Gå til innhold

Hvordan blir dette med tanke på taushetsplikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble henvist av fastlege til et behandlingsopplegg for utbrenthet. Der hadde jeg blant annet samtaler med en psykiatrisk sykepleier. Nå er opplegget avsluttet, og sykepleieren har vist meg epikrisen som hun skal sende til fastlegen min. Jeg er uenig i veldig mye av det som står der, og andre ting ønsker jeg ikke at skal stå på et papir. Jeg fikk beskjed om at sykepleieren hadde taushetsplikt. Hadde jeg visst at det jeg har sagt skulle skrives ned og sendes til fastlegen hadde jeg aldri sagt det. Kan jeg nekte at denne epikrisen med detaljer fra samtalene blir sendt?

Anonymkode: a29aa...162

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen har jo også taushetsplikt, men epikriser blir sendt fra sted til sted uten at vi kan gjøre noe med det. Selv om hun har taushetsplikt skal hun jo skrive journal.

Egentlig mest forundret over at du fikk se epikrisen før den ble sendt jeg, som regel blir den bare sendt også får du en kopi i posten...

Du kan selvfølgelig klage om du mener det står uriktige ting der, men jeg tror ikke de endrer journalen din, de legger i tilfelle bare ved et tillegg som forteller hva du har klagt på og hva du mener.

Anonymkode: 6751a...3b0

Skrevet

Selvfølgelig skrives det epikrise. Henvisende lege skal jo ha tilbakemelding på behandlingen han har henvist deg til. Dette er en del av journalplikten 

Anonymkode: f8a13...f43

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Legen har jo også taushetsplikt, men epikriser blir sendt fra sted til sted uten at vi kan gjøre noe med det. Selv om hun har taushetsplikt skal hun jo skrive journal.

Egentlig mest forundret over at du fikk se epikrisen før den ble sendt jeg, som regel blir den bare sendt også får du en kopi i posten...

Du kan selvfølgelig klage om du mener det står uriktige ting der, men jeg tror ikke de endrer journalen din, de legger i tilfelle bare ved et tillegg som forteller hva du har klagt på og hva du mener.

Jeg ble lovet taushetsplikt. Kan hun da virkelig dele det jeg har sagt med andre uten mitt samtykke? 

Jeg jobber selv i et yrke der jeg har taushetsplikt. Jobber med voksne. Ofte sitter jeg med kunnskap som hadde vært viktig for andre etater, ikke minst for å kunne tilrettelegge best mulig, men dersom klientene nekter meg å si noe så kan jeg ikke informere videre.

Skrevet

Du kan gi beskjed om at du ikke vil at hun skal oversende epikrise, selv om det er vanlig at det gjøres. Et legekontor kan heller ikke innhente journal fra et annet legekontor, dersom pasienten motsetter seg det.

Anonymkode: 9e51e...769

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble lovet taushetsplikt. Kan hun da virkelig dele det jeg har sagt med andre uten mitt samtykke? 

Jeg jobber selv i et yrke der jeg har taushetsplikt. Jobber med voksne. Ofte sitter jeg med kunnskap som hadde vært viktig for andre etater, ikke minst for å kunne tilrettelegge best mulig, men dersom klientene nekter meg å si noe så kan jeg ikke informere videre.

Men her er det ikke snakk om forskjellige etater, det er snakk om innen samme helsevesen. Selvfølgelig skal det skrives journal, og selvfølgelig sendes den til legen som har henvist deg.

Det er jo sånn helsevesenet fungerer, tenkt om man var fritatt fra å skrive journal da, det hadde jo blitt "ville vesten".

Skrevet

Om du nekter så vil henvisende lege jo ikke kunne se at du faktisk har vært til behandling og om dette har gitt resultat og i så fall hvilket og om det er anbefalinger for videre behandling. Hva om han da nekte å f.eks videre sykemelde deg da du jo ikke har en avsluttende rapport angående behandlingen.

Dersom det ikke har noen betydning for utbrentheten/diagnosen så kan du vel be henne utlate det, men om det kan ha en betydning er det vel viktig at det kommer med slik legen kan sette sammen en korrekt behandling.

Anonymkode: 93791...6ee

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men her er det ikke snakk om forskjellige etater, det er snakk om innen samme helsevesen. Selvfølgelig skal det skrives journal, og selvfølgelig sendes den til legen som har henvist deg.

Det er jo sånn helsevesenet fungerer, tenkt om man var fritatt fra å skrive journal da, det hadde jo blitt "ville vesten".

Det er vel strengt tatt snakk om ulike etater innen samme helsevesen. Og jeg skjønner selvsagt at det er behov for å dokumentere hva slags behandling jeg har fått og resultatene av det, men jeg kan ikke forstå at det er greit at det refereres fra samtaler der jeg ble lovet taushetsplikt. Ting som ble sagt der, ville aldri ha blitt nevnt dersom jeg hadde ant at det ville komme utenfor de fire veggene. Det er jo ikke en gang direkte relevant for behandlingen. 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan gi beskjed om at du ikke vil at hun skal oversende epikrise, selv om det er vanlig at det gjøres. Et legekontor kan heller ikke innhente journal fra et annet legekontor, dersom pasienten motsetter seg det.

Anonymkode: 9e51e...769

Det er greit for meg at det sendes en epikrise som dokumenter behandlingen og resultatet, men ikke at det oppgis detaljer fra samtaler jeg har hatt med en psykiatrisk sykepleier. 

Skrevet

Ja, du kan motsette deg at denne informasjonen oversendes fastlegen (eller noen som helst andre).

Anonymkode: 8f1e4...c67

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, du kan motsette deg at denne informasjonen oversendes fastlegen (eller noen som helst andre).

Hvordan gjør jeg i så fall det? Holder det at jeg sier det, eller må det gjøres skriftlig? 

Skrevet

Du kan kreve at det ikke utleveres epikrise. Det skal ikke utleveres taushetsbelagt informasjon uten pasientens samtykke. Se helsepersonelloven paragraf 25

Anonymkode: dd50b...6c9

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan gjør jeg i så fall det? Holder det at jeg sier det, eller må det gjøres skriftlig? 

Det skal holde at du sier fra, men du stiller jo sikkert sterkere om du skriftliggjør det - hvis du ikke har tillit til vedkommende behandler.

Skrevet

Forstår ikke hva du er så redd for? Grunnet din egen jobb? 

Anonymkode: 5c27e...55a

Skrevet

Gærninger som nekter å dele epikrise bør nektes behandling.

Anonymkode: 34f97...cbf

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En gærning bør vel aldri nektes behandling.....

Anonymkode: c1b75...554

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan du ikke bedre enn som så, altså?

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forstår ikke hva du er så redd for? Grunnet din egen jobb? 

Hvorfor tror du at jeg er redd?

Skrevet

Jeg har aldri fått beskjed om at jeg kan nekte, har vært i behandling flere steder og alle har sendt skriv til fastlege og kopi til meg. Men jeg stoler på legen min da. Gjør ikke du?

Hvis ikke så sier du dette til den i psykiatrien. Og evnt bytt lege til en du føler du kan dele alt med. De er jo der for å hjelpe deg med både fysiske og psykiske/emosjonelle utfordringer, ikke dømme eller bruke noe mot deg på noen som helst måte.

Anonymkode: 4b53f...6d6

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri fått beskjed om at jeg kan nekte, har vært i behandling flere steder og alle har sendt skriv til fastlege og kopi til meg. Men jeg stoler på legen min da. Gjør ikke du?

Hvis ikke så sier du dette til den i psykiatrien. Og evnt bytt lege til en du føler du kan dele alt med. De er jo der for å hjelpe deg med både fysiske og psykiske/emosjonelle utfordringer, ikke dømme eller bruke noe mot deg på noen som helst måte.

Anonymkode: 4b53f...6d6

Det handler ikke om at jeg ikke stoler på legen, men at jeg ikke ønsker å ha irrelevant eller til og med feilaktig informasjon om meg nedskrevet. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tror du at jeg er redd?

Ser jo at du er redd/nervøs. Det du har skrevet. Hvis ikke hadde ikke dette vært et tema for deg, ikke sant? 

Skrevet

Ser jo at du er redd/nervøs. Det du har skrevet. Hvis ikke hadde ikke dette vært et tema for deg, ikke sant? 

Hva i all verden skulle jeg være redd for? 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva i all verden skulle jeg være redd for? 

Nettopp. Hvorfor lager du denne tråden da? Hvis du ikke er redd? Bekymret for at det skal bli sendt videre?

Skrevet

Nettopp. Hvorfor lager du denne tråden da? Hvis du ikke er redd? Bekymret for at det skal bli sendt videre?

Sendt videre til hvem? 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sendt videre til hvem? 

(Jeg ble henvist av fastlege til et behandlingsopplegg for utbrenthet. Der hadde jeg blant annet samtaler med en psykiatrisk sykepleier. Nå er opplegget avsluttet, og sykepleieren har vist meg epikrisen som hun skal sende til fastlegen min. Jeg er uenig i veldig mye av det som står der, og andre ting ønsker jeg ikke at skal stå på et papir. Jeg fikk beskjed om at sykepleieren hadde taushetsplikt. Hadde jeg visst at det jeg har sagt skulle skrives ned og sendes til fastlegen hadde jeg aldri sagt det. Kan jeg nekte at denne epikrisen med detaljer fra samtalene blir sendt?) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...