Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #1 Skrevet 1. januar 2019 Jeg har kun en 3-åring og en baby, så jeg lurer på hvor vanlig dette er Nær familiemedlem har barn på 4 og 7. Det er litt vanskelig å beskrive hva de gjør, men det handler om at nesten uansett hva andre har gjort eller er gode på, så har de en kommentar om at de også har gjort x, eller at de også er gode på y. På engelsk tror jeg de kaller det one-upmanship. Kjente at jeg ble rimelig lei av dette. I starten var jeg tålmodig (så flott av du også..), men etter som dagene gikk ble jeg mer ordknapp. Enhver samtale med en av søsknene eller mitt eget barn ble arena for selvhevdelse, på en litt invaderende måte. Så, er dette vanlig? Og mer viktig, hvordan er det lurt å møte det?? Anonymkode: ebd29...519
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #2 Skrevet 1. januar 2019 Det er veldig vanlig. Spesielt når barna er tette i alder, da konkurrerer de. Anonymkode: 137d9...04a
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #3 Skrevet 1. januar 2019 Sånn er 7 åringen og flere av vennene.. 4 åringen og. Trur det går i perioder ... har snakket en del om at alt ikke er en konkurranse og at det er forskjeller og det er greit. Er ganske vanlig 🙄 de vokser det av seg 😊👌🏻 Anonymkode: 092b8...0c6
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #4 Skrevet 1. januar 2019 Vanlig, og slitsomt. Her er min niese som er åtte opptatt av å konkurrere med min datter på tre. Selvsagt vinner hun hver gang. Jeg ble litt lei etter en helg med de at jeg konkurrerte med henne igjen. Skikkelig barnslig av meg. 🙄 Anonymkode: 38402...2d7
Fru Banderas Skrevet 1. januar 2019 #5 Skrevet 1. januar 2019 Slitsomt. Sier ikke foreldrene noe? Bryr de seg ikke om hva slags folk de oppdrar?
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #6 Skrevet 1. januar 2019 11 minutes ago, Anonym bruker said: Vanlig, og slitsomt. Her er min niese som er åtte opptatt av å konkurrere med min datter på tre. Selvsagt vinner hun hver gang. Jeg ble litt lei etter en helg med de at jeg konkurrerte med henne igjen. Skikkelig barnslig av meg. 🙄 Anonymkode: 38402...2d7 Uff, ja.. jeg fikk også barnslige lyster når hun på 7 konstant skrøt av å "vinne", alt fra å løpe til kjøkkenet eller spise middag, til å svinge med akebrett. Vil absolutt ikke bli en deltaker, men hadde flere ganger lyst å forsvare 3-åringen og rope at selvfølgelig er du bedre til å skøyte enn en 3-åring!! Anonymkode: ebd29...519
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #7 Skrevet 1. januar 2019 3 minutes ago, Fru Banderas said: Slitsomt. Sier ikke foreldrene noe? Bryr de seg ikke om hva slags folk de oppdrar? De er lite korrigerende ja. Jeg blir ofte stående i dilemma om å ville forsvare eget barn som av og til ble lei seg/sint av å bli fortalt at de andre uansett er bedre enn han. Vet bare ikke hvordan jeg kan stoppe slik selvskryt uten å bli for direkte. Hjelper neppe hvis de oppfatter budskapet som 'du er ikke så flink som du sier', det oppmuntrer vel til mer selvhevdelse Anonymkode: ebd29...519
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #8 Skrevet 1. januar 2019 Jeg har to gutter på hhv. snart åtte og 5,5. De konkurrerer om ALT seg imellom og forholdet preges av en spesielt sjalu storebror som aldri gir lillebror en tomme. Jeg har dog tilgode å se dem oppføre seg sånn mot andre barn, men kan ikke garantere at det ikke har skjedd. Vi foreldre nører aldri opp under konkurransen (heller motsatt, det er slitsomt) - kanskje det gjør at det utløses av at de er brødre og ikke er noe de føler behov for overfor andre. Ufordragelig blir det i hvert fall kjapt jo eldre de blir. Foreldrene burde veilede henne. Anonymkode: b6912...c82
Fru Banderas Skrevet 1. januar 2019 #9 Skrevet 1. januar 2019 Jeg tenker at det er helt innafor å si: "Vet du, det er faktisk litt slitsomt å høre på deg hver gang det er snakk om noen andre. Nå snakket vi om at Bjarne på tre år er flink til å tegne, og da blir det faktisk forstyrrende at du skal bryte inn for å fortelle at du er enda flinkere. Du er sikkert veldig god på dine ting du og, men vi er flere mennesker her, og du er ikke fokus hele tiden." Det dreier seg om å oppdra folk andre orker å være i selskap med i lengden.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #10 Skrevet 1. januar 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: De er lite korrigerende ja. Jeg blir ofte stående i dilemma om å ville forsvare eget barn som av og til ble lei seg/sint av å bli fortalt at de andre uansett er bedre enn han. Vet bare ikke hvordan jeg kan stoppe slik selvskryt uten å bli for direkte. Hjelper neppe hvis de oppfatter budskapet som 'du er ikke så flink som du sier', det oppmuntrer vel til mer selvhevdelse Anonymkode: ebd29...519 Du kan fint si noe ala "såklart er du raskere enn [treåring], du er eldre. Men det er ikke så hyggelig å hele tiden snakke om at du er best, da kan de andre bli lei seg." Barn tar ofte greit imot direkte tilbakemeldinger så lenge man sier det på en fin måte. Anonymkode: b6912...c82
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #11 Skrevet 1. januar 2019 1 minute ago, Anonym bruker said: Du kan fint si noe ala "såklart er du raskere enn [treåring], du er eldre. Men det er ikke så hyggelig å hele tiden snakke om at du er best, da kan de andre bli lei seg." Barn tar ofte greit imot direkte tilbakemeldinger så lenge man sier det på en fin måte. Anonymkode: b6912...c82 Det var et veldig fint svar, må prøve å huske det til neste gang. Anonymkode: ebd29...519
Tøystykke Skrevet 1. januar 2019 #12 Skrevet 1. januar 2019 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Uff, ja.. jeg fikk også barnslige lyster når hun på 7 konstant skrøt av å "vinne", alt fra å løpe til kjøkkenet eller spise middag, til å svinge med akebrett. Vil absolutt ikke bli en deltaker, men hadde flere ganger lyst å forsvare 3-åringen og rope at selvfølgelig er du bedre til å skøyte enn en 3-åring!! Anonymkode: ebd29...519 Og hvorfor kan du ikke si det, liksom?
Nyttårs barn Skrevet 1. januar 2019 #13 Skrevet 1. januar 2019 Tror barna fint tåler saklige tilbakemeldinger. Om ikke foreldrene sier noe så ville jeg sagt direkte at det er litt leit å hele tiden skulle fremheve seg selv på bekostning av andre. Det er helt greit å være stolt og fornøyd med deg selv og sine prestasjoner, men unødvendig å hele tiden konkurrere med alle andre.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #14 Skrevet 1. januar 2019 Jeg og min søster konkurerte hele tiden. Det gjør vi på en måte fortsatt. Vi er verdens beste venner, men vi elsker å utfordre hverandre. Nå skruter vi nok ikke så mye. Som regel er det nok med et blikk oss imellom så vet vi hva som er på gang, men ko kuranseelementet er bestandig der. Vi konkurrrer med ungene også og vi lar dem ikke vinne, men ofte setter vi reglene slik at det blir ganske jevnt. Jeg ser ikke noe galt i at du knuser ungene i noen konkurranser. De trenger ikke vinne særlig ofte. Anonymkode: 079bc...891
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå