Gå til innhold

Er jeg uansvarlig som ikke vil vaksinere meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har følgt barnevaksinasjonsprogrammet, men aldri tatt noen vaksiner etter det. Ikke ønsker jeg å gjøre det heller. Jeg er i dag 40 år, og tror jeg klarer meg helt fint uten vaksiner. Tar jeg feil? Er jeg uansvarlig med tanke på flokkimmuniteten? Eller har jeg gitt mitt bidrag som barn? Hva gjør dere andre voksne? Legen har heller aldri nevnt noe om vaksiner for meg.

Anonymkode: a9fae...290

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei

Anonymkode: 42346...ef2

Skrevet

Jeg har aldri revaksinert meg

Anonymkode: 31657...b1f

Skrevet

Ok, ble bare plutselig litt usikker her, da jeg leser om hvor uansvarlig flere syns det er å hoppe over en barnevaksine. Leste en gammel tråd her, om en som ville hoppe over en boostervaksine i barnevaksinasjonsprogrammet, og hun fikk som hatten passet. Fikk plutselig litt dårlig samvittighet, for jeg selv, har ikke tatt noen boostervaksiner, og kan sikkert potensielt spre smitte som kikhoste. Men da ser det ut som de fleste voksne, gjør som meg.  

Skrevet

Det er jo få vaksiner man trenger booster av som voksen da, eller?

Måtte jo bli kikhoste i tilfelle.

Jeg har aldri tatt noen boostervaksine ihvertfall.

Anonymkode: 727fd...682

Skrevet

Jeg har diskutert dette med min lege, og han sier at det er individuelt hva han anbefaler. Jeg har et dårlig immunforsvar, men han mener jeg ikke trenger vaksinere meg eller revaksinere meg. Jeg reiser sjelden til utlandet, i hvert fall ikke til steder med større risiko enn i Norge. I tillegg opplevde jeg akutt dårligere syn etter vaksinen jeg fikk på ungdomsskolen, så det er ikke verdt risikoen. Til tross for at jeg ble fullvaksinert som barn så har jeg også hatt alle barnesykdommene, så jeg antar at jeg har det naturlige forsvaret uansett, i hvert fall mot barnesykdommene. Tuberkolose blir man jo ikke lenger vaksinert mot. Da gjenstår polio, men der er det forsvinnende liten risiko så lenge jeg for det meste oppholder meg i Norge.

Da jeg fikk et bitt som gjorde at jeg måtte ta en stivkrampesprøyte valgte jeg derfor å ta kun stivkrampevaksinen, ikke kombinasjonsvaksinen med polio og difteri i tillegg.

Om man skal vaksinere seg eller ikke må vurderes individuelt, ikke bare sett ut fra flokkimmuniteten. Min lege sier også at når det gjelder influensavaksine er daglig sunt/optimalt kosthold og livsstil langt viktigere for motstandskraften enn det vaksinen er.

Anonymkode: 26eeb...da8

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ok, ble bare plutselig litt usikker her, da jeg leser om hvor uansvarlig flere syns det er å hoppe over en barnevaksine. Leste en gammel tråd her, om en som ville hoppe over en boostervaksine i barnevaksinasjonsprogrammet, og hun fikk som hatten passet. Fikk plutselig litt dårlig samvittighet, for jeg selv, har ikke tatt noen boostervaksiner, og kan sikkert potensielt spre smitte som kikhoste. Men da ser det ut som de fleste voksne, gjør som meg.  

Men alt du leser her inne må du ta med en klype salt, noen av de som er her inne er så ekstreme at det grenser til galskap. Du møter sjelden så ekstreme folk ute i det virkelige liv. Hvis du leser endel her inne, så vil du finne ut at du sannsynligvis ikke gjør  riktig nesten. Noen her bare elsker å spy ut guffe og sable ned folk.

Skrevet

Jeg har fyllt på mine vaksiner. Jeg reiser utenfor Europa. Da anbefales booster. Jeg er overrasket over at så få revaksinerer. Uansvarlig tja. Litt bevisstløs ja.

Anonymkode: 97c19...bec

Skrevet

Du vil sikkert klare deg fint. Men hvor mange du vil smitte videre ved sykdom vet ingen. Og hvor mange av de du smitter som ikke vil klare seg eller få alvorlige skader er det ingen som vet. 

Vaksiner er et kollektivt prosjekt. Der alle som kan vaksinere seg gjør det. De som av ulike grunner ikke har mulighet til å vaksinere seg er heldigvis så få at de kan «flyte» på resten av oss. 

Problemet oppstår når de som kan vaksinere seg ikke gjør det. Da blir andelen uvaksinerte i samfunnet for høye og sykdommene sprer seg. 

Det handler om å ta en for laget. 

Anonymkode: 29759...5c6

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du vil sikkert klare deg fint. Men hvor mange du vil smitte videre ved sykdom vet ingen. Og hvor mange av de du smitter som ikke vil klare seg eller få alvorlige skader er det ingen som vet. 

Vaksiner er et kollektivt prosjekt. Der alle som kan vaksinere seg gjør det. De som av ulike grunner ikke har mulighet til å vaksinere seg er heldigvis så få at de kan «flyte» på resten av oss. 

Problemet oppstår når de som kan vaksinere seg ikke gjør det. Da blir andelen uvaksinerte i samfunnet for høye og sykdommene sprer seg. 

Var vel i de tanker jeg tenkte, men virker som veldig få voksne tar vaksiner, om de ikke skal ut å reise da. Googlet litt, og ser at det bare er en sprøyte for å friske opp vaksine mot polio, stivkrampe, kikhoste og difteri. Det var faktisk nettopp den boostervaksinen som ble diskutert i den tråden jeg leste. Blir liksom litt umoralsk å la 15 åringene måtte ta den, så gidder vi ikke selv, når det blir vår tur. Denne vaksinen skal tas hvert 10. år. 

Skrevet

Er det vanlig at voksne tar vaksiner da??? Sånn annet enn hvis man skal reise til eksotiske strøk.....? Jeg har ikke tatt noen vaksiner etter at jeg ble voksen, har aldri tenkt på det heller.

Anonymkode: d4f9d...b35

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er det veldig rart at fastleger ikke informerer om dette og anbefaler folk å revaksinere seg

Skrevet

Voksne trenger oppfriskningsvaksine (boostervaksine) hvert tiende år

Ikke alle vaksinene du får som barn, gir beskyttelse livet ut. Folkehelseinstituttet anbefaler derfor at voksne tar vaksine mot difteri, stivkrampe, kikhoste og polio omtrent hvert tiende år. 

PUBLISERT 02.01.2018 

Illustrasjonsfoto: Vaksinasjon Foto: NTB Scanpix

Anbefalingen gjelder for alle voksne, ikke bare de som har tenkt seg på utenlandsreise.

Hvorfor er det viktig å ta vaksinen på nytt?

Anbefalingen om oppfriskningsdose ca. hvert tiende år er for å sikre individuell beskyttelse, men også for å opprettholde høy immunitet i befolkningen. Når de aller fleste i befolkningen er beskyttet mot en sykdom oppnår man såkalt flokkbeskyttelse, som igjen beskytter de som ikke er vaksinert.

Ved lav vaksinasjonsdekning kan sykdommer som vi har kontroll over i Norge i dag (som polio og difteri) komme tilbake.

Usikker på om du trenger ny dose?

Logg deg inn på vaksinetjenesten på helsenorge.no for å sjekke vaksinasjonsstatus for deg selv og dine barn under 16 år. Informasjonen baserer seg på vaksinasjoner som helsestasjon, fastlege eller vaksinasjonssenter har registrert i det nasjonale vaksinasjonsregisteret SYSVAK. Samtlige har meldeplikt til SYSVAK for all vaksinasjon. Den som vaksineres må imidlertid samtykke til registrering av vaksiner som ikke gis gjennom barnevaksinasjonsprogrammet.

Kontakt fastlegen din eller et reisevaksinasjonskontor for å bestille time til vaksinering.

https://www.fhi.no/sv/vaksine/barnevaksinasjonsprogrammet/voksne-oppfriskningsvaksine/

Skrevet

Så da er det vel bare til å bestille vaksinasjonstime for hele gjengen ;)

Skrevet

Jeg tok alle boosterne pluss litt til i forbindelse med reise for en del år siden. 

Men nå er jeg så gammel at jeg har hatt sykdommene i trippelvaksinen, så den bryr jeg meg ikke om. Tuberkulosevaksinen har jeg aldri fått, men jeg spurte legen om det i fjor og fikk besked om at med mindre jeg i lengre tid skal oppholde meg sammen med smittede/i rissikosoner er det ikke noe poeng med å ta den nå.  

Jeg tar influensavaksine hvert år pga jeg er i risikogruppen. 

Barna mine følger vaksinasjonsprogrammet. 

Man vet aldri hvem man smitter videre om man selv redder seg en av sykdommene, så jeg tenker at det er litt uansvarlig å være totalt uvaksinert med vilje. De fleste voksne som ikke har tatt booster har sansynligvis ikke tenkt på det/glemt det. Det blir noe annet om man med åpne øyne aktivt fravelger vaksinene.

Anonymkode: fb7ba...a2c

Skrevet

I mine øyne er galskap og ikke vaksinere. 

Men  deg om det om du ikke vil. 

Anonymkode: 6ef3c...ae7

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Voksne trenger oppfriskningsvaksine (boostervaksine) hvert tiende år

Ikke alle vaksinene du får som barn, gir beskyttelse livet ut. Folkehelseinstituttet anbefaler derfor at voksne tar vaksine mot difteri, stivkrampe, kikhoste og polio omtrent hvert tiende år. 

PUBLISERT 02.01.2018 

Illustrasjonsfoto: Vaksinasjon Foto: NTB Scanpix

Anbefalingen gjelder for alle voksne, ikke bare de som har tenkt seg på utenlandsreise.

Hvorfor er det viktig å ta vaksinen på nytt?

Anbefalingen om oppfriskningsdose ca. hvert tiende år er for å sikre individuell beskyttelse, men også for å opprettholde høy immunitet i befolkningen. Når de aller fleste i befolkningen er beskyttet mot en sykdom oppnår man såkalt flokkbeskyttelse, som igjen beskytter de som ikke er vaksinert.

Ved lav vaksinasjonsdekning kan sykdommer som vi har kontroll over i Norge i dag (som polio og difteri) komme tilbake.

Usikker på om du trenger ny dose?

Logg deg inn på vaksinetjenesten på helsenorge.no for å sjekke vaksinasjonsstatus for deg selv og dine barn under 16 år. Informasjonen baserer seg på vaksinasjoner som helsestasjon, fastlege eller vaksinasjonssenter har registrert i det nasjonale vaksinasjonsregisteret SYSVAK. Samtlige har meldeplikt til SYSVAK for all vaksinasjon. Den som vaksineres må imidlertid samtykke til registrering av vaksiner som ikke gis gjennom barnevaksinasjonsprogrammet.

Kontakt fastlegen din eller et reisevaksinasjonskontor for å bestille time til vaksinering.

https://www.fhi.no/sv/vaksine/barnevaksinasjonsprogrammet/voksne-oppfriskningsvaksine/

Jeg tok den nettopp 😊😊

Anonymkode: 3c7cb...15a

Skrevet

synes mange folk er hystriske idag

Anonymkode: 42346...ef2

Skrevet

Har man reist utenfor Europa, så har man vel fått vite hva man må ta. Jeg har tatt en hel grøde med vaksiner siden 1990-tallet på grunn av ulike reiser.

Anonymkode: 2980d...e94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...