Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #1 Skrevet 5. januar 2019 Hat du noen gang opplevd det? Jeg har faktisk ghostet fire «venninner» i årenes løp, uten helt vite det selv. I et tilfelle var det psykiatri i bildet, en annen var en typisk «frenemy», en ble for selvmedlidende/selvopptatt og en for intens. Sistnevnte ville finne på ting hele tiden, ringte og tekstet hver dag. Da hadde jeg henne ofte på telefon hele kvelden. Jeg har kuttet kontakten, blokkert/slettet dem fra sosiale medier og gått en annen vei om jeg har sett dem i byen. I VG+ i dag står det om ghosting som noe veldig fælt, og det er jo fælt for den som blir ghostet. I de tilfellene hvor jeg har kuttet kontakt har det vært snakk om relasjoner som har vært usunne for meg, jeg har kuttet kontakt for å skjerme meg selv. Anonymkode: a9e81...6be
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #2 Skrevet 5. januar 2019 Det er ok å kutte kontakten. Poenget er at de du kutter kontakten med fortjener en ordentlig beskjed. Enten tar du den enkle varianten: Beklager, jeg har ikke tid og mulighet til å prioritere vennskapet vårt nå. Eller så tar du sannheten: Jeg ønsker ikke å prioritere vennskapet vårt mer fordi xxxx. Anonymkode: 92cdc...019
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #3 Skrevet 5. januar 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hat du noen gang opplevd det? Jeg har faktisk ghostet fire «venninner» i årenes løp, uten helt vite det selv. I et tilfelle var det psykiatri i bildet, en annen var en typisk «frenemy», en ble for selvmedlidende/selvopptatt og en for intens. Sistnevnte ville finne på ting hele tiden, ringte og tekstet hver dag. Da hadde jeg henne ofte på telefon hele kvelden. Jeg har kuttet kontakten, blokkert/slettet dem fra sosiale medier og gått en annen vei om jeg har sett dem i byen. I VG+ i dag står det om ghosting som noe veldig fælt, og det er jo fælt for den som blir ghostet. I de tilfellene hvor jeg har kuttet kontakt har det vært snakk om relasjoner som har vært usunne for meg, jeg har kuttet kontakt for å skjerme meg selv. Anonymkode: a9e81...6be Å ghoste folk er skikkelig slemt, pinlig og feigt når voksne folk driver på med sånt. Merkelig at det bare er de det var noe galt med.... Anonymkode: d6f71...fa5
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #4 Skrevet 5. januar 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å ghoste folk er skikkelig slemt, pinlig og feigt når voksne folk driver på med sånt. Merkelig at det bare er de det var noe galt med.... Anonymkode: d6f71...fa5 Jeg har gjort det selv en gang. Det var etter å ha blitt utnyttet veldig over en lang periode i et venneforhold som gikk én vei. Jeg var i en vond situasjon selv, og klarte rett og slett ikke mer. Jeg ble nødt til å kutte kontakten. Hadde ikke overskudd til å komme med forklaringer og bruke mer energi på denne personen (stod midt i dødsfall, alvorlig sykdom hos barn, risikosvangerskap etc). Anonymkode: 6f498...38c
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #5 Skrevet 5. januar 2019 Nå har ikke jeg lest artikkelen, men jeg tenker ikke det er slemt å fade ut vennskap. Jeg tenker på ghosting mer som i dating dvs å ignorere meldinger etc etter dater. Det er dårlig gjort. Du kan like en person men ikke ønske å være kjæreste. Men å la vennskap dø sakte ut er vel bedre enn å være direkte? Litt for slemt å si til noen at du ikke liker dem godt nok til å være venner.. Anonymkode: 9815d...408
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #6 Skrevet 5. januar 2019 Nå lærte jeg noe nytt.. Ja da har jeg gjort det mot en venninne for noen år siden som bare ble for intens. Sa ifra at jeg ikke har tid til tlf 10 ganger om dagen. Hjalp ikke så jeg kuttet alle bånd. Møtte hu før jul og vi ble vagt enige om en kaffe, lunsj eller noe... Hun har ringt og jeg valgte å ikke svare. Nå følte jeg meg litt kjip...men hun var så intens da vi møttes så det får jeg bare gå å føle på. Anonymkode: 0aed7...143
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #7 Skrevet 5. januar 2019 2 minutes ago, Anonym bruker said: Nå lærte jeg noe nytt.. Ja da har jeg gjort det mot en venninne for noen år siden som bare ble for intens. Sa ifra at jeg ikke har tid til tlf 10 ganger om dagen. Hjalp ikke så jeg kuttet alle bånd. Møtte hu før jul og vi ble vagt enige om en kaffe, lunsj eller noe... Hun har ringt og jeg valgte å ikke svare. Nå følte jeg meg litt kjip...men hun var så intens da vi møttes så det får jeg bare gå å føle på. Anonymkode: 0aed7...143 Men er dette slemmere enn å være ærlig? "Jeg liker deg ikke så godt.. du vil treffes mye oftere enn jeg vil treffe deg. Jeg liker ikke å snakke så mye på telefon med deg. Jeg likte å være sammen deg tidligere, men ikke nå mer" Jeg synes som sagt ghosting høres bedre ut enn alternativet med vennskap. Ved dating kan man lire av seg "Jeg liker deg kjempegodt, men ikke som en kjæreste". Med vennskap er det ingen alternativ. "Jeg liker deg greit nok, hva om vi blir bekjente fremfor venner" hehe Anonymkode: 9815d...408
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #8 Skrevet 5. januar 2019 Tja, det er vel gråsoner her. De fleste av oss har vel opplevd at noen «spiser» oss opp. Du prøver å si på en fin måte at dere ikke kan treffes så ofte. Hva gjør du når de ikke skjønner det? De fleste prøver jo på en fin måte å si fra, men noen mennesker skjønner ikke det. Det er ofte problemet deres. Men nårdenne personen har fått mange hint, men skjønner det ikke, hvagjør man da? Anonymkode: 45b2b...3c7
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #9 Skrevet 5. januar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Tja, det er vel gråsoner her. De fleste av oss har vel opplevd at noen «spiser» oss opp. Du prøver å si på en fin måte at dere ikke kan treffes så ofte. Hva gjør du når de ikke skjønner det? De fleste prøver jo på en fin måte å si fra, men noen mennesker skjønner ikke det. Det er ofte problemet deres. Men nårdenne personen har fått mange hint, men skjønner det ikke, hvagjør man da? Anonymkode: 45b2b...3c7 Det var akkurat det jeg følte; å bli spist opp. Det var rett og slett ikke plass til _meg_ i disse relasjonene. Jeg var nødt til å avslutte dem. Jeg orket ikke å gå inn i noen form for konfrontasjon. Jeg var rett og slett så utslitt av disse «vennskapene» at jeg ikke maktet det. Til syvende og sist måtte jeg ta vare på meg selv. HI Anonymkode: a9e81...6be
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #10 Skrevet 5. januar 2019 Jeg gjorde det på vgs. Var en "venninne" jeg hadde hatt siden barneskolen. Hun kontrollerte meg totalt. Styrte alt jeg skulle gjøre og hvem jeg skulle være sammen med, var tidvis voldelig mot meg, psyka meg ut og hånet meg, samtidig som vi liksom var venninner... Jeg valgte en vgs jeg visste hun ikke kom inn på. Og deretter valgte jeg bare bevisst å ikke ta tlf eller svare på sms. Til slutt, etter 3 år, gav hun opp.. Hadde jeg sagt noe rett ut hadde hun klikket i vinkel og terrorisert meg mer pga skammen jeg da hadde påført henne. Anonymkode: 3f2d2...132
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #11 Skrevet 6. januar 2019 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Det var akkurat det jeg følte; å bli spist opp. Det var rett og slett ikke plass til _meg_ i disse relasjonene. Jeg var nødt til å avslutte dem. Jeg orket ikke å gå inn i noen form for konfrontasjon. Jeg var rett og slett så utslitt av disse «vennskapene» at jeg ikke maktet det. Til syvende og sist måtte jeg ta vare på meg selv. HI Anonymkode: a9e81...6be Det du gjorde kalles ikke ghosting. Og jeg ville ha gjort det samme, faset ut alle som spiste av min energi. Jeg trenger den selv. Anonymkode: 46ded...bae
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #12 Skrevet 6. januar 2019 Ghosting er dritstygt. Ha nok respekt for folk til å være ærlig først, så kan man kutte kontakten. Det hender man går i årevis å lurer på hva som skjedde når man har blitt ghostet. Anonymkode: b1396...e8d
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #13 Skrevet 6. januar 2019 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Men er dette slemmere enn å være ærlig? "Jeg liker deg ikke så godt.. du vil treffes mye oftere enn jeg vil treffe deg. Jeg liker ikke å snakke så mye på telefon med deg. Jeg likte å være sammen deg tidligere, men ikke nå mer" Jeg synes som sagt ghosting høres bedre ut enn alternativet med vennskap. Ved dating kan man lire av seg "Jeg liker deg kjempegodt, men ikke som en kjæreste". Med vennskap er det ingen alternativ. "Jeg liker deg greit nok, hva om vi blir bekjente fremfor venner" hehe Anonymkode: 9815d...408 Det er hundre prosent lov æ si: vi har vokst fra hverande. Det er en fin og human måte å si at vi ikke passer som venner mer. Anonymkode: b1396...e8d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå