Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #1 Skrevet 3. januar 2019 En kvinne har to barn i magen. Hun får panikk og tenker: "Jeg ønsker meg kun ett barn, ikke to barn". Hun drar til et sykehus og får de ansatte til å fjerne det ene barnet i magen. Så sitter hun igjen med ett barn, som hun ønsket seg. Barnet blir født, og vokser til. Når hun da sitter og ser på 12-åringen sin, tenker hun da ikke: "Hvordan kunne jeg drepe ditt søsken?" eller "jeg skulle hatt et barn til"? Er det overhodet mulig å være så kynisk at man i etterkant av noe slikt ikke tenker slike tanker? Med "vanlig abort", så blir ikke kvinnen gravid lenger, hun får ikke et barn hun kan elske. Hun får ingen å se på, og relatere seg til, eller tenke noe om. Så jeg forstår at det er lettere å fornekte det som har hendt, fordi man ikke har et barn sittende ved siden av seg som en evig påminnelse, men når man fjerner 1 barn og lar 1 annet barn få leve, så må man da angre? "Beklager at jeg fratok deg ditt søsken". Gjelder det også hvis en kvinne har tatt abort, for så å få barn senere? ("Du skulle hatt et storesøsken"). Anonymkode: d9f2b...656
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #2 Skrevet 3. januar 2019 Eller kanskje man bare kjenner en lettelse? At man ser på barnet og er lettet over at det bare er ett fordi man er ærlig nok med seg selv om at det er den kapasiteten man har. Jeg har fire barn, men hadde ikke nølt et sekund med å ta abort dersom jeg ble gravid nå. Min kapasitet er sprengt, jeg ville ikke orket flere. Min grense er fire barn, for andre er den to barn, syv barn, ett barn. Jeg tror nok ikke at abort er et enkelt valg, verken med ett barn eller en tvilling, men jeg tror man fint kan leve med et gjennomtenkt valg uten at det gjør en kynisk av den grunn. Anonymkode: 3cbad...f78
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #3 Skrevet 3. januar 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Eller kanskje man bare kjenner en lettelse? At man ser på barnet og er lettet over at det bare er ett fordi man er ærlig nok med seg selv om at det er den kapasiteten man har. Jeg har fire barn, men hadde ikke nølt et sekund med å ta abort dersom jeg ble gravid nå. Min kapasitet er sprengt, jeg ville ikke orket flere. Min grense er fire barn, for andre er den to barn, syv barn, ett barn. Jeg tror nok ikke at abort er et enkelt valg, verken med ett barn eller en tvilling, men jeg tror man fint kan leve med et gjennomtenkt valg uten at det gjør en kynisk av den grunn. Anonymkode: 3cbad...f78 Lettelse over at man tok bort sitt eget barn? Da må man ha en diagnose. Anonymkode: d9f2b...656
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #4 Skrevet 3. januar 2019 1 minute ago, Anonym bruker said: Lettelse over at man tok bort sitt eget barn? Da må man ha en diagnose. Anonymkode: d9f2b...656 Du tenker alle som tar abort har en diagnose? Eh, jaja....Deg om det. Jeg har selv tatt abort på et svært ønsket barn som hadde en dødelig sykdom (ville dødd innen 2 år). Jeg har senere fått to friske barn etter PGD. Det jeg tenker om aborten når jeg ser på barna er at de ikke ville vært født hvis jeg fikk et 100% pleietrengende barn. Angrer ikke. Har ikke noe diagnose. Anonymkode: d94dc...544
Yellow Brick Road Skrevet 3. januar 2019 #5 Skrevet 3. januar 2019 Nei, det hadde jeg ikke tenkt. Hadde jeg tatt en sånn avgjørelse, så hadde den avgjørelsen vært tatt og jeg ville heller ikke tenkt over hvordan det hadde vært om jeg ikke hadde gjort det. Hadde jeg måtte gjort dette, så hadde det vært en grunn som var god nok til det, og da er det ingen grunn til å se seg tilbake og begynne å synes synd på meg selv.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #6 Skrevet 3. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du tenker alle som tar abort har en diagnose? Eh, jaja....Deg om det. Jeg har selv tatt abort på et svært ønsket barn som hadde en dødelig sykdom (ville dødd innen 2 år). Jeg har senere fått to friske barn etter PGD. Det jeg tenker om aborten når jeg ser på barna er at de ikke ville vært født hvis jeg fikk et 100% pleietrengende barn. Angrer ikke. Har ikke noe diagnose. Anonymkode: d94dc...544 Men din situasjon er jo en helt annen enn en tvillingabor. Det kan ikke sammenlignes. Anonymkode: d2c1a...76a
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #7 Skrevet 3. januar 2019 Helt grusomt at noen er i stand til å abortere en av et tvillingpar. Skjønner virkelig ikke hvordan de tenker... Hilsen tvillingmamma. Anonymkode: fc300...0be
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #8 Skrevet 3. januar 2019 Jeg har fått tvillinger, de døde begge to pga ekstrem premature. Så ble jeg gravid med et barn som også var prematur. Nå er jeg gravid igjen. Hadde jeg vært gravid med tvillinger ville jeg fjernet den ene for å gi den andre sjansen til å leve. Jeg kjenner mange dom har fått tvillinger og det er et ekstremt svangerskap og tid etterpå. Mange mødre vil ikke klare dette, det er noe helt annet å få to tette. Anonymkode: b679c...f0e
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #9 Skrevet 3. januar 2019 Det er ikke enkelt å ta abort uansett om det er tvillinger eller bare en. Så spar spydighetene dine. De som har gjort det inkludert meg selv har hatt sine grunner til det. Jeg gjorde det fordi jeg ble presset, (ikke tvillinger) var ikke planlagt og abort var ikke noe jeg ønsket men jeg innså at situasjonen sørget for at det måtte gjøres. Det tok ikke kort tid heller da jeg tre mndr senere fortsatt hadde rester, det måtte fjernes kirurgisk. En mnd etter det igjen så fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne få barn noen gang igjen. Det hjelper lite å stå der å peke og tenke alt mulig rart om de som gjør det. Men spar heller menneskene som velger å gå gjennom det for dine meninger når du faktisk ikke vet noe om hva som var grunnen til at det valget ble tatt. Jeg ble gravid etter noen år, og jeg føler ikke at jeg fortjener det barnet. Nettopp fordi jeg tok abort. Det virker som om ditt mål er at folk skal ha skyldfølelse og slite lenge etterpå. Det er mange som gjør det, men heldigvis så finnes det noen som ikke tenker på det. Grunnen til at jeg sier heldigvis er fordi jeg ikke unner min verste fiende de tankene og den følelsen man får i ettertid. Anonymkode: b302f...6a0
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #10 Skrevet 3. januar 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har fått tvillinger, de døde begge to pga ekstrem premature. Så ble jeg gravid med et barn som også var prematur. Nå er jeg gravid igjen. Hadde jeg vært gravid med tvillinger ville jeg fjernet den ene for å gi den andre sjansen til å leve. Jeg kjenner mange dom har fått tvillinger og det er et ekstremt svangerskap og tid etterpå. Mange mødre vil ikke klare dette, det er noe helt annet å få to tette. Anonymkode: b679c...f0e Kjære vene, de aller aller fleste tvillingsvangerskap går helt fint!! Tiden etterpå trenger heller ikke å være ekstrem!!! Hadde en mer "ekstrem" tid etterpå da jeg fikk ETT barn enn da jeg fikk TO!! Og.... Mange mødre vil ikke klare dette??? I all verden, hvorfor tror du det? Hadde mye heller ville hatt tvillinger enn to tette. Tvillinger har hele tiden de samme behovene. En ettåring og en nyfødt har ikke de samme behovene. Du skal kanskje amme og bysse den minste, mens den største trenger å lekes med osv.... Anonymkode: fc300...0be
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #11 Skrevet 3. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Lettelse over at man tok bort sitt eget barn? Da må man ha en diagnose. Anonymkode: d9f2b...656 Ved tvillingabort er det i de aller, aller fleste tilfeller fosteret som har en diagnose. Det skjer nesten ikke at det tas abort på friske tvillingfostre. Hvis man er gravid med tvillinger og får vite at man vil miste begge dersom man bærer dem fram, eller at en neppe vil overleve svangerskapet eller dø kort tid etter fødsel - hva gjør man da? Blir så irritert på idioter som ikke har satt seg inn i tingene før de uttaler seg! Blir som påstanden om at det utføres senaborter på grunn av klumpfot eller ganespalte. Anonymkode: e378f...518
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #12 Skrevet 3. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kjære vene, de aller aller fleste tvillingsvangerskap går helt fint!! Tiden etterpå trenger heller ikke å være ekstrem!!! Hadde en mer "ekstrem" tid etterpå da jeg fikk ETT barn enn da jeg fikk TO!! Og.... Mange mødre vil ikke klare dette??? I all verden, hvorfor tror du det? Hadde mye heller ville hatt tvillinger enn to tette. Tvillinger har hele tiden de samme behovene. En ettåring og en nyfødt har ikke de samme behovene. Du skal kanskje amme og bysse den minste, mens den største trenger å lekes med osv.... Anonymkode: fc300...0be Enig! Er tvillingmamma selv og det er null problem. Det ble litt lite søvn noen år, men for en gave jeg har fått. Verdens heldigste! Anonymkode: c897a...472
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #13 Skrevet 3. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ved tvillingabort er det i de aller, aller fleste tilfeller fosteret som har en diagnose. Det skjer nesten ikke at det tas abort på friske tvillingfostre. Hvis man er gravid med tvillinger og får vite at man vil miste begge dersom man bærer dem fram, eller at en neppe vil overleve svangerskapet eller dø kort tid etter fødsel - hva gjør man da? Blir så irritert på idioter som ikke har satt seg inn i tingene før de uttaler seg! Blir som påstanden om at det utføres senaborter på grunn av klumpfot eller ganespalte. Anonymkode: e378f...518 Nå driter du deg ut! Her er det jo du som ikke har satt deg inn i ting. Det er jo åpnet for fosterreduksjon, dvs de som ikke vil ha to kan ta bort ett. Dvs ta bort ett friskt foster fordi de hadde tenkt seg bare ett. Usmakelig rett og slett. Abort er greit i mange tilfeller, men har man bestemt seg for å få barn og det blir laget to får man ta det man får eller droppe å få barn! Anonymkode: 244b3...b83
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #14 Skrevet 3. januar 2019 Jeg ville selv aldri ha tatt tvillingabort dersom begge fostrene var friske, men vil gjerne få påpeke følgende: * Statistikken over fosterreduksjon, populært kalt tvillingabort, inkluderer ikke bare tvillinger der man aborterer den ene tvillingen, men også aborter der kvinnen venter mer enn to barn. I en situasjon der man venter tre eller flere barn, vil en tvillingabort av det ene fosteret kunne øke sannsynligheten for et vellykket svangerskap og fødsel nærmere termin. Det er også ekstremt krevende å få trillinger og man er vel i praksis garantert premature barn når man venter tre eller flere. Selv om den medisinske gevinsten ved fosterreduksjon av en trilling antas å være liten, kan den ikke utelukkes. * Det er svært få tvillingaborter som utføres årlig (16 i perioden 2002-2015 og rundt 15 årlig siden 2016 da tolkningen av lovverket ble klarere) og av disse igjen har ca halvparten utviklingsavvik og ytterligere 25% tre eller flere fostere. https://www.faktisk.no/faktasjekker/bZQ/i-dag-opplever-norge-tvillingabort-turisme Jeg vil derfor ikke sette meg til doms over de svært få kvinnene som gjennomgår dette hvert år, det er garantert en tung og veloverveid beslutning. Anonymkode: 03e68...0be
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #15 Skrevet 3. januar 2019 7 hours ago, Anonym bruker said: En kvinne har to barn i magen. Hun får panikk og tenker: "Jeg ønsker meg kun ett barn, ikke to barn". Hun drar til et sykehus og får de ansatte til å fjerne det ene barnet i magen. Så sitter hun igjen med ett barn, som hun ønsket seg. Barnet blir født, og vokser til. Når hun da sitter og ser på 12-åringen sin, tenker hun da ikke: "Hvordan kunne jeg drepe ditt søsken?" eller "jeg skulle hatt et barn til"? Er det overhodet mulig å være så kynisk at man i etterkant av noe slikt ikke tenker slike tanker? Med "vanlig abort", så blir ikke kvinnen gravid lenger, hun får ikke et barn hun kan elske. Hun får ingen å se på, og relatere seg til, eller tenke noe om. Så jeg forstår at det er lettere å fornekte det som har hendt, fordi man ikke har et barn sittende ved siden av seg som en evig påminnelse, men når man fjerner 1 barn og lar 1 annet barn få leve, så må man da angre? "Beklager at jeg fratok deg ditt søsken". Gjelder det også hvis en kvinne har tatt abort, for så å få barn senere? ("Du skulle hatt et storesøsken"). Anonymkode: d9f2b...656 synes det er helt sykt at det er lov Anonymkode: 4181c...fa1
Gjest Aprikos Syltetøy Skrevet 3. januar 2019 #16 Skrevet 3. januar 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Ved tvillingabort er det i de aller, aller fleste tilfeller fosteret som har en diagnose. Det skjer nesten ikke at det tas abort på friske tvillingfostre. Hvis man er gravid med tvillinger og får vite at man vil miste begge dersom man bærer dem fram, eller at en neppe vil overleve svangerskapet eller dø kort tid etter fødsel - hva gjør man da? Blir så irritert på idioter som ikke har satt seg inn i tingene før de uttaler seg! Blir som påstanden om at det utføres senaborter på grunn av klumpfot eller ganespalte. Anonymkode: e378f...518 👏🏻👏🏻👏🏻 Helt enig!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #17 Skrevet 5. januar 2019 På 03.01.2019 den 11.14, Anonym bruker skrev: Lettelse over at man tok bort sitt eget barn? Da må man ha en diagnose. Anonymkode: d9f2b...656 Jeg har tatt bort to som ikke var tvillinger, til og med. Og jeg har ingen diagnoser. Det er en lettelse at jeg ikke fikk barn i tenåra, og jeg står for mine valg den dag i dag. Å ta vekk ett av to er vel ikke verre enn å ta vekk ett embryo aleine. Og hvis man tar vanlig abort før uke 12, vet man jo ikke om det er tvillinger eller trillinger, da må man uansett ta vekk begge/alle helt usett. Det ulmende lovforslaget mot tvillingabort kommer til å ramme to grupper: dem som har ett sykt og ett friskt foster i seg, som dermed må ha et friskt spebarn å ta seg av samtidig som de ser sitt syke barn svinne inn og kanskje dø... Og den andre gruppa er dem som har brukt masse tid og ressurser på prøverørsforsøk, og som deretter må velge alle eller ingen når det viser seg at flere enn ett egg har festet seg. Det hele er en papirtiger for å blidgjøre KrF i regjeringsforhandlinger, det har ikke noe med humanitet å gjøre, eller å redde flere liv, øke fødselstallene eller forebygge at man bruker abort som prevensjonsmiddel. Folk som får utført fosterreduksjon er folk som VIL ha barn, ikke de samme som tar abort helt uten videre. Anonymkode: 024dd...b49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå