Gå til innhold

Har du bokanbefaling til 12-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min leser ekstremt lite. Virkelig helt ekstremt. Selvsagt fordi lettere underholdning stort sett er tilgjengelig, som skjerm, søsken eller venner. Men jeg ønsker virkelig at hun prøver mer å finne gleden i bøker. På tv liker hun feks Harry Potter og Twilight. Men begge de bøkene er altfor lange til at hun vil lese dem. Hun har skrekken for lange bøker. Men hun liker altså spenning og romantikk. Noen bøker å anbefale? 

Anonymkode: d8df1...9f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skammerens datter bøkene.De kan anbefales, og i hvertfall første boken er også film.

Skrevet

Ingenlund. Forsåvidt Nordlys også, men den leser hun sikkert ut på en time. 

Skrevet
2 minutter siden, Holly Golightly skrev:

Ingenlund. Forsåvidt Nordlys også, men den leser hun sikkert ut på en time. 

Ja, akkurat Nordlys har hun faktisk lest. Likte den godt,men som du sier - det gikk fort. Har ikke klart å se at det er noen oppfølgere heller. 

Skrevet

Hva med lydbøker? Opprett et abonnement på fabel eller Storytel. Innfør en halvtimes lytting hver kveld. La henne oppdage ulike bøker og finne ut hva hun liker, sjangere og forfattere. Etterhvert kan dere bytte mellom lesing og lytting. Høytlesing hvor dere leser annenhver side for hverandre, eller at hun leser selv. 

Det har fungert med våre barn. De har fått opp både lesehastighet og leseglede, og nyter en halvtime med lesing eller lytting hver kveld før de skal sove. Ofte vil de ikke legge boka fra seg, og ber om å få lese «bare litt til». 

Anonymkode: d5725...1e0

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med lydbøker? Opprett et abonnement på fabel eller Storytel. Innfør en halvtimes lytting hver kveld. La henne oppdage ulike bøker og finne ut hva hun liker, sjangere og forfattere. Etterhvert kan dere bytte mellom lesing og lytting. Høytlesing hvor dere leser annenhver side for hverandre, eller at hun leser selv. 

Det har fungert med våre barn. De har fått opp både lesehastighet og leseglede, og nyter en halvtime med lesing eller lytting hver kveld før de skal sove. Ofte vil de ikke legge boka fra seg, og ber om å få lese «bare litt til». 

Anonymkode: d5725...1e0

Vi hadde Storytel, men hun brukte det lite. Men kanskje jeg burde prøve igjen. Og tvinge litt mer. Det er jo i alle fall en fin måte å sjekke ut litt ulike sjangre ja. 

Skrevet

Bøkene til David Walliams er fine. 

Pingles dagbok har blanding av tekst og tegning, i tillegg er bøkene morsomme. 

CLUE serien er spennende, krim for tweens. 

Skrevet

Datteren min elsket Clue-serien. Gjør det enda, selv om hun er 14. Spenning.

Serien om Oda av Nina E. Grøntvedt er illustrerte, romantiske og morsomme. Samt Rumpa til Ingvar Lykke, av samme forfatter. Anbefaler disse veldig.

Ellers kan du jo kjøpe bøker fra TL-klubben på Finn til ca. 16-20 kr boka. De er ofte veldig lettleste. 

Anonymkode: fb2fa...5e7

Skrevet

Clue-serien liker min tolvåring.

Anonymkode: 393cd...0aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...