Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #1 Skrevet 5. januar 2019 Høsten 2016 mistet jeg baby et par museskritt fra uke 12. Det har vært en enorm belastning og sorg hos meg. Har et barn fra før. I etterkant har jeg blitt gravid igjen 5 ganger, men spontanabortert hver gang. Siden sommeren har jeg lagt på meg nesten 10 kilo og jeg tror det er på grunn av at jeg har spist mye for å fylle det tomrommet jeg føler. Nå har vi begynt å prøve igjen, men har på følelsen av at det ikke klaffet denne gangen heller. Har endret på kostholdet og kuttet ut alt som kan påvirke fertiliteten. Merker at jeg føler det er så «urettferdig» når jeg ser folk annonsere familieforøkelse som jeg vet er/har vært narkoman, domfelt for mishandling og generelt er kriminelle. Da merker jeg et ekstra stikk i magen. Noe jeg føler er utrolig barnslig og teit av meg. Ja jeg er klar over at det ikke er opp til meg å bedømme hvem som er skikket til å få barn og ikke, å at jeg ikke kan bevise eller vite at disse menneskene fortsatt driver på med de tingene de gjorde før de ble gravid, men likevel. Det går utover hva jeg føler om min situasjon og jeg begynner å lure. Hva er galt med min kropp? Jeg er redd for at vi kommer til å trenge hjelp med å bli gravide. Noen som har opplevd dette? Er det noen som har vært innom en fertilitetsklinikk de kan anbefale? Anonymkode: e5f05...49b
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #2 Skrevet 5. januar 2019 Det er helt vanlig å ha irrasjonelle/uetiske tanker. Det har vi alle i en eller annen variant. Lykke til med prøving! Før eller siden er det deres tur. Husk å leve mens dere prøver, ikke sett livet på vent! Anonymkode: 8397e...178
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #3 Skrevet 5. januar 2019 Helt forståelig å tenke slik. Tenker det er på høy tid at du tar en tur til legen og blir henvist videre! Masse lykke til! Anonymkode: 3018b...e20
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #4 Skrevet 5. januar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er helt vanlig å ha irrasjonelle/uetiske tanker. Det har vi alle i en eller annen variant. Lykke til med prøving! Før eller siden er det deres tur. Husk å leve mens dere prøver, ikke sett livet på vent! Anonymkode: 8397e...178 Takk! Det håper jeg Anonymkode: e5f05...49b
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #5 Skrevet 5. januar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Helt forståelig å tenke slik. Tenker det er på høy tid at du tar en tur til legen og blir henvist videre! Masse lykke til! Anonymkode: 3018b...e20 Bare for at det ikke skal misforstås (og for å understreke at jeg er teit!) så har vi ikke prøvd på 8 måneder. Har nettopp hatt første pp. Tror jeg er en smule utålmodig og i overkant redd for at noe ikke er som det stemmer. takk! Anonymkode: e5f05...49b
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #6 Skrevet 5. januar 2019 Forstår deg, har vært der selv... Det tar mye energi. Etter 4sa testet fastlegen meg, og fant ut at jeg hadde antitrombinmangel (kan gi blodpropper og bl. A føre til morkake svikt. For meg er det logisk ettersom jeg mistet rundt den tiden morkaken skal overta "driften" hver gang). Startet opp på fragmin, blodfortynnende, sprøyter. Har nå fått to friske barn på rappen... Ikke sikkert det gjelder deg. Men det krever bare en blodprøve å finne ut av, så kanskje verdt det? Masse lykke til ♥️ Anonymkode: 8d63c...1db
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #7 Skrevet 5. januar 2019 Det er ikke barnslig eller teit, men et uttrykk for sorg og skuffelse over egen situasjon. Det er lov å synes synd på seg selv. Det er kjempeleit å ikke få de barna man ønsker seg. La deg selv få lov til å være lei deg, så vil behovet for å tenke stygt om andres graviditeter bli mindre Anonymkode: f4bc2...bba
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #8 Skrevet 5. januar 2019 Helt naturlig med slike følelser når man er i sorg. Anonymkode: 7707f...90c
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #10 Skrevet 6. januar 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Forstår deg, har vært der selv... Det tar mye energi. Etter 4sa testet fastlegen meg, og fant ut at jeg hadde antitrombinmangel (kan gi blodpropper og bl. A føre til morkake svikt. For meg er det logisk ettersom jeg mistet rundt den tiden morkaken skal overta "driften" hver gang). Startet opp på fragmin, blodfortynnende, sprøyter. Har nå fått to friske barn på rappen... Ikke sikkert det gjelder deg. Men det krever bare en blodprøve å finne ut av, så kanskje verdt det? Masse lykke til ♥️ Anonymkode: 8d63c...1db Takk for svar ❤️ når ca er det morkaken overtar? De gangene jeg har mistet etter SA’en i 2016, så har jeg vært mellom 4-6 uker. Like etter positiv test, altså. Hva sa du når du gikk til legen? Jeg mistenker endometriose. Anonymkode: e5f05...49b
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #11 Skrevet 6. januar 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke barnslig eller teit, men et uttrykk for sorg og skuffelse over egen situasjon. Det er lov å synes synd på seg selv. Det er kjempeleit å ikke få de barna man ønsker seg. La deg selv få lov til å være lei deg, så vil behovet for å tenke stygt om andres graviditeter bli mindre Anonymkode: f4bc2...bba Takk for svar! ❤️ Ja det er noe rent dritt, for å si det mildt... Anonymkode: e5f05...49b
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #12 Skrevet 6. januar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar ❤️ når ca er det morkaken overtar? De gangene jeg har mistet etter SA’en i 2016, så har jeg vært mellom 4-6 uker. Like etter positiv test, altså. Hva sa du når du gikk til legen? Jeg mistenker endometriose. Anonymkode: e5f05...49b Fra uke 5 sirkulerer blodet igjennom, og mors blod gir næring til embryo et. Rundt uke 10-12 overtar morkaken funksjonen etter det gule legemet. (dette er den mest "kritiske" tiden). Etter 3 spontanaborter ble jeg tilbudt (jeg tror dette er normal prosedyre) full screening. Da sjekkes jeg for alt fra hormonforstyrrelser til genetikk, og mannen min. I denne blodprøvetagningen velger min oppegående fastlege å ta med antitrombinmangel. - og jeg startet opp profylakse umiddelbart. Så dra til legen, fortell historien din, og si at du vil ha hjelp til å finne ut hvorfor det skjer. Slenger med litt morkake info:" Hormonproduksjonen i svangerskapet, hCG Under svangerskapet produserer morkaken store mengder hormoner: humant chorionisk gonadotropin (hCG) østrogener progesteron humant chorionisk somatomammotropin Den tidlige produksjonen av hCG sørger for at slimhinnen i livmoren ikke avstøtes som ved en menstruasjon. Om det hadde skjedd, ville graviditeten være over. Utskillelsen av dette hormonet lar seg først måle 8 til 9 dager etter eggløsningen (og som brukes til å konstatere at du er gravid), like etter at blastocysten er implantert i livmorslimhinnen. Mengden utskillelse av dette hormonet øker så raskt og når sitt maksimum omkring 10 til 12 ukers graviditet og går ned til et lavere nivå omkring 16 til 20 uker. Den utskilte hormonmengden av hCG forblir på dette nivået ut svangerskapet. hCGs viktigste funksjon er å forhindre at corpus luteum tilbakedannes, slik det normalt skjer mot slutten av hver menstruasjonssyklus. Corpus luteum er en celleansamling som dannes midlertidig i eggstokken på det stedet eggløsningen skjedde. Corpus luteum produserer kjønnshormonene progesteron og østrogen. I svangerskapet sørger hCG-hormonet for at corpus luteum forblir aktivt og produserer økende mengder kjønnshormoner utover i svangerskapet. Disse kjønnshormonene forhindrer menstruasjon og får livmorslimhinnen til å fortsette å gro og samle store mengder næring som embryo trenger. Advertisement Dersom corpus luteum av en eller annen grunn skulle slutte å fungere i perioden 7.-12. uke, vil det inntre en spontanabort. Etter den tid produserer morkaken tilstrekkelige mengder østrogen og progesteron til å opprettholde svangerskapet resten av tiden. Corpus luteum tilbakedannes langsomt mellom den 13. og 17. uke av svangerskapet." Anonymkode: 8d63c...1db
Anniedoug Skrevet 6. januar 2019 #13 Skrevet 6. januar 2019 Du er helt normal! Selvfølgelig sliter du med vonde følelser og tanker - det du har opplevd er forferdelig. Selv opplevde jeg fire spontanaborter på rad. Jeg ble utredet og det ble avdekket at jeg var lav på protein S og C. Dette gjør at blodet koagulerer lettere, noe som kan være kritisk for de bittesmå blodårene i morkaka. Da jeg ble gravid på nytt ble jeg sykemeldt og bla gitt blodfortynnende medisiner. Har nå to flotte gutter som kom tett etter hverandre. Jeg vil derfor anbefale utredning - det er fort gjort og kan forhåpentligvis gi deg noen svar!
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #14 Skrevet 6. januar 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Fra uke 5 sirkulerer blodet igjennom, og mors blod gir næring til embryo et. Rundt uke 10-12 overtar morkaken funksjonen etter det gule legemet. (dette er den mest "kritiske" tiden). Etter 3 spontanaborter ble jeg tilbudt (jeg tror dette er normal prosedyre) full screening. Da sjekkes jeg for alt fra hormonforstyrrelser til genetikk, og mannen min. I denne blodprøvetagningen velger min oppegående fastlege å ta med antitrombinmangel. - og jeg startet opp profylakse umiddelbart. Så dra til legen, fortell historien din, og si at du vil ha hjelp til å finne ut hvorfor det skjer. Slenger med litt morkake info:" Hormonproduksjonen i svangerskapet, hCG Under svangerskapet produserer morkaken store mengder hormoner: humant chorionisk gonadotropin (hCG) østrogener progesteron humant chorionisk somatomammotropin Den tidlige produksjonen av hCG sørger for at slimhinnen i livmoren ikke avstøtes som ved en menstruasjon. Om det hadde skjedd, ville graviditeten være over. Utskillelsen av dette hormonet lar seg først måle 8 til 9 dager etter eggløsningen (og som brukes til å konstatere at du er gravid), like etter at blastocysten er implantert i livmorslimhinnen. Mengden utskillelse av dette hormonet øker så raskt og når sitt maksimum omkring 10 til 12 ukers graviditet og går ned til et lavere nivå omkring 16 til 20 uker. Den utskilte hormonmengden av hCG forblir på dette nivået ut svangerskapet. hCGs viktigste funksjon er å forhindre at corpus luteum tilbakedannes, slik det normalt skjer mot slutten av hver menstruasjonssyklus. Corpus luteum er en celleansamling som dannes midlertidig i eggstokken på det stedet eggløsningen skjedde. Corpus luteum produserer kjønnshormonene progesteron og østrogen. I svangerskapet sørger hCG-hormonet for at corpus luteum forblir aktivt og produserer økende mengder kjønnshormoner utover i svangerskapet. Disse kjønnshormonene forhindrer menstruasjon og får livmorslimhinnen til å fortsette å gro og samle store mengder næring som embryo trenger. Advertisement Dersom corpus luteum av en eller annen grunn skulle slutte å fungere i perioden 7.-12. uke, vil det inntre en spontanabort. Etter den tid produserer morkaken tilstrekkelige mengder østrogen og progesteron til å opprettholde svangerskapet resten av tiden. Corpus luteum tilbakedannes langsomt mellom den 13. og 17. uke av svangerskapet." Anonymkode: 8d63c...1db Takk for utfyllende og informerende svar!!❤️ Da skal jeg dra til legen. For problemet er vel ikke selve fertiliteten, men at jeg mister gang på gang.. Takk igjen! Anonymkode: e5f05...49b
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #15 Skrevet 6. januar 2019 4 timer siden, Anniedoug skrev: Du er helt normal! Selvfølgelig sliter du med vonde følelser og tanker - det du har opplevd er forferdelig. Selv opplevde jeg fire spontanaborter på rad. Jeg ble utredet og det ble avdekket at jeg var lav på protein S og C. Dette gjør at blodet koagulerer lettere, noe som kan være kritisk for de bittesmå blodårene i morkaka. Da jeg ble gravid på nytt ble jeg sykemeldt og bla gitt blodfortynnende medisiner. Har nå to flotte gutter som kom tett etter hverandre. Jeg vil derfor anbefale utredning - det er fort gjort og kan forhåpentligvis gi deg noen svar! Det er vondt å miste et høyt ønsket barn ja ❤️.. Så godt å høre at det ordnet seg for deg og håper det gjør det for meg også! Takk for svar Anonymkode: e5f05...49b
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #16 Skrevet 6. januar 2019 Må si jeg ikke hadde forventet meg så forståelsesfulle og støttende svar her inne, men hver og en av dere som har kommentert er gode mennesker! ❤️ Anonymkode: e5f05...49b
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #17 Skrevet 6. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk for utfyllende og informerende svar!!❤️ Da skal jeg dra til legen. For problemet er vel ikke selve fertiliteten, men at jeg mister gang på gang.. Takk igjen! Anonymkode: e5f05...49b Bare hyggelig ♥️ håper du får god hjelp og svar. Var sånn her også. Blir forholdsvis lett gravid, men mistet hver gang. Det kan jo selvsagt være misdannelser uforenlig med utvikling som er årsak noen ganger, der kommer genetisk testing inn. Det kan være fysiske forhold i livmoren, som muskelknuter og arr. Og det kan være hormonelt, som med meg. - Eller en salig kombinasjon. Og derfor er god utredning via fastlegen viktig ☺️ Noen ganger er det bare uflaks også. Men skulle det være en årsak som du lett kan gjøres noe med, og da er en god utredning verdt det. Heier på deg 😉💜 Anonymkode: 8d63c...1db
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #18 Skrevet 6. januar 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Bare hyggelig ♥️ håper du får god hjelp og svar. Var sånn her også. Blir forholdsvis lett gravid, men mistet hver gang. Det kan jo selvsagt være misdannelser uforenlig med utvikling som er årsak noen ganger, der kommer genetisk testing inn. Det kan være fysiske forhold i livmoren, som muskelknuter og arr. Og det kan være hormonelt, som med meg. - Eller en salig kombinasjon. Og derfor er god utredning via fastlegen viktig ☺️ Noen ganger er det bare uflaks også. Men skulle det være en årsak som du lett kan gjøres noe med, og da er en god utredning verdt det. Heier på deg 😉💜 Anonymkode: 8d63c...1db Takk ❤️ Skal på sjekket det Anonymkode: e5f05...49b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå