Gå til innhold

Best mulig tilvenning i bhg?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen tips til hvordan best mulig tilvenne i bhg? Barnet er 16 mnd gammelt. Vi har mulighet til å bruke to uker på det.. 

Hva er best for barnet? 

Anonymkode: 0dfbd...ba1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

korte dager, men være der hver dag
når du har sagt ha det, så må du gå. Ikke dra avskjeden ut selv om barnet ditt begynner å grine
si i fra at dere har mulighet til å bruke 2 uker, så de ikke skal være redde for å ringe dere hvis barnet ikke har det så greit
prøv å ikke komme midt i det største leveringsrushet, hør når det er roligst

Anonymkode: 7f4eb...f4e

Skrevet

Takk for svar❤️ 

Hvor mange dager bør vi være der? Vil gjøre dette med minst mulig gråt.. 

Anonymkode: 0dfbd...ba1

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar❤️ 

Hvor mange dager bør vi være der? Vil gjøre dette med minst mulig gråt.. 

Anonymkode: 0dfbd...ba1

Dette kommer veldig an på barnet og hvordan det takler overgangen. Hør med primærkontakten som tar dere imot om hvilke erfaringer de har. Jeg, er ped.leder på småbarnsavdeling, vil anbefale å være der med barnet de første 5 dagene, noen timer hver dag. Snakk med de ansatte, vær nysgjerrig og blid - barnet ser da at du/dere liker barnehagen, de ansatte og det som venter. Uke nr 2 ville jeg vært der med barnet mandag, så avtale å gå før lunsj på tirsdag slik at barnet får utforske alene. 

Vet gråt er vanskelig for barn, foreldre og ansatte men det er barnets språk i den alderen og litt gråt ved avskjed er å forvente. Forskning viser at stressnivå er høyere hos de barna som er stille og undertrykker følelsene sine. Ved gråt får de trøst og omsorg av de ansatte og roer seg raskere. Lykke til!  

Anonymkode: c9628...f38

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar❤️ 

Hvor mange dager bør vi være der? Vil gjøre dette med minst mulig gråt.. 

Anonymkode: 0dfbd...ba1

Jeg regner med at de beregner 3 tilvenningsdager, det er ganske vanlig.
Hos oss så foregår det stort sett sånn dette :

Dag 1 : dere kommer til avtalt tid, og er der et par timer sammen med barnet.
Dag 2 : dere kommer til avtalt tid, og går gjerne ut en tur etter å ha vært der en stund. Barnet er der ca 2-3 t
Dag 3 : dere kommer til avtalt tid, er der sammen med barnet en stund. Barnet spiser lunch og sover i bhg, og vi ringer foreldrene når barnet har våknet. Noen ganger sier vi at alt går kjempefint og at de kan drøye med å hente. Andre ganger sier vi at det er lurt å hente nå

Noen ganger brukes det lenger tid til tilvenning, det kommer litt an på hva foreldrene har mulighet til. Men det kan være helt annerledes der ditt barn skal begynne.

Husk å alltid si hadet til barnet, ikke snik dere ut. Ikke vis at du er lei deg hvis barnet gråter. Os trygghet og tillit til de ansatte ovenfor barnet ditt, og fell heller en tåre når du kommer ut. hvis det er vært vanskelig å levere, ikke vær redd for å ringe for å høre hvordan det går. Vi pleier å sende sms eller bildemelding når ting roer seg hvis det har vært en trist avskjed
 

Anonymkode: 7f4eb...f4e

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette kommer veldig an på barnet og hvordan det takler overgangen. Hør med primærkontakten som tar dere imot om hvilke erfaringer de har. Jeg, er ped.leder på småbarnsavdeling, vil anbefale å være der med barnet de første 5 dagene, noen timer hver dag. Snakk med de ansatte, vær nysgjerrig og blid - barnet ser da at du/dere liker barnehagen, de ansatte og det som venter. Uke nr 2 ville jeg vært der med barnet mandag, så avtale å gå før lunsj på tirsdag slik at barnet får utforske alene. 

Vet gråt er vanskelig for barn, foreldre og ansatte men det er barnets språk i den alderen og litt gråt ved avskjed er å forvente. Forskning viser at stressnivå er høyere hos de barna som er stille og undertrykker følelsene sine. Ved gråt får de trøst og omsorg av de ansatte og roer seg raskere. Lykke til!  

Anonymkode: c9628...f38

Vi er sammen med barnet hver dag første uken? Høres lurt ut. 

Hvordan ser man om barnet er klart for at jeg drar litt da? Gruer meg skikkelig... 

Anonymkode: 0dfbd...ba1

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er sammen med barnet hver dag første uken? Høres lurt ut. 

Hvordan ser man om barnet er klart for at jeg drar litt da? Gruer meg skikkelig... 

Anonymkode: 0dfbd...ba1

Prøv å ikke grue deg, ungen senser og plukker opp din usikkerhet rundt dette og gjør det verre enn det trenger være.

Jeg har selv fire barn og tilvenningen har gått greit med alle sammen altså. Jeg har brukt en ukes tid.

Det er viktig at du er positiv til barnehagen og de ansatte, den positiviteten plukker barnet opp. Om det er du som er med forteller dere pappa hvor gøy det var etterpå, du forteller med smil i stemmen og barnet lytter selv om det ikke forstår alt forstår det mer enn du tror.

Anonymkode: 6fecd...483

Skrevet

dere får ikke mer enn 3 tilvenningsdager

sånn var det i vår bhg , min var 19mnd når han begynte :

dag 1 : et par timer

dag 2 : gå fra han 1 time og være en time med han

dag 3 : han fikk være alene i 2 timer

og så måtte han begynne vanlig,men i starten de første månedene frem til jul var far hjemme ,da han ikke hadde jobb, så ble max 3 timer hver dag fra august til desember, så jobbet begge så da måtte han være fra halv åtte til halv fire-fire.

Det gikk langt tid før han roet seg, og pappan måtte gå flere ganger bort i bhg og hente han fordi han ikke roet seg,begynte og gå seg til fra november

Anonymkode: ed874...22e

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

dere får ikke mer enn 3 tilvenningsdager

sånn var det i vår bhg , min var 19mnd når han begynte :

dag 1 : et par timer

dag 2 : gå fra han 1 time og være en time med han

dag 3 : han fikk være alene i 2 timer

og så måtte han begynne vanlig,men i starten de første månedene frem til jul var far hjemme ,da han ikke hadde jobb, så ble max 3 timer hver dag fra august til desember, så jobbet begge så da måtte han være fra halv åtte til halv fire-fire.

Det gikk langt tid før han roet seg, og pappan måtte gå flere ganger bort i bhg og hente han fordi han ikke roet seg,begynte og gå seg til fra november

Anonymkode: ed874...22e

Får håpe de fleste barnehager er oppdatert og har barns behov i fokus slik at de åpner for at foreldrene får være der noen dager ekstra ved behov og ser dette som en investering for fremtiden. Mye har skjedd på forskningsiden her bare de siste 2-3 årene. Jeg hadde selv 3 dagers tilvenning med egne barn i 2012 og 2014 og det gikk veldig fint det men hadde jeg visst det jeg visste nå hadde jeg nok organisert et par ekstra fridager. 

Hos oss har vi god dialog med de enkelte foreldre for å høre hva de har tenkt seg og hvor mye tid de har til rådighet. Så tar vi en dag av gangen og ser hvordan det går. 

Anonymkode: c9628...f38

Skrevet

Her bruker de trygghetssirkelen. Man bruker så lang tid barnet trenger... 

Anonymkode: b88a4...587

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar❤️ 

Hvor mange dager bør vi være der? Vil gjøre dette med minst mulig gråt.. 

Anonymkode: 0dfbd...ba1

Men .. gråt er ikke farlig. Mane barn gråter i ti sek når forelderen går. Som regel er dette bare én kjærlighetserklæring til deg. Ikke at barnet er dritredd. 

Vi har bare brukt tre dager på hvert av barna. Ene er veldig engstelig av seg, den andre supertrygg. 

Vær der sammen med barnet noen timer , tre dager i strekk. Si man tirs ons , . Tors og fre kan barnet være der alene. 

Kaaan hende at jeg hadde blitt med på mandagen etter helga, for da blir det litt som å begynne på nytt igjen. 

Korte avskjeder . 

Tror dette er verre for deg enn for barnet.💛 også vet jeg av erfaring at barnet klarer seg bedre uten å ha mamma ved siden av seg. 

Anonymkode: 57ed9...356

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...