vært på tidlig ultralyd i uke 10, ville de sett om barnet hadde en sykdom da ? Eller må jeg be dem? ( De sa bare at barnet hadde fine bevegelser og at alt så fint ut ) Ingen i familien har noe sykdommer eller kromosomfeil.. Dette er også barn nr 2. Første var helt friskt og har ikke hatt noe problemer... Anonymkode: 09a74...3c5 Venninnen din vet åpenbart ikke hva hun snakker om. Sjansen øker med alderen, men det er aldri snakk om "stor sjans(e)". Anonymkode: 1f4b4...38d
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2019 #4 Skrevet 8. januar 2019 Venninnen din tar feil, det er ELDRE mødre som har forhøyet risiko for barn med kromosomfeil. Og ja, legen ville gitt deg beskjed ved tidlig ultralyd dersom fosteret hadde avvik. Anonymkode: 97dd4...de6
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2019 #5 Skrevet 8. januar 2019 13 minutes ago, Valkyriemamma said: Eg trudde det var eldre mødre som hadde større sjanse for å få barn med downs syndrom?! 🤔 Fra naturens side ja. Likevel er det paradoksalt nok unge mødre som føder flest barn med downs, dette fordi de ikke blir screenet. Anonymkode: 53483...5d3
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2019 #6 Skrevet 8. januar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Fra naturens side ja. Likevel er det paradoksalt nok unge mødre som føder flest barn med downs, dette fordi de ikke blir screenet. Anonymkode: 53483...5d3 Hva er «screenet» ? Kan jeg be om dette ? Hilsen HI Anonymkode: 09a74...3c5
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2019 #7 Skrevet 8. januar 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva er «screenet» ? Kan jeg be om dette ? Hilsen HI Anonymkode: 09a74...3c5 Risiko for Down syndrom øker med kvinnens alder. Det fødes derimot fler barn med Down av yngre kvinner rett og slett fordi det er fler yngre enn eldre kvinner som får barn. Samt at kvinner over 38 år får tilbud om blodprøve + tidlig ultralyd hvor man bla ser etter tegn på Down syndrom (samt trisomi 13 og 18). I utgangspunkt blir ikke yngre kvinner screenet pga lav risiko, men ved spesielle forhold kan også yngre kvinner få tilbudet (tidligere barn med Down, kromosomfeil i familie eller liknende). Er du ung er risikoen liten. Anonymkode: dfa0f...935
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2019 #8 Skrevet 8. januar 2019 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fra naturens side ja. Likevel er det paradoksalt nok unge mødre som føder flest barn med downs, dette fordi de ikke blir screenet. Anonymkode: 53483...5d3 Akkurat det jeg skulle skrive! Eldre mødre er bevisst på gå på undersøkelser, de vet at sjansene er større og ønsker å utelukke evt kromosomfeil. Yngre mødre har ikke samme tilbud. Anonymkode: 9ead8...1bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå