Gå til innhold

Gravid og fosterdiagnostikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi har nå blitt gravid. 🎉  Vi har to barn fra før, nr 2 har en sjeldent syndrom. (Nr 1 er frisk) Jeg er gravid i uke 3+ i følge clear blue. Jeg vet at jeg kommer til å bli henvist til fosterdiagnostikk avdeling på riksen. Jeg har lest litt om det nå og kjenner at jeg blir bare mer frustrert. Slik jeg forstår så er det en liten risiko  for abort når man tar fostervannsprøve (morkake), allikevel så står også at selv om han gjort de fleste testene som er anbefalt så er det slik at 10 % av fostre vil ikke bli oppdaget om de har kromosomfeil osv. Jeg er selvfølgelig veldig usikker på graviditeten, etter å ha lest dette. Vi makter ikke å gå gjennom en gang til med et barn som har utfordringer. Og hvem vil ikke ha et friskt barn? 

Jeg har jo alltid hørt om de kvinnene som bestiller time hos spesialister i Danmark eller Sverige. Jeg lurer på om noen som vet hvordan man går fram? Noen klinikker som dere anbefaler? Der vet jeg at de tar bare en blodprøve, vil den blodprøven avdekke alt av syndromer, kromosomfeil, eller stoffskifte sykdom osv osv? setter veldig stor pris på litt veiledning. 

Hilsen frustrert mamma

Anonymkode: f23b3...fe9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PS: vi foreldre ble anbefalt å ta gentest pga vårt barn som har syndromet for å se om noen av oss var bærer eller hadde syndromet. Syndromet til vårt barn er udiagnosert, vil si at mange som har det men ikke er klar over det selv. Da det er varierende fra person til person med uteeendestrekk, utfordringer osv.

Min mann tok aldri det, litt dumt. Men han reiser ofte pga jobben; og vi kom aldri så langt med at han fikk tatt den blodprøven. Det vil uansett ikke hjelpe oss om han tar den blodprøven nå, da de bruker over 3 mnd på å gi svar.

Skrevet

Gratulerer med en liten på vei.

Jeg booket på denne sentralt i København i ca 10+3: https://www.ultralydklinikken.dk/scanning/harmony-testen.html

Du kan booke time selv på hjemmesiden. Jeg tok Norwegian tur retur en lørdag og dro ellers på cafe og bare koste meg. Det ble jo kostbart, men samtidig verdt det for oss. Veldig deilig å ha resultatet herifra i bakhodet før utvidet UL på Riksen (jeg opplyste aldri om at jeg hadde tatt denne testen).

Lykke til❤️

Ps. Tror det er mulig å ta denne testen i Norge snart, men usikker på status. Du får bare Google.

Anonymkode: 38211...ea8

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg booket på denne sentralt i København i ca 10+3: https://www.ultralydklinikken.dk/scanning/harmony-testen.html

Du kan booke time selv på hjemmesiden. Jeg tok Norwegian tur retur en lørdag og dro ellers på cafe og bare koste meg. Det ble jo kostbart, men samtidig verdt det for oss. Veldig deilig å ha resultatet herifra i bakhodet før utvidet UL på Riksen (jeg opplyste aldri om at jeg hadde tatt denne testen).

Lykke til❤️

Ps. Tror det er mulig å ta denne testen i Norge snart, men usikker på status. Du får bare Google.

Tusen mange takk! ❤️

Hvor mye betalte du for selve prøven? 

Skrevet

Priser her: https://www.ultralydklinikken.dk/priser.html

Mulig du må ha en annen test enn den jeg sendte link til over. Send en Mail til klinikken og hør hva som evt passer for deg :) Jeg var der i 2017. Forøvrig viste verken testen eller UL på Riksen noe unormalt og det stemte også❤️

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Lykke til❤️

Denne testen er vel ikke mer nøyaktig enn fostervannsprøve med karyotyping. 

Med ukjent genetisk forklaring hos ditt barn nr. 2 er det vel ikke mulig å si om fosteret i magen har/ikke har samme syndrom. Det vil du uansett ikke få vite med nipt.

Down, Patau, Edvard, diGeorge og de andre syndromene som listes opp på siden det linkes til vil også vises på morkake/fostervannsprøve. Det er derimot kromosomfeil som er for små til at man kan se det ved vanlig karyotyping. Altså vil ikke alle kromosomfeil plukkes opp. Jeg er ganske sikker på at det som ikke plukkes opp av karyotyping heller ikke plukkes opp på nipt. 

HI, snakk med de på medisinsk genetikk. De kan det best og er de som best kan hjelpe deg i denne situasjonen.

Lykke til og krysser fingrene for at alt er bra med fosteret. 

Anonymkode: 18401...764

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Denne testen er vel ikke mer nøyaktig enn fostervannsprøve med karyotyping. 

Med ukjent genetisk forklaring hos ditt barn nr. 2 er det vel ikke mulig å si om fosteret i magen har/ikke har samme syndrom. Det vil du uansett ikke få vite med nipt.

Down, Patau, Edvard, diGeorge og de andre syndromene som listes opp på siden det linkes til vil også vises på morkake/fostervannsprøve. Det er derimot kromosomfeil som er for små til at man kan se det ved vanlig karyotyping. Altså vil ikke alle kromosomfeil plukkes opp. Jeg er ganske sikker på at det som ikke plukkes opp av karyotyping heller ikke plukkes opp på nipt. 

HI, snakk med de på medisinsk genetikk. De kan det best og er de som best kan hjelpe deg i denne situasjonen.

Lykke til og krysser fingrene for at alt er bra med fosteret. 

Anonymkode: 18401...764

Takk for info, jeg aner ikke hvordan dette fungerer. Hvis det er slik at det ikke er mulig å få svar her på riksen om barnet jeg bærer har samme syndromet eller ikke så blir jeg så ufattelig usikker på om jeg har lyst å beholde :( det er så trist, jeg har så mange bekymringer allerede. Jeg har bare vært vitende om graviditeten i 2 døgn :( 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...