Gå til innhold

Hei, alle som teller kalorier, hjelp meg!!!!! :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med 4(!) barn, eldste i 1.klasse. Ingen pappa inni bildet. Så jeg har dessverre ikke tid eller ork til å veie maten og plotte inn i en app. 

Kan noen av dere som allerede har dette i rutinene deres gi meg noen få eksempler på hva ting inneholder av kalorier? Hadde blitt så glad :)

Holder med ca, skjønner jo at det varierer etter mengde pålegg etc.

En enkel frokost, lunsj, middag og kvelds? :)

Anonymkode: 1cf12...749

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grove knekkebrød - 35 kcal

Brødskive - 100

Kyllingfilet - 150

Laksefilet - 200

100 g kjøttdeig(karbonade) - 120

Det er enkelt å lære seg å telle. Du ser på pakka, og regner raskt ut omtrent innhold. Hvis du har vekta liggende på benken er det fort gjort å slenge noe oppå og regne ut.

En vanlig porsjon pasta inneholder omtrent 300 kcal, så legger du til omtrent 100 for kjøtt og ca 70 for saus. grønnsaker inneholder så lite så det regner jeg sjelden med.

Jeg kan dele et kosteksempel fra min ernæringsfysiolog. Dette er for å holde vekt, normalvekt, uten å være aktiv, så om du trener bør du øke med ei skive ekstra eller litt nøtter f.eks. Eksempelet inneholder ca 1800 kcal.

Frokost: 0730 - 2 skiver ekstra grovt brød med margarin og pålegg, 1 glass melk (ca 350)

Lunsj 1030 - samme som frokost + frukt. (ca 400)

Mellommåltid 1330 - 2 knekkebrød med margarin og pålegg + frukt (ca 250)

Middag 1600 - 1 laksefilet, 2 poteter og grønnsaker (ca 500)

Kvelds 1800 - i fruktyoghurt (ca 50)

Senkvelds 2100 - 1 porsjon kornblanding med tørket frukt, melk til. (ca 250)

Anonymkode: 9d003...ce1

Skrevet

Last ned Lifesume, det tar 2 min å legge inn et måltid og da lærer du etter noen uker hvor mye kcal det er i maten du normalt spiser. Du får noen overraskelser underveis.

Anonymkode: fc80f...1c9

Skrevet

Sett av tid til å plotte på lifesum. Du vet vel hva du skal ha til middag på morgenen. Noe tid må du da ha hver dag?

Mye av varene er i skiver, dl, skjeer så du trenger ikke veie. Etter bare noen dager med registrering får du bedre oversikt. 

Anonymkode: 9eeac...f87

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Grove knekkebrød - 35 kcal

Brødskive - 100

Kyllingfilet - 150

Laksefilet - 200

100 g kjøttdeig(karbonade) - 120

Det er enkelt å lære seg å telle. Du ser på pakka, og regner raskt ut omtrent innhold. Hvis du har vekta liggende på benken er det fort gjort å slenge noe oppå og regne ut.

En vanlig porsjon pasta inneholder omtrent 300 kcal, så legger du til omtrent 100 for kjøtt og ca 70 for saus. grønnsaker inneholder så lite så det regner jeg sjelden med.

Jeg kan dele et kosteksempel fra min ernæringsfysiolog. Dette er for å holde vekt, normalvekt, uten å være aktiv, så om du trener bør du øke med ei skive ekstra eller litt nøtter f.eks. Eksempelet inneholder ca 1800 kcal.

Frokost: 0730 - 2 skiver ekstra grovt brød med margarin og pålegg, 1 glass melk (ca 350)

Lunsj 1030 - samme som frokost + frukt. (ca 400)

Mellommåltid 1330 - 2 knekkebrød med margarin og pålegg + frukt (ca 250)

Middag 1600 - 1 laksefilet, 2 poteter og grønnsaker (ca 500)

Kvelds 1800 - i fruktyoghurt (ca 50)

Senkvelds 2100 - 1 porsjon kornblanding med tørket frukt, melk til. (ca 250)

Anonymkode: 9d003...ce1

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare så utfyllende :) serser jo med en gang at jeg ligger laaangt over, og jeg trener ikke. Takk :)

Skrevet

Denne er veldig fin, der kan du finne det meste

http://www.matvaretabellen.no/?language=no

Husk at smør, oljer,dressinger, majones, og melkeprodukter og har mye kalorier

Ca pr 100 g :

Mills ekte majones - 730
Mills lettmajones - 395
Mills ekte remulade - 610
Ybarra olivenolje - 900
Meierismør - 740
Melange - 720
Brelett - 390
Bremykt - 740
Norvegia - 350

Det er på de her tingene mange feilberegner, for man tenker ikke at den ss med olje man har i maten, eller det smøret man steker i kan bli så mange kalorier. Det er fort å glemme å regne de små tingene med, men en klatt smør her og en klatt smør der blir fort litt mye kalorier

Anonymkode: cc420...67a

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er alene med 4(!) barn, eldste i 1.klasse. Ingen pappa inni bildet. Så jeg har dessverre ikke tid eller ork til å veie maten og plotte inn i en app. 

Kan noen av dere som allerede har dette i rutinene deres gi meg noen få eksempler på hva ting inneholder av kalorier? Hadde blitt så glad :)

Holder med ca, skjønner jo at det varierer etter mengde pålegg etc.

En enkel frokost, lunsj, middag og kvelds? :)

Det var dagens idioti, det tar det 30 sekunder til hvert måltid. Hvis du ikke kan ta deg tid til dette, så klarer du ikke å gå ned i vekt. Ca tall fra noen her inne vil jo ikke hjelpe deg - du kommer ikke til å få reelle tall!

Anonymkode: d4561...e94

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det var dagens idioti, det tar det 30 sekunder til hvert måltid. Hvis du ikke kan ta deg tid til dette, så klarer du ikke å gå ned i vekt. Ca tall fra noen her inne vil jo ikke hjelpe deg - du kommer ikke til å få reelle tall!

Men det kan kanskje gi hi det puffet hun trenger til å ta mer tak i det selv

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det kan kanskje gi hi det puffet hun trenger til å ta mer tak i det selv

Sant det, men det blir et uoversiktelig opplegg. Mye bedre å bruke noen minutter på Lifesume, da lærer hun også noe samtidig og har alt samlet - oppskrifter ++ også med Premium. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sant det, men det blir et uoversiktelig opplegg. Mye bedre å bruke noen minutter på Lifesume, da lærer hun også noe samtidig og har alt samlet - oppskrifter ++ også med Premium. 

Klart det er litt uoversiktelig, men nå var det det som hi ba om. Og som sagt, kanskje det gir hun et puff bak. Jeg kan ikke se at det skulle være farlig å svare på det hi spør, hun vet jo selv at det ikke er nøyaktig. Men hun får en god pekepinn.

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klart det er litt uoversiktelig, men nå var det det som hi ba om. Og som sagt, kanskje det gir hun et puff bak. Jeg kan ikke se at det skulle være farlig å svare på det hi spør, hun vet jo selv at det ikke er nøyaktig. Men hun får en god pekepinn.

Ja, det har du rett i 👍 Gir kanskje litt ekstra piff.

Er bare veldig fan av Lifesume 😂

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Wow, du må ha et trist liv, så fælt. 

Det tar ikke 30 sek med mindre man spiser kun 1 ingrediens. Prøvd å være 100% alene med fire unger (6, 4, 2.5 og 1)? Nei, selvfølgelig har du ikke det. Da ville du skjønt at man ikke orker eller tar seg tid til å plotte inn mat i en app.

Jeg har ikke bedt om reelle tall. Ca tall holder i massevis for å få en tankevekker ift hva ting inneholder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...