Gå til innhold

Hvor smittsomt er kyssesyken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har lekt med ei venninne som nå ligger syk med kyssesyken.  De er fem år gamle, så hygienen er jo mulig litt så som så. 

Veninnen var småsyk da hun var på besøk,men ikke værre enn at de lekte fint noen timer. Hun ble ganske mye sykere dagen etter, og fikk påvist kyssesyken. 

Hvor smittsomt er egentlig dette?

Anonymkode: bcdf5...48e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ganske smittsomt. 95% ca av den voksne befolkningen har hatt det. 

Anonymkode: 24c5a...7fa

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ganske smittsomt. 95% ca av den voksne befolkningen har hatt det. 

Er det virkelig så mange som har hatt det? Jeg tror ikke jeg kjenner noen som jeg vet har hatt det, har ikke hatt kyssesyken selv heller

Anonymkode: bdf8d...fe7

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det virkelig så mange som har hatt det? Jeg tror ikke jeg kjenner noen som jeg vet har hatt det, har ikke hatt kyssesyken selv heller

De fleste vet jo ikke at de har hatt det. De fleste merker ikke mye til det og tror de er forkjølet. 

Skrevet

Tror det er bare rundt 30% av de som blir smittet som blir syke. Jeg har aldri hatt det enda søsteren min hadde det da vi begge bodde hjemme, venninnen min som jeg delte leilighet med på VGs var syk med det og kusina mi som jeg var veldig mye sammen med akkurat da hun hadde kyssesyken. Jeg antar at jeg har vært smittet, ikke syk og nå immun

Anonymkode: e7635...89c

Skrevet

De fleste er ikke klar over at nesten alle voksne har hatt kyssesyken. Vet om flere som har tatt prøver, og som har funnet ut at de har hatt kyssesyken. Det som er litt rart er at flere av de får det til å høres ut som de er de eneste i hele verden som har hatt den. Hun ene jeg jobber med, ble faktisk sur på meg, da jeg fortalte at ca 90-95% av den voksne befolkningen har hatt den. 

Anonymkode: 09df1...60a

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste er ikke klar over at nesten alle voksne har hatt kyssesyken. Vet om flere som har tatt prøver, og som har funnet ut at de har hatt kyssesyken. Det som er litt rart er at flere av de får det til å høres ut som de er de eneste i hele verden som har hatt den. Hun ene jeg jobber med, ble faktisk sur på meg, da jeg fortalte at ca 90-95% av den voksne befolkningen har hatt den. 

Dette har jeg opplevd også. Kan forstå de som blir veldig syke, at det kan være litt «irriterende» å høre at de aller fleste har hatt det uten at de merket noen ting. Litt som at det ikke er kult å høre at «det gjør ikke sååå vondt å føde» når du nettopp har hatt en skikkelig tøff fødsel selv ;)

Sønnen min på åtte hadde det i sommer. Fant det bare ut fordi han hadde en lymfeknute som ikke ble borte, så legene tok alskens blodprøver. Mens datteren til min venninne ble bokstavelig talt dødssyk, fikk hjernebetennelse og svevde mellom liv og død i flere uker.

Til hi: det er veldig smittsomt, men de aller fleste under 12 år får ikke så harde symptomer, om de viser tegn til at de er smittet i det hele tatt. Inkubasjonstiden er 4-6 uker, og den som er smittet kan smitte andre i opptil et år etterpå.

Anonymkode: cfc44...ea7

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste vet jo ikke at de har hatt det. De fleste merker ikke mye til det og tror de er forkjølet. 

Da lærte jeg noe nytt, for det visste jeg ikke.

Skrevet

De fleste blir smittet i barnehagealder og vet det ikke engang, de blir bare forkjølet og får litt vondt halsen....

De som blir veldig syke er de som får det som ungdom eller voksen.

Sønnen min fikk det som 17-åring, han ble skikkelig syk, men ingen av søsknene hans ble syke, regner med de har hatt det.

Anonymkode: cedc0...0a2

Skrevet

17 åringen min hadde det for 2 år siden, han var skikkelig syk. Hadde noen og 80 fraværsdager på skolen i 10'ende klasse. Gikk fra en gutt som trente 20 timer i uka til å ikke orke å gå opp trappen på kort tid. Har også hørt at de ikke blir så syke av det når de er små.

Anonymkode: 9ff29...123

Skrevet

Det smitter veldig lett og da gjennom dråpesmitte. Som vannkopper er det greit å få det tidlig for å være ferdig med det. Jeg fikk den på videregående etter å ha latt en få drikke av min vannflaske. Be sinnsykt dårlig. Var fullstendig sengeliggende i tre uker og fikk ikke ned en eneste smule mat. Når jeg før sykdommen veide så vidt over 40kg, var det ikke mye igjen av meg etter de ukene. Tok lang tid før jeg var 100% igjen.

Anonymkode: 0729f...d25

Skrevet

Finnes det vaksine?

Skrevet

Jeg hadde det på vgs. Helt slått ut i 3 mnd, og redusert i 6 mnd. Gikk over heldigvis. Ble smittet av ei venninne i klassen..

Anonymkode: fc2d0...ecc

Skrevet

Eldstemann på 17 fikk der i vår...hun smittet nok broren på 15 år men minstemann på 11 og vi foreldre fikk det ikke. 

Anonymkode: c685c...797

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...