Anonym bruker Skrevet 8. januar 2019 #1 Skrevet 8. januar 2019 Jeg sliter en del med utmattelse og smerter, men har etter flere nyttløse runder gitt opp å få en diagnose. Legen er helt enig i at noe er galt, men jeg kan ikke krysse av i alle boksene på noen autoimmune sykdommer, derfor blir jeg ikke diagnostisert. Dette betyr at jeg svært ofte er veldig sliten i ferier og helger, men enn så lenge står jeg i full, krevende jobb. Mannen har familie som er spredt over hele ladet og ønsker naturligvis å bruke en del ferie på å treffe dem. Jeg får ikke slappet av på den måten jeg trenger av flere grunner. Jeg opplever at de tror jeg bare er lat og de inkluderer meg heller ikke i planlegging av noen ting, derfor har jeg ingen kontroll over hva som skjer når vi er sammen. Jeg kan selvsagt nekte, men når barna har fått beskjed om at vi skal noe morsomt ønsker ikke jeg å ta det fra dem igjen eller være den kjipe som sier det passer bedre om to dager. Vi skal dit i vinterferien og jeg gruer meg alt. Det hjelper ikke at mannen aldri minner dem på at jeg ikke er frisk, men etter 20 år tror jeg ikke jeg vil klare å banke nødvendigheten av dette inn i hodet på ham. Han er typen som svarer at alt er bra uansett situasjon. Er det andre her med diagnostiserte og udiagnostiserte sykdommer som har noen tips til overlevelse? Anonymkode: 6ccd6...63d
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2019 #2 Skrevet 8. januar 2019 Si at du ikke får fri fra jobb, bruk uka på jobb og nyt freden hjemme på ettermiddagen. La mann og barn reise på vinterferie til familien hans. Så sparer du din ferie til en uke i sommer då blir feriekabalen enklere å gå opp! Anonymkode: 1a698...994
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2019 #3 Skrevet 8. januar 2019 Kan du bli igjen hjemme? Kanskje komme på slutten av vinterferien? Hvis du liker å strikke er det en litt god måte å koble av hele verden på. Ta deg turer litt alene. Stå opp tidlig sånn at du har litt alenetid, da kan du kanskje også lage litt koselig frokost. Så kan du legge deg litt tidlig, kanskje ta med en god bok som du kan kose deg med på kveldene. Jeg hadde kjøpt inn litt digg som jeg kunne kost meg med i sengen mens jeg leste:-) Anonymkode: c439c...4bf
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2019 #4 Skrevet 8. januar 2019 Altså, ferie med andre mennesker er jo en potensiell pine selv når man er frisk. Jeg fatter ikke at du lar mannen din styre alle ferier på den måten. Anonymkode: 57f6b...50a
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2019 #5 Skrevet 8. januar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Kan du bli igjen hjemme? Kanskje komme på slutten av vinterferien? Hvis du liker å strikke er det en litt god måte å koble av hele verden på. Ta deg turer litt alene. Stå opp tidlig sånn at du har litt alenetid, da kan du kanskje også lage litt koselig frokost. Så kan du legge deg litt tidlig, kanskje ta med en god bok som du kan kose deg med på kveldene. Jeg hadde kjøpt inn litt digg som jeg kunne kost meg med i sengen mens jeg leste:-) Anonymkode: c439c...4bf Å stå opp tidlig klarer jeg ikke, jeg sliter også en del med søvn, så jeg må heller sove lenger om morgenen når jeg kan. Jeg har prøvd å komme senere og innvirke på planleggingen. Resultatet har flere ganger blitt at mannen lar dem overkjøre han i siste sving, og jeg ender opp med å ikke kunne være sammen med barna i ferien. Sist hadde jeg ikke mulighet til å komme før onsdag i påskeuka, men da MÅTTE de kjøre tre timer til en avsidesliggende hytte (så ingen transport jeg kunne bruke dagen etter) dagen før, ellers ødela jeg for alle. Anonymkode: 6ccd6...63d
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2019 #6 Skrevet 8. januar 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså, ferie med andre mennesker er jo en potensiell pine selv når man er frisk. Jeg fatter ikke at du lar mannen din styre alle ferier på den måten. Anonymkode: 57f6b...50a Jeg lar han ikke styre, men her er det søskenbarn som barna ønsker å se og få muligheter til å treffes. Hver gang det kommer opp er vi enige om hva som må til, men han klarer ikke å huske hva som var de absolutte betingelsene, eller stå i mot om de ønsker noe annet. Anonymkode: 6ccd6...63d
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2019 #7 Skrevet 8. januar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg lar han ikke styre, men her er det søskenbarn som barna ønsker å se og få muligheter til å treffes. Hver gang det kommer opp er vi enige om hva som må til, men han klarer ikke å huske hva som var de absolutte betingelsene, eller stå i mot om de ønsker noe annet. Anonymkode: 6ccd6...63d Send mann og barn alene på noen av feriene, så kan du være hjemme å slappe av Anonymkode: c367b...75f
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2019 #8 Skrevet 8. januar 2019 Jepp, 8 års erfaring med me. Innimellom er det helt greit og ikke delta, bli hjemme! Hvil hele uka og kompanser ungene helgen etter at de er kommet hjem med mammatur (om du klarer og ønsker det). Jeg synes det er enklere å ha barna litt alene innimellom (alle på barneskolen), da de har veldig lite forventninger, blir glad for alt og hjelper mer til. Vi kan fint kose oss en helg med brettspill, film, gode samtaler, jeg er sjåfør tur/retur slalombakke (de må ordne seg selv i bakken), bestillingsmat og kosebukse. Finn din beste måte å leve på ❤️ Til og med mannen din bør kunne se fordelen ved å komme hjem til noe mer uthvilt kone som er blid, kan ta i ett tak med klesvasken og til og med kanskje orker en ekstra runde i senga 😌 Anonymkode: 27d4a...703
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2019 #9 Skrevet 8. januar 2019 På turer løser vi det gjerne med at jeg er sammen med de andre frem til lunsj, så går jeg hjem, til hytta eller hva det måtte være og hviler frem til middag. Så spiser vi middag sammen og har det hyggelig noen timer etterpå f.eks med brettspill e.l. også legger jeg meg samtidig som barna. Noen ganger blir jeg bare hjemme. Anonymkode: 9a966...703
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2019 #10 Skrevet 8. januar 2019 Hvis din friske mann og deres friske barn skal møte hans friske familie på ferie må dere regne med at ferieplaner legges opp etter hva friske mennesker liker. Du må enten bli igjen hjemme når de drar ut på ting eller droppe å bli med på hele ferien. Det er synd at du er syk, men du kan ikke forvente at alle de andre skal holde seg i ro for å holde deg med selskap mens du hviler. Anonymkode: 94904...4e7
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2019 #11 Skrevet 8. januar 2019 Bli hjemme. Det verste som finnes er å ta hensyn til slitne mennesker hele tiden. Da får du litt ro og ungene en fin ferie. Anonymkode: 52238...74c
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2019 #12 Skrevet 8. januar 2019 Her er mine tanker: Jeg har en autoimmun sykdom og har brukt lang tid på å virkelig skjønne hvordan kan jeg klare barn og hverdag. Det har tatt tid, men jeg har begynt å akseptere at jeg ikke kan gjøre akkurat som jeg vil, og at det er jeg selv har ansvaret for å legge til rette slik at jeg klarer det jeg må. Du kan rett og slett ikke regne med at din utvidede familie- og vennekrets skal klare å ta hensyn til dette. Det kan være trist å godta, men de må få fortsette å leve livet selv om du ikke klarer det lenger. Det gjelder også barna dine og mannen din. Det høres ut som at du i disse situasjonene må akseptere at du ikke får blitt med på så mye. Hvis de andre legger planer, kan du bli hjemme og slappe av, og da har du kanskje overskudd når de kommer hjem igjen. Ikke smør deg selv tynn og regn med at du kan dekke alle situasjoner - det er mer realistisk at du klarer mer i korte strekk. Senk terskelen. Vet ikke hvor gamle barna dine er, men du kan snakke med dem på deres nivå og si at det er viktig at du får hvile. De kan dra og gjøre kjekke ting med resten av familien, og så går det helt fint med deg hjemme. Når familien spør, sier du at du blir hjemme, at du trenger hvile, og at det går helt fint. Hvis de blir sure, får de bare bli sure. Da ødelegger de for seg selv. Men vær direkte og tydelig og fortell det som det er, da slipper de å lurer på om du egentlig bare prøver å unngå dem. Jeg sier nei til ting nå, jeg har sluttet å drikke, jeg legger meg tidlig, jeg setter grenser for hvilke aktiviteter jeg blir med på, jeg blir noen ganger hjemme i stedet for å bli med på middag hos svigers, jeg bestiller eget rom på venninnetur, jeg gjør det jeg må. Det er vanskelig og kan føles ensomt, men jeg har ikke noe valg hvis jeg skal klare hverdagene. Det viktigste for meg å være på lag med partneren min og barna. Lykke til, og ta vare på deg selv! Anonymkode: 589a9...e6a
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2019 #13 Skrevet 8. januar 2019 Jeg har to autoimmune sykdommer, lupus og sjøgrens. Ut fra det du skriver har vi det nok ganske likt, bortsett fra at vi bor i nærheten av familien, og aldri tilbringer dager i strekk sammen med dem. Det hadde jeg nok ikke orket. Slik jeg ser det har du disse mulighetene hvis du skal ta vare på deg selv: - Bli hjemme, slapp av, ta vare på deg selv. Fyll opp energilagrene så godt det lar seg gjøre, så er du klar til både jobb og mammarollen når barna kommer hjem. Kanskje de kan komme hjem på torsdag eller fredag, så kan dere planlegge noe hyggelig sammen på slutten av ferien. Gjør noe som er godt for deg også, ikke bare på barnas premisser. Badeland med varmtvannsbasseng for deg og sklier og sånt for barna f.eks. - Bli med, men bestem selv hva du kan være med på og hva du må kutte ut. Be mannen ta en alvorsprat med familiens voksne før dere kommer eller ankomstdagen, slik at de virkelig forstår hvordan du har det og hva du har behov for. - Eller ennå bedre, be mannen og familien legge planene på forhånd, på en slik måte at du er inkludert, men også får nødvendige pauser i løpet av dagen! Føler med deg, håper du får en god vinterferie. Anonymkode: e7328...3ef
Nyttårs barn Skrevet 8. januar 2019 #14 Skrevet 8. januar 2019 Bli hjemme HI, la mann og barn dra på tur og bruk ferien(om du har) på å gjøre litt ting som du synes er ok, møte venninner, gå turer ta deg litt inn i forhold til hverdagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå