Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #1 Skrevet 2. januar 2019 Jeg har vært syk en lang periode nå og pga stillesitting og trøstespising så er jer vel nå 15 kg overvektig minst. Jeg er veldig lav så det blir fort mye og alt sitter liksom på midten rundt magen. La merke til i dag at jeg feks ikke greier ake med barna, får ikke bøyd meg nedpå akebrettet så det blir behagelig. Er dette pga overvekten eller generelt stiv med alderen? Er over 40. Vil dette bli bedre igjen når jeg får gått ned igjen i vekt? Det var skikkelig ubehagelig og nedtur å føle meg så stiv og tjukk.... Anonymkode: 3d12d...5ae
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #2 Skrevet 2. januar 2019 Ja man kan bli stiv av å bli eldre, men man blir gjerne det av overvekt også. Dersom du går ned vekten med litt trening også i tillegg til kosthold vil endel av stivheten som følger alderen bli opphevet av at man blir mindre stiv av å være i bedre form. Er selv 43 år og gått ned ganske mange kilo og føler meg som et helt nytt menneske. Masse lykke til Anonymkode: aed7e...ed9
sug lut Skrevet 2. januar 2019 #3 Skrevet 2. januar 2019 Tenk på forskjellen mellom å bøye 10 cm sytråd og 10 cm kjøttpølse.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #4 Skrevet 2. januar 2019 14 minutter siden, sug lut skrev: Tenk på forskjellen mellom å bøye 10 cm sytråd og 10 cm kjøttpølse. Joda, men er jo en aldersfaktor her også. Jeg er ingen ungfole lenger heller😢 Anonymkode: 3d12d...5ae
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #5 Skrevet 2. januar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Joda, men er jo en aldersfaktor her også. Jeg er ingen ungfole lenger heller😢 Anonymkode: 3d12d...5ae Joda, det er ingen grunn til at du skal være så stiv bare fordi du har passert 40. det er nok dessverre (eller heldigvis, egentlig?) på grunn av vekten og at du ikke er i god nok form. Anonymkode: f7089...a68
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #6 Skrevet 2. januar 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Joda, det er ingen grunn til at du skal være så stiv bare fordi du har passert 40. det er nok dessverre (eller heldigvis, egentlig?) på grunn av vekten og at du ikke er i god nok form. Anonymkode: f7089...a68 Det er det jeg håper på da at det bare er vekten. Forhåpentligvis går den ned nå når jeg begynner å bli friskere og kan bevege meg mer igjen. For dette var skikkelig ubehagelig😢 Anonymkode: 3d12d...5ae
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #7 Skrevet 2. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har vært syk en lang periode nå og pga stillesitting og trøstespising så er jer vel nå 15 kg overvektig minst. Jeg er veldig lav så det blir fort mye og alt sitter liksom på midten rundt magen. La merke til i dag at jeg feks ikke greier ake med barna, får ikke bøyd meg nedpå akebrettet så det blir behagelig. Er dette pga overvekten eller generelt stiv med alderen? Er over 40. Vil dette bli bedre igjen når jeg får gått ned igjen i vekt? Det var skikkelig ubehagelig og nedtur å føle meg så stiv og tjukk.... Anonymkode: 3d12d...5ae Det er jeg ganske sikker på er mest pga vekten, i kombinasjon med mye stillesitting. Jeg er og overvektig og kjenner det samme Anonymkode: c310d...a2e
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #8 Skrevet 2. januar 2019 33 minutter siden, sug lut skrev: Tenk på forskjellen mellom å bøye 10 cm sytråd og 10 cm kjøttpølse. Uff, nå måtte jeg le litt, for det var egentlig at veldig bra bilde på hvordan det er Anonymkode: c310d...a2e
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 2. januar 2019 #9 Skrevet 2. januar 2019 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Joda, men er jo en aldersfaktor her også. Jeg er ingen ungfole lenger heller😢 Anonymkode: 3d12d...5ae Ja, men da kan vi jo være enige om at det er fordi du er gammel da.. Kjøp deg større utebukse! Små klær begrenser bevegeligheten.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #10 Skrevet 2. januar 2019 Jeg holder også i hovedsak en knapp på overvekten. Men inaktivitet gjør jo også at man blir stivere i kroppen, og det skjer ganske fort også. Når du sitter så mye som du sier du har gjort til nå, da blir du gjerne veldig stiv på bakside lår og sete også, og det er jo der du må være tøyelig for å kunne bøye deg fremover når du er på et akebrett. Er du ikke det blir det tyngre, og har du da en noe fast "pute" mellom magen og lårene (når du skal bøye deg frem), da blir det jo enda tyngre. Det som er så positivt er at du kan begynne å gjøre noe med dette I DAG Begynn å tøye hver eneste dag, alle musklene fra bekkenet og ned - setemusklene, bakside lår, lyske (hoftebøyeren), fremside lår, innside lår og bakside legg. Om du ikke rekker eller ikke orker, ta det i puljer. Fremside lår kan du ta når du står og rører i en gryte. Du kan tøye når du ser på tv også. Og ikke gi opp om du føler du ikke kommer noen vei, det tar tid å bli smidigere igjen. Og det med overvekten kan du også gjøre noe med fra og med I DAG Planlegg kostholdet ditt fremover, spis sunt, få i deg masse grønnsaker og nok riktig fett (pass spesielt på at du får i deg nok omega3 hver eneste dag). Omega3 og grønnsaker vil hjelpe mot stivheten i kroppen din også. Jeg er en del år eldre enn deg, har problemer som også gir muskelstivhet, og jeg tøyer så godt som daglig. Kroppen fungerer best når jeg tøyer daglig. Jeg har vært veldig stillesittende i flere år pga. det som feiler meg, men greier å holde vekten noenlunde fordi jeg er påpasselig med kostholdet. Jeg føler ikke jeg forsaker noe, jeg har bare blitt veldig oppmerksom på hvor mye godt man kan lage seg av et kosthold som likevel ikke påvirker blodsukkeret for negativt, dvs. kutte alle unødvendige karbohydrater (som ofte er vår "trøstemat") og samtidig få i meg nok og riktig fett (omega3 daglig i tillegg til å spise fisk flere ganger i uken + olivenolje og smør). Mørk sjokolade (85 %) er en god erstatning når sjokoladesuget blir som sterkest. Og ikke minst, så lenge jeg spiser riktig for kroppen holder jeg meg friskere (unngår mange forkjølelser selv om jeg har et redusert immunforsvar) og jeg blir langt mindre støl i muskulatur og ledd. Og kostholdet ditt er viktigere for vekten enn det trening er, dvs. vekten din er ikke noe du må vente med å endre til du er frisk. Tvert om kan du begynne i dag. Her og nå. Pass på å ikke ha usunne fristelser i hus, men at du heller har sunne alternativ i hus bestandig. Veldig viktig når du er der du er nå at du slutter å tenke negativt om deg selv og situasjonen du er i. Ros deg selv for alle fremskritt hver dag - tøyer du, ro seg selv. Har du lagt om kostholdet litt og holder deg til det, ros deg selv. Om du skeier ut, bare registrer det, og bestem deg for å gjøre det bedre resten av dagen og dagen etter. Litt etter litt blir de nye vanene automatisert, og du vil kjenne de positive virkningene det gir deg. Lykke til videre Anonymkode: 453f9...443
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #11 Skrevet 2. januar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg holder også i hovedsak en knapp på overvekten. Men inaktivitet gjør jo også at man blir stivere i kroppen, og det skjer ganske fort også. Når du sitter så mye som du sier du har gjort til nå, da blir du gjerne veldig stiv på bakside lår og sete også, og det er jo der du må være tøyelig for å kunne bøye deg fremover når du er på et akebrett. Er du ikke det blir det tyngre, og har du da en noe fast "pute" mellom magen og lårene (når du skal bøye deg frem), da blir det jo enda tyngre. Det som er så positivt er at du kan begynne å gjøre noe med dette I DAG Begynn å tøye hver eneste dag, alle musklene fra bekkenet og ned - setemusklene, bakside lår, lyske (hoftebøyeren), fremside lår, innside lår og bakside legg. Om du ikke rekker eller ikke orker, ta det i puljer. Fremside lår kan du ta når du står og rører i en gryte. Du kan tøye når du ser på tv også. Og ikke gi opp om du føler du ikke kommer noen vei, det tar tid å bli smidigere igjen. Og det med overvekten kan du også gjøre noe med fra og med I DAG Planlegg kostholdet ditt fremover, spis sunt, få i deg masse grønnsaker og nok riktig fett (pass spesielt på at du får i deg nok omega3 hver eneste dag). Omega3 og grønnsaker vil hjelpe mot stivheten i kroppen din også. Jeg er en del år eldre enn deg, har problemer som også gir muskelstivhet, og jeg tøyer så godt som daglig. Kroppen fungerer best når jeg tøyer daglig. Jeg har vært veldig stillesittende i flere år pga. det som feiler meg, men greier å holde vekten noenlunde fordi jeg er påpasselig med kostholdet. Jeg føler ikke jeg forsaker noe, jeg har bare blitt veldig oppmerksom på hvor mye godt man kan lage seg av et kosthold som likevel ikke påvirker blodsukkeret for negativt, dvs. kutte alle unødvendige karbohydrater (som ofte er vår "trøstemat") og samtidig få i meg nok og riktig fett (omega3 daglig i tillegg til å spise fisk flere ganger i uken + olivenolje og smør). Mørk sjokolade (85 %) er en god erstatning når sjokoladesuget blir som sterkest. Og ikke minst, så lenge jeg spiser riktig for kroppen holder jeg meg friskere (unngår mange forkjølelser selv om jeg har et redusert immunforsvar) og jeg blir langt mindre støl i muskulatur og ledd. Og kostholdet ditt er viktigere for vekten enn det trening er, dvs. vekten din er ikke noe du må vente med å endre til du er frisk. Tvert om kan du begynne i dag. Her og nå. Pass på å ikke ha usunne fristelser i hus, men at du heller har sunne alternativ i hus bestandig. Veldig viktig når du er der du er nå at du slutter å tenke negativt om deg selv og situasjonen du er i. Ros deg selv for alle fremskritt hver dag - tøyer du, ro seg selv. Har du lagt om kostholdet litt og holder deg til det, ros deg selv. Om du skeier ut, bare registrer det, og bestem deg for å gjøre det bedre resten av dagen og dagen etter. Litt etter litt blir de nye vanene automatisert, og du vil kjenne de positive virkningene det gir deg. Lykke til videre Anonymkode: 453f9...443 Takk for peptalk😊 Må man ikke være varm i muskulaturen for å tøye? Anonymkode: 3d12d...5ae
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #12 Skrevet 2. januar 2019 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for peptalk😊 Må man ikke være varm i muskulaturen for å tøye? Anonymkode: 3d12d...5ae Nei, man må ikke det. Så lenge du tøyer selv (ikke får noen til å tøye på deg, noen som ikke kan nok om det og derfor kan ta for hardt i) så er det ikke farlig å tøye selv om du ikke er varm. Tvert om er det bra å tøye hvis du ikke ellers greier å trene, for da vil du opprettholde muskelbevegeligheten din, og det vil gjøre funksjonen din bedre, du vil få mindre problemer som man ellers vil få av for kort muskulatur (f.eks. ryggproblemer), og du vil også gjøre rehabiliteringstiden din lettere når du kommer dit at du kan trene mer. Så lenge du bruker sunn fornuft når du tøyer er det helt ok å tøye på muskulatur som ikke er varm. Du kan tøye til du kjenner ubehag, men du skal selvfølgelig ikke påføre deg selv stor smerte når du tøyer. Noen ganger kan tøyning være smertefullt, men da kan du slippe litt opp slik at du kjenner at det er ok, at du kan puste rolig i ubehaget, og så kan du se om du kan tøye litt mer igjen når du har pustet noen ganger og det kjennes ok. Du nevner alderen din, men den er nok ikke en særlig stor faktor i dette i og med at du har de andre faktorene (sykdom, stillesitting og overvekt). Men det som er med alder er at man gjerne må jobbe lenger for å opprettholde funksjon (eller få tilbake funskjon etter sykdom/skade), derfor er det enda viktigere å tøye for deg, selv om du kanskje ikke kan trene. Du kan bli veldig smidig og myk igjen på sikt om du jobber med det og har tålmodighet Tøy, gjør det i rolige bevegelser og pust rolig, da kan du ikke påføre deg selv skader med tøyningene, selv om du ikke er varm på forhånd. Anonymkode: 453f9...443
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #13 Skrevet 2. januar 2019 Overvekten er nok en faktor, men jeg tipper inaktiviteten har mer å si. Jeg er 30 kg overvektig, og jeg klarer det helt fint. Men jeg er i mye aktivitet hver dag. Anonymkode: f3f70...840
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #14 Skrevet 2. januar 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har vært syk en lang periode nå og pga stillesitting og trøstespising så er jer vel nå 15 kg overvektig minst. Jeg er veldig lav så det blir fort mye og alt sitter liksom på midten rundt magen. La merke til i dag at jeg feks ikke greier ake med barna, får ikke bøyd meg nedpå akebrettet så det blir behagelig. Er dette pga overvekten eller generelt stiv med alderen? Er over 40. Vil dette bli bedre igjen når jeg får gått ned igjen i vekt? Det var skikkelig ubehagelig og nedtur å føle meg så stiv og tjukk.... Anonymkode: 3d12d...5ae Det erovervekten. Anonymkode: 1815b...3e9
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2019 #15 Skrevet 17. januar 2019 På 2.1.2019 den 16.01, Anonym bruker skrev: Nei, man må ikke det. Så lenge du tøyer selv (ikke får noen til å tøye på deg, noen som ikke kan nok om det og derfor kan ta for hardt i) så er det ikke farlig å tøye selv om du ikke er varm. Tvert om er det bra å tøye hvis du ikke ellers greier å trene, for da vil du opprettholde muskelbevegeligheten din, og det vil gjøre funksjonen din bedre, du vil få mindre problemer som man ellers vil få av for kort muskulatur (f.eks. ryggproblemer), og du vil også gjøre rehabiliteringstiden din lettere når du kommer dit at du kan trene mer. Så lenge du bruker sunn fornuft når du tøyer er det helt ok å tøye på muskulatur som ikke er varm. Du kan tøye til du kjenner ubehag, men du skal selvfølgelig ikke påføre deg selv stor smerte når du tøyer. Noen ganger kan tøyning være smertefullt, men da kan du slippe litt opp slik at du kjenner at det er ok, at du kan puste rolig i ubehaget, og så kan du se om du kan tøye litt mer igjen når du har pustet noen ganger og det kjennes ok. Du nevner alderen din, men den er nok ikke en særlig stor faktor i dette i og med at du har de andre faktorene (sykdom, stillesitting og overvekt). Men det som er med alder er at man gjerne må jobbe lenger for å opprettholde funksjon (eller få tilbake funskjon etter sykdom/skade), derfor er det enda viktigere å tøye for deg, selv om du kanskje ikke kan trene. Du kan bli veldig smidig og myk igjen på sikt om du jobber med det og har tålmodighet Tøy, gjør det i rolige bevegelser og pust rolig, da kan du ikke påføre deg selv skader med tøyningene, selv om du ikke er varm på forhånd. Anonymkode: 453f9...443 Oppdatering fra meg: Jeg har begynt å tøye, og det hjelper! Kjenner at det ikke er så stivt å huke seg nedpå lenger! Det hadde jeg ikke kommet til å tenkt på selv, så tusen takk for tips! Jeg har ikke fått trent noe særlig enda, men ryddet litt opp i kostholdet mitt. Og har siden jeg skrev sist gått ned 4 kg😊 Så 11 kg to go👍🏻 Anonymkode: 3d12d...5ae
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2019 #16 Skrevet 17. januar 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oppdatering fra meg: Jeg har begynt å tøye, og det hjelper! Kjenner at det ikke er så stivt å huke seg nedpå lenger! Det hadde jeg ikke kommet til å tenkt på selv, så tusen takk for tips! Jeg har ikke fått trent noe særlig enda, men ryddet litt opp i kostholdet mitt. Og har siden jeg skrev sist gått ned 4 kg😊 Så 11 kg to go👍🏻 Anonymkode: 3d12d...5ae 👏👏👏 Anonymkode: e1e4f...ad9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå