Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #1 Skrevet 2. januar 2019 Jeg har en datter på 16. Hun har vært sammen med en fyr på 19 ei stund nå. Hun gjorde det slutt med ham for nesten 2 måneder siden. De er på en måte venner fremdeles, og har mye kontakt. Men min datter vil ikke bli sammen med ham igjen. Hun vil heller ikke ha ham som uvenn, det er derfor jeg tror hun har litt kontakt med ham. Og så vet jeg at hun føler hun kan snakke med ham. Det har hun i alle fall sagt før. Han har fryktelig lyst til å bli sammen igjen. Nå har det seg sånn at bestekompisen hans har begynt å vise interesse for henne. Han skriver til henne at han liker henne osv. Dette er visst gjensidig. Hun er veldig betatt av ham. De hadde treffes en gang nå i jula, og da hadde de kysset fortalte hun. Han vil fortsette å treffe henne og hun har sagt til ham nå at hun ikke synes det er så lurt. Det vil med sikkerhet bli full baluba dersom dette kommer eks-kjæresten for øre. Jeg har sagt til henne at hun bør passe seg veldig. Nå tar eksen hennes kontakt og klager for at bestekompisen ikke svarer på meldinger og tar telefonen når han ringer. Han mener han ignorerer ham. Hun får samvittighetskvaler, og samtidig en stor frykt for at det skal bli kjent at hun har truffet denne kompisen. Eksen har sagt at dersom hun går for nærmeste kamerater, så skal han gjøre livet til et helvete for henne. Jeg tror han har skjønt at hun har likt kompisen hans litt. Nå er hun livredd. Hun og denne fyren har brutt kontakten, han fikk også kalde føtter heldigvis. Men hun er så redd for at dette skal blir kjent, hun er kjempe bekymret for hva som kan skje. Hun sier at eksen glatt kan ødelegge ryktet hennes på et blunk. Hva kan man som mor gjøre? Jeg har sagt at hun må kutte kontakten med denne kompisen hans, noe som nå er gjort. Utover det har jeg tenkt at hun må finne ut av det selv. Men har dere kloke mødre noen råd? Anonymkode: 87004...31b
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #2 Skrevet 2. januar 2019 Kutte kontakt med eksen også, han høres ut som en skummel type. Anonymkode: 1af38...ade
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #3 Skrevet 2. januar 2019 Kutte ut eksen selvsagt. Han har jo truet henne. Anonymkode: 352ae...44a
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #4 Skrevet 2. januar 2019 Jeg har sagt mange ganger at hun burde kutte kontakten. Hun vil ikke det. Jeg har spurt om hvorfor. Noen ganger svarer hun at da blir han sint, andre ganger at hun har så vondt at ham fordi han sliter sånn, og så sier hun at han er hennes beste venn. Jeg blir så frustrert. Jeg tror kanskje i bunn og grunn hun også ønsker å ha oppmerksomheten fra ham. Hun vil ikke ha han som kjæreste igjen, så jeg skjønner det ikke. HI Anonymkode: 87004...31b
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #5 Skrevet 2. januar 2019 Her tror jeg at jeg hadde grepet inn. Ville tatt kontakt med denne eksen og fortalt han at du vet at han har kommet med trusler mot datteren din og at hun er redd for han og har kontakt med han pga disse truslene. Jeg ville ville først prøvd å vise forståelse for at kjærligheten kan få en til å gå over streken, men at dette må ta slutt. Om ungdommen er vanskelig ville jeg ikke lagt to fingre i mellom og sagt at dersom han skull finne på å "ødelegge rykte" er veien kort til politianmeldelse pga trakasssering. Ville også informert han om at du forventer at han slutter å kontakte datteren din fra og med nå av. Og datteren din bør unngå hans kamerater, både som venner og kjæreSter! Anonymkode: b2a70...8ab
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #6 Skrevet 2. januar 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her tror jeg at jeg hadde grepet inn. Ville tatt kontakt med denne eksen og fortalt han at du vet at han har kommet med trusler mot datteren din og at hun er redd for han og har kontakt med han pga disse truslene. Jeg ville ville først prøvd å vise forståelse for at kjærligheten kan få en til å gå over streken, men at dette må ta slutt. Om ungdommen er vanskelig ville jeg ikke lagt to fingre i mellom og sagt at dersom han skull finne på å "ødelegge rykte" er veien kort til politianmeldelse pga trakasssering. Ville også informert han om at du forventer at han slutter å kontakte datteren din fra og med nå av. Og datteren din bør unngå hans kamerater, både som venner og kjæreSter! Anonymkode: b2a70...8ab Jeg har sagt til henne at jeg vil ta kontakt med ham hvis han prøver seg på noe sånt. Jeg tenker akkurat slik du skriver, og har fortalt at jeg da vil true ham med politianmeldelse. Jeg hadde ikke lagt noe imellom. Det synes hun merkelig nok er helt topp. Hun sier det hadde vært helt riktig siden han har respekt for meg. Men hun er veldig bastant på at jeg ikke skal blande meg før det eventuelt er nødvendig. HI Anonymkode: 87004...31b
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #7 Skrevet 2. januar 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har sagt til henne at jeg vil ta kontakt med ham hvis han prøver seg på noe sånt. Jeg tenker akkurat slik du skriver, og har fortalt at jeg da vil true ham med politianmeldelse. Jeg hadde ikke lagt noe imellom. Det synes hun merkelig nok er helt topp. Hun sier det hadde vært helt riktig siden han har respekt for meg. Men hun er veldig bastant på at jeg ikke skal blande meg før det eventuelt er nødvendig. HI Anonymkode: 87004...31b Hmm det er jo vanskelig å sitte på utsiden å vurdere når situasjonen er "alvorlig nok" til å gripe inn. Samtidig..er datteren din i stand til å vurdere dette selv? Det virker litt ut i fra det du beskriver som om hun leker litt med følelsene hans (holder han på gress) gjennomtenke kontakten og det hadde jeg forklart henne i klartekst at IKKE er greit! Samtidig...om du griper inn i noe hun føler hun har kontroll over, vil hun muligens slutte å betro seg til deg.... vet virkelig ikke hva jeg hadde gjort selv! Anonymkode: b2a70...8ab
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #8 Skrevet 2. januar 2019 Trenger ikke være en trusel. Hadde nok i affekt kunne sagt det samme, hvis eksen ble sammen med bestevenninnen min rett etter bruddet vårt - og det uansett alder. Hun bør holde seg unna begge en stund. Er det nok følelser mellom disse, så blir det nok noe på sikt. Er det ikke en uskreven regel ? Man hiver seg ikke på bestekompisen/venninnen etter et brudd. Anonymkode: 8ab80...bda
the amazing spidermamma Skrevet 2. januar 2019 #9 Skrevet 2. januar 2019 Går det ikke an å ta en alvorlig prat med denne gutten, da? Kanskje virkelighetsorientere ham litt? Kan hende at han spinner veldig på sine egne tanker og at han trenger å røskes litt ut av det. Du behøver ikke nødvendigvis true med politiet, men du kan jo kanskje få ham til å forstå hvordan han oppfører seg - kanskje? Prate litt fornuft med ham?
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #10 Skrevet 2. januar 2019 Det var riktig å kutte ut eksens kompis. Hun kan jo like godt lære seg at man tar ikke eksers kompiser. Sånn er det for alle. Eksen har dessverre for stort tak på henne. Kan hun ikke ghoste ham da? Kombinert med å gjøre seg litt mer opptatt av andre ting. Anonymkode: 27a58...6f5
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #11 Skrevet 2. januar 2019 1 - Du må slutte å curle for datteren din. 2 - Hun må ta de smarte valgene selv. Anonymkode: 0714b...441
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #12 Skrevet 2. januar 2019 Hun skjønte selv at det var dødfødt å innlede noe med denne kompisen hans. Så det var bra det ikke utviklet seg til noe mer. Eksen forteller om damer han sier har truffet, hatt besøk av osv, men som han ikke vil ha. Hun blir nok lei seg av det, og jeg kan som sagt ikke begripe at hun gidder å fortsette å prate med han. Jeg tror det var mye derfor (samtidig som hun er betatt av kompisen), traff han nå i jula. Eksen spør stadig vekk om hun liker noen, om hun har truffet noen. Hun har hele tiden sagt nei, men etter alt det han har fortalt om andre jenter, så har hun begynt å si at hun også har noen på gang. Så nå er han i tillegg veldig interessert i hvem dette er. Hun hadde aldri fortalt om kompisen, men hun ønsker nok å ta igjen på en måte. Vise at hun også kan få andre osv osv. Det blir jo ingenting bra ut av dette. HI Anonymkode: 87004...31b
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #13 Skrevet 2. januar 2019 "Det en vet det vet ingen, det to vet det vet alle... " Det er noe i det utsagnet. Før eller siden vil han få vite det. Hun holder xen på gress og det er ikke greit heller. Jada, hun har sagt at det ikke blir noe, men kåte tennåringsgutter leser ikke det - Han ser på at så lenge hun holder kontakt så er det håp. Så hun burde slutte å leke med ilden, og heller kutte kontakten med xen. Uansett hva de sier, 16år gamle gutter vil ikke ha venninner. Det er tull. Majoriteten er venn med jentene fordi de tror at det kan bli noe mer etterhvert. Anonymkode: c7c83...66b
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #14 Skrevet 2. januar 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: "Det en vet det vet ingen, det to vet det vet alle... " Det er noe i det utsagnet. Før eller siden vil han få vite det. Hun holder xen på gress og det er ikke greit heller. Jada, hun har sagt at det ikke blir noe, men kåte tennåringsgutter leser ikke det - Han ser på at så lenge hun holder kontakt så er det håp. Så hun burde slutte å leke med ilden, og heller kutte kontakten med xen. Uansett hva de sier, 16år gamle gutter vil ikke ha venninner. Det er tull. Majoriteten er venn med jentene fordi de tror at det kan bli noe mer etterhvert. Anonymkode: c7c83...66b Han her er 19 ikke 16. Anonymkode: 87004...31b
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #15 Skrevet 2. januar 2019 Jenta må da kunne si at : "hør her Nils, nå er det slutt mellom oss og jeg ser ingen hensikt i å snakke så mye med deg. Ikke ring meg mer!" Anonymkode: 27a58...6f5
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #16 Skrevet 2. januar 2019 Jeg som mamma hadde grepet inn umiddelbart. Da jeg var 16 år så husker jeg at man handlet mye etter følelser enn fornuft. Jeg var i samme situasjon som din datter, bortsett fra at jeg avsluttet et forhold med en kar som da var 19 fordi han var truende mot mine venner og meg da han drakk, og jeg noen dager etter besøkte min gamle eks som jeg hadde hatt et langt forhold til og de to var ikke venner. Uansett, det var slutt mellom meg og han jeg nettopp hadde vært sammen med, jeg var ferdig med han, da kunne jeg gjøre som jeg ville. Jeg dro på besøk til min gamle flamme og det kom min nye eks for øre. Da han fikk vite det så ødela han mitt sosiale liv på vgs. Alle hatet meg, men den som hadde gjort noen vondt og oppførte seg manipulerende og farlig....det var han. Støtt datteren din, ta affære. Snakk med politiet, rådfør deg. Snakk med skolen, og ta kontakt med den dusten av en unggutt og sett han på plass, og forlang av din datter at dette slutter her og nå, or hennes egen sikkerhets skyld. Finn på noe hyggelig sammen med henne og snakk med henne om at du er der, du ser hva som skjer, og du ser at hun ikke har kontroll og er redd. Hjelp henne!! Anonymkode: f0f08...f67
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #17 Skrevet 2. januar 2019 Herregud, dette er jo helt ordinært fjortisdrama som hun burde finne ut av selv. Prøver liksom å forestille meg mamma hjelpe meg ut av tenåringskjærlighetsdrama da jeg var 16, men det er helt umulig. Anonymkode: 5b336...119
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #18 Skrevet 2. januar 2019 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Herregud, dette er jo helt ordinært fjortisdrama som hun burde finne ut av selv. Prøver liksom å forestille meg mamma hjelpe meg ut av tenåringskjærlighetsdrama da jeg var 16, men det er helt umulig. Anonymkode: 5b336...119 Hun vil ikke nødvendigvis ha hjelp av meg, men hun har sagt at hun er redd for hva som vil skje om eksen får vite om dette. Og i disse tider med sosiale medier, der både bilder og alt deles over en lav sko, så skjønner jeg at hun er redd. Heldigvis hadde ikke vi det da jeg var 16. HI Anonymkode: 87004...31b
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #19 Skrevet 2. januar 2019 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg som mamma hadde grepet inn umiddelbart. Da jeg var 16 år så husker jeg at man handlet mye etter følelser enn fornuft. Jeg var i samme situasjon som din datter, bortsett fra at jeg avsluttet et forhold med en kar som da var 19 fordi han var truende mot mine venner og meg da han drakk, og jeg noen dager etter besøkte min gamle eks som jeg hadde hatt et langt forhold til og de to var ikke venner. Uansett, det var slutt mellom meg og han jeg nettopp hadde vært sammen med, jeg var ferdig med han, da kunne jeg gjøre som jeg ville. Jeg dro på besøk til min gamle flamme og det kom min nye eks for øre. Da han fikk vite det så ødela han mitt sosiale liv på vgs. Alle hatet meg, men den som hadde gjort noen vondt og oppførte seg manipulerende og farlig....det var han. Støtt datteren din, ta affære. Snakk med politiet, rådfør deg. Snakk med skolen, og ta kontakt med den dusten av en unggutt og sett han på plass, og forlang av din datter at dette slutter her og nå, or hennes egen sikkerhets skyld. Finn på noe hyggelig sammen med henne og snakk med henne om at du er der, du ser hva som skjer, og du ser at hun ikke har kontroll og er redd. Hjelp henne!! Anonymkode: f0f08...f67 Nettopp dette jeg tror hun er redd for skal skje! At han sprer rykter og eventuelt bilder rundt til andre og vil ødelegge ryktet hennes. Det er hun fryktelig redd for. Jeg har sagt at jeg er der for henne, og jeg er veldig glad for at hun har betrodd seg til meg. For det vitner jo om at hun ikke helt vet hvordan hun skal takle situasjonen. Jeg spør om hun er redd for eksen sin, hun svarer nei men at hun virkelig ikke vil ha ham som uvenn. Jeg vet ikke hva hun legger i det. Hun sier at hvis han blir sint, så blir han veldig sint. HI Anonymkode: 87004...31b
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #20 Skrevet 2. januar 2019 Hva slags bilder er hun redd for skal spres? Har hun sendt eller latt han ta nakenbilder, skjønner jeg henne. Anonymkode: 28731...20f
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #21 Skrevet 2. januar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hva slags bilder er hun redd for skal spres? Har hun sendt eller latt han ta nakenbilder, skjønner jeg henne. Anonymkode: 28731...20f Nei det vet jeg ikke sikkert. Det kan jo hende. Hi Anonymkode: 87004...31b
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #22 Skrevet 2. januar 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: 1 - Du må slutte å curle for datteren din. 2 - Hun må ta de smarte valgene selv. Anonymkode: 0714b...441 Dødsforelska tenåringsgutter kan være skumle. Fornuftig at hun snakker med voksne! Anonymkode: ba34f...0df
Fru Banderas Skrevet 2. januar 2019 #23 Skrevet 2. januar 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har sagt mange ganger at hun burde kutte kontakten. Hun vil ikke det. Jeg har spurt om hvorfor. Noen ganger svarer hun at da blir han sint, andre ganger at hun har så vondt at ham fordi han sliter sånn, og så sier hun at han er hennes beste venn. Jeg blir så frustrert. Jeg tror kanskje i bunn og grunn hun også ønsker å ha oppmerksomheten fra ham. Hun vil ikke ha han som kjæreste igjen, så jeg skjønner det ikke. HI Anonymkode: 87004...31b Han er ikke hennes beste venn når han er truende, sier han kan ødelegge livet/ryktet hennes, hun går rundt og er redd for hva han kan gjøre, du går rundt og er redd for dette osv. osv. Listen fortsetter. En venn gjør ikke slikt, og et vennskap er gjensidig. Det er det første datteren din må forstå, slik at hun kan stille riktige kriterier når hun velger seg venner, med mindre hun vil leve resten av livet ved å gå på nåler for å tilfredsstille andres psyke ønsker.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #24 Skrevet 2. januar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei det vet jeg ikke sikkert. Det kan jo hende. Hi Anonymkode: 87004...31b Det ville jeg prøvd å finne ut av. Har han slike bilder, ville jeg anmeldt det tvert. Anonymkode: 28731...20f
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2019 #25 Skrevet 2. januar 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Han her er 19 ikke 16. Anonymkode: 87004...31b Ja, isåfall gjelder i allfall det jeg skrev. I enda større grad faktisk. 19år gamle gutter har ikke noe behov (eller noe til felles med) for 16år gamle venninner. Jeg måtte bare nevne dette for mannen min her, og han lo... For den gutten er kun ute etter å manipulere/kontrollere din datter til å bli hans igjen. Du burde lære din datter å bli mindre naiv. Anonymkode: c7c83...66b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå