Gå til innhold

Brudd i forhold og leier tidsbestemt leieforhold.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør vi nå ? Vi har 2år og 3mnd igjen av vårt leieforhold som vi inngikk sammen. Husleien er på 16 000kr og ingen av oss har råd til å sitte med dette alene men siden vi har 3 barn så var det behov for en 4-roms den gang. Jeg mottar AAP så må finne en bolig som er godkjent ift støtte fra NAV da de godtar kun opp til 11 000 ca.

Vi har løst det midlertidig at min ex flyttet hjem hos sin mor og vi deler utgifter til vi finner ut hva vi skal gjøre. Skal i møte med advokat i neste uke for å høre om vi har noe muligheter å avslutte dette leieforholdet.

Anonymkode: f8f34...e07

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen kontrakt går da over så lang tid? Hørt om 9 mnd fra første dag man leier, ellers er det da 1 eller 3 mnd oppsigelse? Sjekk vilkår. Perioden er gjerne tre år, men det er da med oppsigelse?

Anonymkode: f3b24...a58

Skrevet

Det er vell slik at etter 9 mnd kan leieforholdet sis opp av leier eller utleier og dere kan bo der i 3 år på den kontrakten som dere har nå.

Skrevet

Dere har da vel oppsigelsestid???

Anonymkode: 6120f...262

Skrevet

Hi her, 

Nei der står i kontrakten at leieforholdet starter xx og opphører uten oppsigelse 2021. Også står det at leieforholdet kan ikke sies opp i avtaleperioden 😫

Skrevet

Siste utvei er vel å sørge for å bli kasta ut da...

Anonymkode: 8cce0...5d7

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her, 

Nei der står i kontrakten at leieforholdet starter xx og opphører uten oppsigelse 2021. Også står det at leieforholdet kan ikke sies opp i avtaleperioden 😫

Det er klart at det kan sies opp. Men jeg lurer veldig på hvorfor folk skriver under på sånne kontrakter

Anonymkode: 169a1...65f

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her, 

Man kan ikke lage kontrakter med dårligere vilkår enn man har i lovverket, så det er loven som gjelder.

Anonymkode: 04b3b...77b

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan ikke lage kontrakter med dårligere vilkår enn man har i lovverket, så det er loven som gjelder.

Og loven sier dessverre at en kan ha tidsbestemt leiekontrakt. 

Har dere snakket med utleier? 

Anonymkode: d07b8...c7e

Skrevet

Vi leide ut til et par på samme grunnlag som dere, og vi løste de fra kontrakten med 3 mnd oppsigelse da de gikk fra hverandre. Ingen av de hadde midler til å sitte alene med dette.  

Å være vrang gagnet ingen. 

Anonymkode: 66016...9f8

Skrevet

VI leier ut to leiligheter, og jo det er fullt lovlig å lage langtidskontrakter. Dersom en ønsker slippe at folk flytter inn og ut hele tiden og dette er da huseiers sin mulighet til å luke bort en del folk.

Du må snakke med huseier, og forklare. Har du vært en grei leietager så langt ordner det seg. Ingen vil ha folk i huset sitt som ikke vil bo der, og som ikke har råd å bo der... 

Skrevet

De jeg leier av forsøkte å gi meg en slik avtale. Jeg fikk til en avtale på 3 år men med 3 mnd oppsigelse. Må ikke bo 9 mnd eller et år først heller. 

Jeg ville kontaktet foreningen for oss som leier. Advokat bistand gis til medlemmene. Koster 400 pr år.

Anonymkode: c9ef7...492

Skrevet

Snakk med utleier, mulig dere sammen kan finne løsninger. Vi leier ut og kunne fint ha gått med på at våre leieboere kunne fristilles så fort noen nye var på plass i en slik situasjon :) 

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva gjør vi nå ? Vi har 2år og 3mnd igjen av vårt leieforhold som vi inngikk sammen. Husleien er på 16 000kr og ingen av oss har råd til å sitte med dette alene men siden vi har 3 barn så var det behov for en 4-roms den gang. Jeg mottar AAP så må finne en bolig som er godkjent ift støtte fra NAV da de godtar kun opp til 11 000 ca.

Vi har løst det midlertidig at min ex flyttet hjem hos sin mor og vi deler utgifter til vi finner ut hva vi skal gjøre. Skal i møte med advokat i neste uke for å høre om vi har noe muligheter å avslutte dette leieforholdet.

Det skal være 3 års kontrakt med gjensidig oppsigelsesmulighet etter ett år.

Anonymkode: 39177...6e2

Skrevet
11 timer siden, Eliseflisa skrev:

VI leier ut to leiligheter, og jo det er fullt lovlig å lage langtidskontrakter. Dersom en ønsker slippe at folk flytter inn og ut hele tiden og dette er da huseiers sin mulighet til å luke bort en del folk.

Du må snakke med huseier, og forklare. Har du vært en grei leietager så langt ordner det seg. Ingen vil ha folk i huset sitt som ikke vil bo der, og som ikke har råd å bo der... 

Nei, det er ulovlig.

Anonymkode: 39177...6e2

Skrevet

Det er bare å lese husleieloven så kommer det ganske godt frem hva løsningen er.

Det er fullt lovlig å inngå tidsbestemte leieavtaler, f.eks på 5 år som du sier, men om du ikke kan bo der i 5 år har du lov til å fremleie til noen andre.

Huseier må riktignok godkjenne at du fremleier, men kan ikke nekte om han/hun ikke har gode grunner for det. Jeg vil tro at de fleste huseiere heller vil leie ut selv enn å la deg drive fremleie, så snakk med huseier og se om dere ikke kommer frem til en løsning.

Om huseier mener du må fremleie fordi han ikke vil ta seg bryderiet med å finne ny leietager selv så må du bare det.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er bare å lese husleieloven så kommer det ganske godt frem hva løsningen er.

Det er fullt lovlig å inngå tidsbestemte leieavtaler, f.eks på 5 år som du sier, men om du ikke kan bo der i 5 år har du lov til å fremleie til noen andre.

Huseier må riktignok godkjenne at du fremleier, men kan ikke nekte om han/hun ikke har gode grunner for det. Jeg vil tro at de fleste huseiere heller vil leie ut selv enn å la deg drive fremleie, så snakk med huseier og se om dere ikke kommer frem til en løsning.

Om huseier mener du må fremleie fordi han ikke vil ta seg bryderiet med å finne ny leietager selv så må du bare det.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Skrevet

Hva sier huseier? Det første du burde gjøre er jo å kontakte vedkomne. Jeg leier ut selv og det siste man vil ha som leietaker er noen som ikke kan betale. Istedet for å bruke masse tid på å sjekke opp alle mulige lover kan du bare ta en tlf til huseier. Er 99% sikker på at det løser seg når du forklarer situasjonen. Jeg hadde lett løst dere fra kontrakten med 3 mnd oppsigelse. Det er aldri hyggelig å måtte kaste ut folk pga manglende leie, spesielt ikke med barn. 

Anonymkode: 1901b...032

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva sier huseier? Det første du burde gjøre er jo å kontakte vedkomne. Jeg leier ut selv og det siste man vil ha som leietaker er noen som ikke kan betale. Istedet for å bruke masse tid på å sjekke opp alle mulige lover kan du bare ta en tlf til huseier. Er 99% sikker på at det løser seg når du forklarer situasjonen. Jeg hadde lett løst dere fra kontrakten med 3 mnd oppsigelse. Det er aldri hyggelig å måtte kaste ut folk pga manglende leie, spesielt ikke med barn. 

Anonymkode: 1901b...032

Jeg tenkte akkurat det samme! Forsøk med god gammeldags kommunikasjon før man kontakter advokat og finleser lovverket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...