Gå til innhold

Kuttet gluten - fikk et nytt liv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skrevet her tidligere, om datteren min i barneskolealder som har vært så utrolig plaget med magen. Kronisk forstoppelse og enkoprese med daglige avføringsuhell. Det har vært helt forferdelig.

For en måned siden kuttet vi gluten. Det var som å skru av en bryter.. all magesmerte forsvant, og det har ikke vært et eneste uhell på en måned. Det er en så enorm lettelse!

Det var ikke utslag på cøliaki på blodprøve, men det spiller ingen rolle.. jeg er helt sikker på at gluten er synderen.. 

Har som sagt skrevet om dette før, men ville bare oppdatere om at mageproblemene fortsatt etter en måned er helt borte.. så det er virkelig verd å teste det ut dersom barna ( eller voksne) sliter med magen.. 

Anonymkode: 11dfc...87f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra!🤗 Godt for jenta di! 

Anonymkode: ad43a...37b

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så bra!🤗 Godt for jenta di! 

Hvis dere står utredningen fullt ut (blodprøve + biopsi) får hun «kostpenger» til glutenfri kost dekket. Jeg ville nok gjort det, å få en cøliaki-diagnose vil gjøre alt lettere og forståelsen rundt kostendtingen større. 

Skrevet

Det er jo supert med alt som fungerer :)

Men det er ikke sikkert det er gluten som er synderen. Selv har jeg irritabel tarm og reagerer på hvete. Jeg er ikke allergisk mot hvete, for allergitester står ikke ut, men jeg reagerer veldig negativt på hvete så tarmen liker det ikke.

Men jeg kan spise knekkebrød av rug osv, så det er ikke glutenet jeg reagerer på.

Anonymkode: 85d19...93a

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo supert med alt som fungerer :)

Men det er ikke sikkert det er gluten som er synderen. Selv har jeg irritabel tarm og reagerer på hvete. Jeg er ikke allergisk mot hvete, for allergitester står ikke ut, men jeg reagerer veldig negativt på hvete så tarmen liker det ikke.

Men jeg kan spise knekkebrød av rug osv, så det er ikke glutenet jeg reagerer på.

Anonymkode: 85d19...93a

Takk for innspill :)Vi tenker å teste etter hvert, ved å gjeninnføre ulike produkter.. Men vi vil bare gi henne en pause en tid nå først. 

Opplever heller ikke at det er noe problem å kutte gluten helt for en periode, og vi foreldrene kjenner også at det er en positiv effekt. Hun spiser mye frukt og grønnsaker så hun får fiber gjennom det.

HI

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis dere står utredningen fullt ut (blodprøve + biopsi) får hun «kostpenger» til glutenfri kost dekket. Jeg ville nok gjort det, å få en cøliaki-diagnose vil gjøre alt lettere og forståelsen rundt kostendtingen større. 

Da er det noe vi må be om selv da? Det virket som om det  nå var konkludert ut fra blodprøven at det ikke var snak om cøliaki

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...