Anonym bruker Skrevet 8. januar 2019 #1 Skrevet 8. januar 2019 Er gravid og er ganske ung. Jeg har ingen mor å har kun blitt oppdratt av min pappa å mormor og farmor er begge døde.. Har en storebror men er da alene uten noen kvinner, har dere noenting dere skulle ønske dere visste før barnet kom? Termin junk tar imot alle råd og tips Anonymkode: 44671...a64
Valkyriemamma Skrevet 8. januar 2019 #2 Skrevet 8. januar 2019 Gratulera 😄💖 Eg kan anbefale deg boka: Jordmor Siris håndbok, Hakkspettboka for gravide. Den er veldig lettlest! Du får informasjon om kva som skjer/kan skje i løpet av graviditeten og litt av tida etterpå 😊 https://www.haugenbok.no/Generell-litteratur/Kosthold-diett/Jordmor-Siris-håndbok/I9788248911715
Optatium Skrevet 8. januar 2019 #3 Skrevet 8. januar 2019 Ha tro på deg selv og hva kroppen din kan gjøre ❤️ Ikke stress og mål deg med alle andre, ta vare på deg selv. Hvis du ammer så bruk ammehjelpen, ikke venninner eller gamle tanter. Hvis babyen sover best på brystet eller inntil deg, så er det OK. Hvis du sover best med baby inntil er det OK. Hva enn som funker for dere er ok☺️ Ikke la deg stresse av alle slags tips og velmenende råd om når babyen bør på eget rom eller du skal skutte å nattamme osv. Du er mammaen, du vet best❤️
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2019 #4 Skrevet 8. januar 2019 Jeg kunne ønske det var mer fokus på hvor vanskelig amming kan være! Det kom som et sjokk for meg med førstemann. Nå har jeg baby nummer tre og synes fremdeles det er vanskelig. Pupper er forskjellige, babyer er forskjellige, melkespreng, såre brystvorter, brystbetennelse.. det er ikke barebare, og mange sliter! Det er viktig å vite at man ikke er mislykket og alene om man ikke får det til! Og ellers: gjør det som gjør hverdagen enklest mulig for deg og baby. Ikke hør på alle andre og sammenlign for mye. Jeg tenkte veldig mye på at det eldste barnet mitt fikk flaske i senga «for lenge». Det var det eneste som roet ham og fikk han til å sove mer enn minimalt. Nå er han ni år og jeg blir irritert over hvor mye jeg stressa med det! Det har jo ikke hatt noe å si! Anonymkode: 2badd...71c
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2019 #5 Skrevet 8. januar 2019 Jeg ville lest om amming og omsorg for babyer/småbarn hvis du liker å lese. Det er kunnskap som kommer godt med. Mens man er gravid har man god tid til å søke kunnskap, som nybakt mor er det verre å få tiden til å strekke til. Gro Nylander sine bøker er fine. Hedwig Montgomery har også kjekke bøker. Ellers anbefaler jeg å få seg en god barselgruppe når barnet er født, spør om det er noe helsestasjonen setter opp for deg. Lær deg litt om fødselsdepresjon og lær partneren din om tegnene, det er ikke helt uvanlig og viktig å fange opp tidlig så man kan få hjelp med en gang (ubehandlet fødselsdepresjon kan hindre tilknytningen til barnet). Lykke til! Anonymkode: 761a0...19c
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2019 #6 Skrevet 8. januar 2019 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville lest om amming og omsorg for babyer/småbarn hvis du liker å lese. Det er kunnskap som kommer godt med. Mens man er gravid har man god tid til å søke kunnskap, som nybakt mor er det verre å få tiden til å strekke til. Gro Nylander sine bøker er fine. Hedwig Montgomery har også kjekke bøker. Ellers anbefaler jeg å få seg en god barselgruppe når barnet er født, spør om det er noe helsestasjonen setter opp for deg. Lær deg litt om fødselsdepresjon og lær partneren din om tegnene, det er ikke helt uvanlig og viktig å fange opp tidlig så man kan få hjelp med en gang (ubehandlet fødselsdepresjon kan hindre tilknytningen til barnet). Lykke til! Anonymkode: 761a0...19c Er Pga fødselsdepresjon at jeg ikke har en mor... Hun lever et eller annet sted i Norge men hun ville ikke ha meg så pappa ble da alene med meg og broren min rett etter jeg ble født... Morfar fortalte meg om dette når jeg ble tenåring å jeg begynte å gå til psykolog som 18 åring og går der enda så fødselsdepresjon er et tema jeg har tenkt mye på men snakker med psykolog veldig hyppig og skal det etter fødsel også Hilsen HI Anonymkode: 44671...a64
Gjest Marihønne Skrevet 8. januar 2019 #7 Skrevet 8. januar 2019 Ikke stress med ammingen og ikke føl deg mislykket hvis du ikke får det til eller det er vanskelig I starten. Ha tro på deg selv og ikke sammenlign deg med andre... ikke tenk at du er en dårlig mor bare fordi babyen din er mer urolig enn andre babyer.. spedbarn er like forskjellige som voksne.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2019 #8 Skrevet 8. januar 2019 Ikke spør helsestasjonen om hva som helst, det kan slå stygt tilbake på deg. f.eks en bekyrmingsmelding til barnevernet. !!!!!!! Spør spørsmål, men ikke spm som viser at du er usikker på hvordan du skal gjøre diverse ting med barnet ditt. da spør du heller her eller noen andre som du vet har erfaring med barn eller les bøker som andre har foreslått her Anonymkode: 0d20b...8e2
Gjest Marihønne Skrevet 9. januar 2019 #9 Skrevet 9. januar 2019 1 hour ago, Anonym bruker said: Ikke spør helsestasjonen om hva som helst, det kan slå stygt tilbake på deg. f.eks en bekyrmingsmelding til barnevernet. !!!!!!! Spør spørsmål, men ikke spm som viser at du er usikker på hvordan du skal gjøre diverse ting med barnet ditt. da spør du heller her eller noen andre som du vet har erfaring med barn eller les bøker som andre har foreslått her Anonymkode: 0d20b...8e2 Det er vel ytterst sjeldent hs melder til bv fordi mor ikke er ekspert fra første stund?
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #10 Skrevet 9. januar 2019 Jeg fikk mitt første barn for 25 år siden og det fantes ikke Internett og den strømmen av informasjon man blir overøst med nå. Heldigvis. Jeg måtte stole på meg selv, helsestasjonen (som bare vil en vel og som har full forståelse for at man kan være usikker og fortvilet til tider) og de rundt meg som hadde barn fra før. Nå har dere tilgang til all verdens info, på godt og 'vondt'. Mitt råd er å senke skuldrene, du er god nok, ikke prøve å følge alle oppskriftene på alt man kan finne på nett - og kos deg! Å få en baby er fantastisk, krevende, skummelt, vidunderlig, utmattende og altoppslukende. Sov når baby sover, sett bort alt av husarbeid til partneren din om du har en og kos dere i boblen deres. Rent praktisk hadde jeg ønsket at noen fortalte meg at det er helt normal at det kommer både urin og avføring under fødselen, at ikke alle kjenner pressetrangen og at morkaken også faktisk må presses ut. Jeg visste ikke at stingene kunne gjøre vondt og at renselsen varte såpass lenge (veldig individuellt fra person til person). Så alt i alt, søk informasjon i trygge kanaler, siden her kan være til god hjelp, men kan også føre til mer frustrasjon om et enkelt spørsmål leder til full diskusjon i kommentarfeltet. Lykke til💕 Anonymkode: 7c9a5...d64
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #11 Skrevet 9. januar 2019 Vær forberedt på at barseltiden (de første ukene og månedene etter at du har født) kan være litt av en unntakstilstand, avhengig av om du får en rolig baby eller ikke og om det går fint med ammingen. Ikke vær redd for å bruke helsestasjonen hvis du trenger noen å lene deg på. Sørg for å få god ammeveiledning på sykehuset i starten, det kan forebygge problemer senere. Hvis virker travle, må du ta plass og be om det. Husk også at denne tiden går fort over. Det kan virke intenst og uoverkommelig, men barnet forandrer seg hele tiden, og etter noen uker er situasjonen plutselig en helt annen. Husk det hvis du opplever noen vanskelige perioder. Min førstefødte hadde kolikk, og siden jeg ikke hadde barn fra før manglet jeg litt perspektiv og tenkte "herregud, er det sånn det er å ha baby?" Men det er jo ikke det, det meste går fort over, og noen måneder lenger fram ser livet helt annerledes ut. Anonymkode: da6ec...9d7
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #12 Skrevet 9. januar 2019 Ikke hør på de som sier at du ikke må skjemme bort barnet , det kan føre til mye unødvendig frustrasjon, dersom du har et barn som foreks har et stort behov for nærhet.. noen sovner av seg selv, for seg selv, andre trenger hjelp og nærhet. Om du vil få til amming, ikke begynn med sutt de første dagene på sykehuset. Hvor i landet bor du?:) Anonymkode: ccb28...224
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #13 Skrevet 9. januar 2019 Har du en svigermor så støtt deg på henne. Anonymkode: df950...f74
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #14 Skrevet 9. januar 2019 Jeg skulle ønske jeg visste mer om barneoppdragelse i forkant. Mange ting jeg angrer på, som jeg ville gått tilbake og gjort om igjen. Anbefaler deg å lese noen bøker og gjøre seg opp en mening om hva slags forelder du er 👍 Anonymkode: 27519...a47
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2019 #15 Skrevet 9. januar 2019 Helsestasjonen trenger du ikke bekymre deg for. De er der for å hjelpe. Så lenge du viser omsorg for barnet ditt, gir barnet kontakt og fremstår noenlunde adekvat, har du ikke noe å bekymre deg for. Jeg slet ganske mye med min førstefødte og oppsøkte helsestasjonen hyppig for diverse råd og veiledning. Det var aldri noe problem. Anonymkode: da6ec...9d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå