Gå til innhold

Skifte av bo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lengstlevende gifter seg på nytt. Barn av lengstlevende og avdød krever boet skiftet da gjenlevende ikke tar initiativ til eller ønsker dette . Hvor mye av arven etter avdøde skal da lengstlevende ha? Det er vel kun farsarven (delen etter avdøde) som blir fordelt og gjenlenvende ektefelle skal ha en del av denne? Noen som vet? Klarer ikke helt forstå reglene. 

Anonymkode: 10d5b...3df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Boet skal gjøres opp om lengstlevende gifter seg på nytt.

Det er bare farsarven som skal gjøres opp om denne er død ja, så eiendelene deles i to også skal arvingene dele den delen som er etter avdøde. Om de var gift har også lengstlevende arverett og skal ha sin del av arven.

Anonymkode: 93079...3b1

Skrevet

Arven etter den avdøde skaø skiftes. Det er åpenbart at gjenlevende og avdøde hadde barn sammen, så da har det ikke noe å si om de var gift eller samboere. Gjenlevende arver da inntil 6G etter sin ektefelle, det resterende skal deles på deres barn.

Altså det uskiftede boet skal deles på to, gjenlevende ektefelle skal så arve inntil 6G (ca 580 000), så skal det resterende arves av barna. 

Etter lov skal et skifte gjennomføres etter barnas/arvingenes ønske om man ønsker å gifte seg på nytt.

Anonymkode: bef87...bfc

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Arven etter den avdøde skaø skiftes. Det er åpenbart at gjenlevende og avdøde hadde barn sammen, så da har det ikke noe å si om de var gift eller samboere. Gjenlevende arver da inntil 6G etter sin ektefelle, det resterende skal deles på deres barn.

Altså det uskiftede boet skal deles på to, gjenlevende ektefelle skal så arve inntil 6G (ca 580 000), så skal det resterende arves av barna. 

Etter lov skal et skifte gjennomføres etter barnas/arvingenes ønske om man ønsker å gifte seg på nytt.

Ikke 1/4 av farsarven? Om den overstiger 6G? 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke 1/4 av farsarven? Om den overstiger 6G? 

Det er minimum 4G, ikke 6G. Tenkte feil. 

Skrevet

Hvis lengstlevende ikke gifter seg på nytt vil hun jo normalt sitte i uskiftet bo, og så arver barna alt når hun også dør.

Anonymkode: f9470...bea

Skrevet

Dette lurer jeg også på. Min far døde nylig, og min mor sier jeg ikke har krav på noenting før hun også er død. Jeg synes det høres rart ut. Hun mottok livsforsikringen hans på 800.000,- og hun brukte alt på å betale ned gjeld, og nå lever hun herrens glade dager med festing, menn, reiser og shopping mens jeg sitter her å teller knapper for å få det til å gå rundt. 

Anonymkode: 63634...f07

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dette lurer jeg også på. Min far døde nylig, og min mor sier jeg ikke har krav på noenting før hun også er død. Jeg synes det høres rart ut. Hun mottok livsforsikringen hans på 800.000,- og hun brukte alt på å betale ned gjeld, og nå lever hun herrens glade dager med festing, menn, reiser og shopping mens jeg sitter her å teller knapper for å få det til å gå rundt. 

Dersom det kun er felles barn har hun krav på å sitte i uskiftet bo. Dersom du mener hun forringer arven, kan du be om at det skiftes flr alle verdiene blir brukt av henne. Hun kan ikke selge eiendom uten at du godkjenner det, men penger kan hun normalt sett bruke. Gjelden hun betalte er vel gjeld de hadde sammen, så da er den brukt fornuftig. At hun tar av litt i starten er ikke uvanlig, men dersom du mener at hun er totalt hensynsløs mtp bruk av penger, så kan du be om at det skiftes. Om du får gjennomslag kan jeg ikke svare på

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom det kun er felles barn har hun krav på å sitte i uskiftet bo. Dersom du mener hun forringer arven, kan du be om at det skiftes flr alle verdiene blir brukt av henne. Hun kan ikke selge eiendom uten at du godkjenner det, men penger kan hun normalt sett bruke. Gjelden hun betalte er vel gjeld de hadde sammen, så da er den brukt fornuftig. At hun tar av litt i starten er ikke uvanlig, men dersom du mener at hun er totalt hensynsløs mtp bruk av penger, så kan du be om at det skiftes. Om du får gjennomslag kan jeg ikke svare på

Er du sikker på man ikke kan selge eiendom? 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du sikker på man ikke kan selge eiendom? 

Uten samtykke fra barna om det er langt under takst, kan man ikke det. Selge kan man nok, men dersom det kan bevises forringelse, så kan boet bes skiftet offentlig

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uten samtykke fra barna om det er langt under takst, kan man ikke det. Selge kan man nok, men dersom det kan bevises forringelse, så kan boet bes skiftet offentlig

Ja, slik jeg har forstått det også. Salg er ok så lenge det er innenfor rett pris. 

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lengstlevende gifter seg på nytt. Barn av lengstlevende og avdød krever boet skiftet da gjenlevende ikke tar initiativ til eller ønsker dette . Hvor mye av arven etter avdøde skal da lengstlevende ha? Det er vel kun farsarven (delen etter avdøde) som blir fordelt og gjenlenvende ektefelle skal ha en del av denne? Noen som vet? Klarer ikke helt forstå reglene. 

50% skal lengstlevende ha. De resterende 50% skal deles på evn barn.

Skrevet
10 minutter siden, Toneelise skrev:

50% skal lengstlevende ha. De resterende 50% skal deles på evn barn.

Det er feil, for lengstlevende arver også den avdøde. Så de 50% som er etter avdøde skal deles mellom ektefelle og barn.

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

At partner er begunstiget på forsikring er helt normalt, så at hun fikk forsikringspengene og brukte de på å betale ned gjelden kan du ikke si noe på. Det er grunnen til at de fleste ektepar har livsforsikring, for at den som lever lengst skal kunne betale ned gjelden og bli boende selv om han/hun blir alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...