Gå til innhold

Hvor mye/lite forventer hundeeiere av sine barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal kjøpe hund i løpet av våren. Vi har snakket om det i mange år, nå er tiden inne. En av mange grunner til hund er fordi det vil bety veldig mye for 11-åringen. Nå diskuterer vi hvilket ansvar han skal ha for hunden. 

Kan vi gi han i oppgave å ta hunden ut i hagen (åpen hage uten gjerde mot skogen) når han kommer hjem fra skolen? Sånn at hunden får gå på do. Ja, jeg vet at vi foreldre skal ha ansvar for hunden, men jeg mener at det ikke er feil å stille krav til barn. 

Anonymkode: 0f4fa...dee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En 11 åring er ikke gammel nok. Hva om hunden stikker av?

Anonymkode: 7b610...e6d

Skrevet

Når er han da gammel nok? Mener du? 

Skrevet

Nei. Hunden må gå i bånd eller eventuelt sammen med noen som har full kontroll på hunden når det ikke er spar litt båndtvang.

Anonymkode: 28e9f...00d

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi skal kjøpe hund i løpet av våren. Vi har snakket om det i mange år, nå er tiden inne. En av mange grunner til hund er fordi det vil bety veldig mye for 11-åringen. Nå diskuterer vi hvilket ansvar han skal ha for hunden. 

Kan vi gi han i oppgave å ta hunden ut i hagen (åpen hage uten gjerde mot skogen) når han kommer hjem fra skolen? Sånn at hunden får gå på do. Ja, jeg vet at vi foreldre skal ha ansvar for hunden, men jeg mener at det ikke er feil å stille krav til barn. 

Lag løpestreng i hagen, så kan 11åringen ta på hunden båndet før han slipper den ut :)

Anonymkode: 20fcd...fce

Skrevet

Gutten kan fint ta på bånd og gå en ti minutters luftetur etter skolen, hvis han har kontroll på hunden og er komfortabel med det. Men barn er barn, så ansvaret for at hunden blir luftet ligger på dere. Hvis gutten er trøtt, sur, syk, lei, har masse lekser eller har hvilken som helst god eller dårlig grunn til å ikke ta den turen så må dere ha en annen løsning. 

Anonymkode: f00d6...c31

Skrevet

Svigermors passer hunden våres om vi er bortreist og hun har fått ny mann med yngre barn på 9 og 12. Der gåt begge barnene ut med hunden på morgenen, de tar de gjerne på en tur eller to til bare for å tisse utover dagen også. Nå har vi medium store hunder på rundt 20 kg, men hadde nok ikke latt de gå alene med 30-40 kg's hund.

Anonymkode: ec7ef...c4b

Skrevet

Hva om gutten vil være med en kompis hjem en dag, kan han ikke det da?

Jeg tenker i utgangspunktet at det ikke er noe problem at en 11-åring lufter en hund, i bånd så den ikke kan stikke av, men du kan ikke låse ungen helt. Det er helt feil at en 11-åring ikke kan være spontan med venner pga familiens hund..

Anonymkode: 81b4f...e52

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva om gutten vil være med en kompis hjem en dag, kan han ikke det da?

Jeg tenker i utgangspunktet at det ikke er noe problem at en 11-åring lufter en hund, i bånd så den ikke kan stikke av, men du kan ikke låse ungen helt. Det er helt feil at en 11-åring ikke kan være spontan med venner pga familiens hund..

Anonymkode: 81b4f...e52

Ja, det er er jo klart, men jeg tenker først og fremst på de dagene han går rett hjem etter skolen. Dvs. nesten hver dag. 

Jeg ser at det er litt delte meninger her. Jeg tenker at vi ser an om dette lar seg gjøre eller ikke. 

Skrevet

Dette kommer an på hva slags hund det er snakk om, og 11-åringens størrelse, vekt og evne til å kontrollere hunden. En 11-åring er absolutt gammel nok til å ha delansvar for en hund. 

Anonymkode: c6755...b3c

Skrevet

Vi skal ha en liten, eller kanskje mellomstor selskapshund. 

Skrevet

En ting til å tenke på er eventuelle hundeeiere i nærområdet. Her jeg bor er det mange hytteeiere og de som har hund blir helt tullinger når de er på hytta. De driter i båndtvangen for de og hunden er på ferie. Hvis bikkja deres angriper, griper de ikke inn. De er jo på ferie, må vite. Så jeg ville tenkt gjennom muligheten for at ditt barn vil møte noen slike hunder og eiere på sine lufteturer, og hvordan han eventuelt ville taklet det.

Selv opplevde jeg at min hun ble angrepet i skiløypa en gang. Min hund var i kjørestrikk, og den som angrep var løs. Selv endte jeg opp liggende grundig surret inn i nevnte kjørestrikk, da min hund først forsøkte å komme seg unna, mens bikkjene sloss omtrent oppå meg. Da eierne omsider dukket opp plystret de på bikkja, men gadd ikke hjelpe meg eller spørre hvordan det hadde gått.

Min mann var ute og syklet med hunden vår engang og ble utsatt for et angrep. Hunden vår rev sykkelen overende, for den var i bånd, og mannen min sykler med klikkhedaler og satt fast så han kunne ikke gjøre stort. Heldigvis kom en av naboene våre forbi og kjeftet og slo den angripende hunden så den lusket vekk. Så tenk litt på slike ting.

Når det er sagt så gikk jeg turer med vår familiehund alene så lenge jeg kan huske, og opplevde aldri noe galt. 

Skrevet

Kan han kanskje ha ansvar for å lufte hunden nokre faste dager i veka? Å lære 11-åring om ansvar vil lønne seg i lengda. De må ta hovudansvaret, men å gi han ansvaret på t.d tysdager og torsdager? Då får han muligheten til å vera spontan dei andre dagane i veka, samtidig som han lærer om ansvar.

Skrevet

at han lufter et par-3 ganger i uka er jo helt greit også hvis dere voksene har hovedansvar :)

Anonymkode: fc139...603

Skrevet

Min 2. klassing har en klassekompis som har ansvar for å lufte deres to hunder sammen med storesøsken i 3. klasse hver dag etter skolen. De bor rett ved skogsområde og uten for mange naboer så et veldig trygt miljø. For meg høres en 11-åring absolutt stor nok om det er snakk om en hund av mellomstor størrelse og fint lynne. 

Anonymkode: f4b89...879

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...