Gå til innhold

Budsjett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ser deres månedsbudsjett ut? Jeg synes vårt er ekstremt høyt, men det går rundt.

To voksne, to barn, to biler, hus og hytte.

Månedlige utgifter er slik:

Lån: 12.500

Livsforsikringer: 1.900

Skadeforsikring: 2.350

Kommunale avg hus og hytte: 1.600

Strøm hus og hytte: 4.000

Drivstoff: 2.500

SFO: 1.300

Fritidsaktiviteter: 400

Mat: 10.000

Sum: 36.550 kr

Når vi har betalt dette har vi igjen 24.000 kr pr mnd av lønna som vi disponerer halvparten av hver, til sparing, klær, flere fritidsaktiviteter, ferietur på ca 50.000 kr og annet forbruk. 

Er dette helt hinsides? Noen som vil dele smarte sparetips f.eks? Altså dette er ikke et klageinnlegg, men jeg ser at vi bruker veldig mye på mat f.eks. Jeg lurer bare på om vi ligger på et normalt nivå.

Anonymkode: 0e2b0...0b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes dere bruker enormt mye på mat. Hvor gamle er ungene?

Anonymkode: 954b3...a3d

Skrevet

De er 6 og 11, og det er absolutt ikke de som drar i vei matbudsjettet... Må påpeke at dette inneholder alt av sjampo, såpe, toalettartikler, vaskemidler etc også. Hvor mye bruker dere på denne posten pr mnd da?

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De er 6 og 11, og det er absolutt ikke de som drar i vei matbudsjettet... Må påpeke at dette inneholder alt av sjampo, såpe, toalettartikler, vaskemidler etc også. Hvor mye bruker dere på denne posten pr mnd da?

Jeg har et matbudsjett på 2400, det er til meg og en 6 åring. Det inkluderer alt av mat, vaskemidler, hygieneartikler og kattemat. Det er litt trangt til tider, tenker at et budsjett på 3000 hadde vært fint og mer romslig for oss.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har et matbudsjett på 2400, det er til meg og en 6 åring. Det inkluderer alt av mat, vaskemidler, hygieneartikler og kattemat. Det er litt trangt til tider, tenker at et budsjett på 3000 hadde vært fint og mer romslig for oss.

Jøss, jeg er imponert! Men jeg ser at vi bruker mer penger på mat når vi er to voksne. Da er det alltid mye mer kos med mat etc enn når jeg er alene med ungene. Vi har også mye besøk av et vennepar på helg, og de spiser mer enn oss fire til sammen... Men det er nok matbudsjettet som kan kuttes så det monner litt. Jeg skal ha ditt månedsbeløp i tankene når jeg handler, og gå tilbake til ukeshandling igjen. Det har sklidd litt ut i det siste...

Skrevet

Syns ikke det så så ille ut jeg. Vi har noe i samme gata. Har riktignok ikke hytte, men båt. Så går noen kroner der i året. 

Skrevet
Akkurat nå, MrGoodMan skrev:

Syns ikke det så så ille ut jeg. Vi har noe i samme gata. Har riktignok ikke hytte, men båt. Så går noen kroner der i året. 

Godt å høre at vi ikke er helt på galeien da 😊

Skrevet

Matbudsjettet er vel verstingen her. Der bør det gå an å spare en god del. Synes det var litt høyt på strøm og forsikringet også. Har du sjekket priser på forsikring rundt omkring? Der kan det være mye å spare. Tenker dere over strømbruken?

Anonymkode: a1cbb...5f8

Skrevet

Dersom forsikring omfatter biler, hus, innbo og reise mener jeg det er ganske billig egentlig.

Er strømregning slik året rundt? Da er det veldig mye!

Matbudsjett kan nok kuttes ned, jeg er alltid forbauset at folk ikke har peiling og interesse hva maten koster. Tommelregel er at sesongvarer og ikke fabrikert mat er billigere enn importert og halv-/helfabrikat. Begrens antall butikkbesøk.

Barna kommer til å bli betydelig mye dyrere om få år, det vil bli en mye større post i budsjett.

Anonymkode: 198f8...51f

Skrevet

Vi har det samme i huslån 12 500,-, forsikringer 2400,-, livsforsikringer 500,- (har ikke råd til mer nå).

SFO: 6900,- (barn på 6 og 7 år, gleder meg til denne posten blir mindre 😅)

Strøm; 2500,- mnd. Tv, nett, mobil, husalarm; 2000,-. 

Mat ca 8000,- 

kommunale avg 1000,- 

Drivstoff 2000,- 

Har enebolig, to forholdsvis rimelige biler, ingen hytte. Utbetalt ca 55 000,- i mnd. 

Anonymkode: 2d346...a72

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Matbudsjettet er vel verstingen her. Der bør det gå an å spare en god del. Synes det var litt høyt på strøm og forsikringet også. Har du sjekket priser på forsikring rundt omkring? Der kan det være mye å spare. Tenker dere over strømbruken?

Anonymkode: a1cbb...5f8

Burde kanskje tatt en ny runde på forsikringer ja. Har lave egenandeler på alle dekninger, men det er jo egentlig unødvendig. 

Og strøm ja... Vi har nytt og godt isolert hus, så vi har ikke så mange oppvarmingskilder i bruk. Men vi er nok glad i god innetemperatur..

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom forsikring omfatter biler, hus, innbo og reise mener jeg det er ganske billig egentlig.

Er strømregning slik året rundt? Da er det veldig mye!

Matbudsjett kan nok kuttes ned, jeg er alltid forbauset at folk ikke har peiling og interesse hva maten koster. Tommelregel er at sesongvarer og ikke fabrikert mat er billigere enn importert og halv-/helfabrikat. Begrens antall butikkbesøk.

Barna kommer til å bli betydelig mye dyrere om få år, det vil bli en mye større post i budsjett.

Anonymkode: 198f8...51f

Forsikringen inkluderer alt dette ja.

Det er nok 'vinterstrømmen' jeg har budsjettert med.

Joda, er absolutt interessert i og følger med på hva maten koster. Det er nok det du skriver om antall butikkbesøk pr uke som er største problemet. Det er så fort gjort å slenge med noe ekstra.. 

Noterer meg at posten for barn måles etterhvert. Takk for påminnelse!

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har det samme i huslån 12 500,-, forsikringer 2400,-, livsforsikringer 500,- (har ikke råd til mer nå).

SFO: 6900,- (barn på 6 og 7 år, gleder meg til denne posten blir mindre 😅)

Strøm; 2500,- mnd. Tv, nett, mobil, husalarm; 2000,-. 

Mat ca 8000,- 

kommunale avg 1000,- 

Drivstoff 2000,- 

Har enebolig, to forholdsvis rimelige biler, ingen hytte. Utbetalt ca 55 000,- i mnd. 

Ikke så ulikt vårt da. Vi må også ned til 8.000 i dagligvarer altså!

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøss, jeg er imponert! Men jeg ser at vi bruker mer penger på mat når vi er to voksne. Da er det alltid mye mer kos med mat etc enn når jeg er alene med ungene. Vi har også mye besøk av et vennepar på helg, og de spiser mer enn oss fire til sammen... Men det er nok matbudsjettet som kan kuttes så det monner litt. Jeg skal ha ditt månedsbeløp i tankene når jeg handler, og gå tilbake til ukeshandling igjen. Det har sklidd litt ut i det siste...

Jeg har ikke så mye valg, men jeg ser og at vi faktisk ikke trenger så mye. Jeg sjekker tilbudsaviser og skriver handleliste etter det. Passer på å få med meg gode tilbud, på lørdag var det 40 % på all frukt og grønnsaker på coop extra, da handlet jeg grønnsaker for hele denne uken for rett over 100 kroner. Så ved å være mer bevisst burde det ikke være noe problem å få ned matbudsjettet en god del. Man sparer mye på ukeshandling og handleliste :)

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke så ulikt vårt da. Vi må også ned til 8.000 i dagligvarer altså!

Kommer nok opp på 10 tusen enkelte måneder vi også. Nå skal jeg bytte jobb som gjør at jeg ikke kjører forbi 3 butikker hver dag. Da må jeg ukeshandle og planlegge mer. Misunnelig på 1300,- på SFO jeg da kontra mine 6900,-. Lurer på om jeg vil føle meg rik når de er ferdige der. 

Skrevet

Jeg synes dere har et helt normalt budsjett. Har dere undersøkt om fagforeningen deres har gode/bedre forsikringsavtaler? Og så har dere mulighet om dere har lyst til å knipe mer inn på matbudsjettet.

Jeg er nettopp blitt alene med 2 barn og strever litt med å holde mitt budsjett da jeg er vant med et budsjett som deres. Jeg har faste utgifter inkludert mat til 25000 kr mnd og sitter igjen med 7000 til klær, ferier, gaver osv. For meg er dette trangt, men det er bare en vanesak og jeg skal klare å bo meg inn i det. 

Anonymkode: fbd88...d87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...