Gå til innhold

Engangsstønad, sjokk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det som gjør at det stadig kommer som et sjokk for nye, ofte unge, foreldre at de ikke har rett til permisjon eller ubegrenset med penger etter mottak av engangsstønad? Og denne fraskrivelsen av økonomisk ansvar når man får barn?

• "Hva har jeg KRAV på fra nav nå som jeg har brukt opp engangsstønaden før fødsel?"
  • "Skal engangsstønaden virkelig holde i så og så mange måneder, skal jeg ikke kunne bruke den på innkjøp til baby og få dekket resten av mine utgifter av nav?"
  • "Må vi virkelig leve på samboer/kjæresten/mannen/konen min sin inntekt til baby begynner i barnehagen? H*n skal jo ikke begynne før h*n er minst 2 år!"

Og så videre.

Og nå skal den i tillegg økes med 20k mens alle som har jobbet seg opp rett til foreldrepenger og permisjon får kortere og kortere permisjon med baby. Det lønner seg vel snart å si opp jobben når man blir gravid. Med over 80k i stønad og deretter sos, aap eller dagpenger, alt ettersom hva man finner ut at man kan ha krav på/griner seg til/lyver seg til. Nav gjør det jo heller ikke bedre ved å bruke ekstremt skjønn ved regelverk og innvilgelse av ytelser.

Anonymkode: 48a61...356

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det som gjør at det stadig kommer som et sjokk for nye, ofte unge, foreldre at de ikke har rett til permisjon eller ubegrenset med penger etter mottak av engangsstønad? Og denne fraskrivelsen av økonomisk ansvar når man får barn?

• "Hva har jeg KRAV på fra nav nå som jeg har brukt opp engangsstønaden før fødsel?"
  • "Skal engangsstønaden virkelig holde i så og så mange måneder, skal jeg ikke kunne bruke den på innkjøp til baby og få dekket resten av mine utgifter av nav?"
  • "Må vi virkelig leve på samboer/kjæresten/mannen/konen min sin inntekt til baby begynner i barnehagen? H*n skal jo ikke begynne før h*n er minst 2 år!"

Og så videre.

Og nå skal den i tillegg økes med 20k mens alle som har jobbet seg opp rett til foreldrepenger og permisjon får kortere og kortere permisjon med baby. Det lønner seg vel snart å si opp jobben når man blir gravid. Med over 80k i stønad og deretter sos, aap eller dagpenger, alt ettersom hva man finner ut at man kan ha krav på/griner seg til/lyver seg til. Nav gjør det jo heller ikke bedre ved å bruke ekstremt skjønn ved regelverk og innvilgelse av ytelser.

ALLE skulle fått foreldrepenger, som skulle ligget på 18 000 i mnd. Behovsprøv barnetrygden og kjør gratis barnehage.

Anonymkode: 6c985...6ca

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

ALLE skulle fått foreldrepenger, som skulle ligget på 18 000 i mnd. Behovsprøv barnetrygden og kjør gratis barnehage.

Hvorfor det? Hvorfor skal man ikke måtte ta noe ansvar selv? Det er vel et valg vi selv tar, når vi får barn? Hva med de som er i jobb og har jobbet seg opp rett til foreldrepenger? Skal også de inn i denne ordningen?

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i alle dager skulle de fått mer i mnd enn folk på AAP?

Anonymkode: 5974d...f75

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at vi andre skal betale 50 % skatt fordi noen ikke klarer å planlegge og bli voksen før de får barn? Eller har du noen andre planer for at Norge ikke skal gå konkurs?

Anonymkode: cdb88...54e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det høres litt urettferdig ut. Skal jeg som har jobbet og slitt i årevis og rett på dobbelt så mye i foreldrepenger også ta til takke med det? neitakk du. Jobb deg opp til det du skal ha krav på. Det er vel mest rettferdig. og engangsstønad, når har jeg aldri benyttet meg av det, men det er vel ikke rare summen de har å rutte med uansett økning eller ikke. Men det er jo i grunnen deres valg.

Anonymkode: b03c6...238

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor skal du ta de pengene fra? Har du et hemmelig pengetre?

Jeg har ingen planer om å betale mer i skatt for at du og andre latsabber skal spy ut unger og befolke denne kloden med hjemmeværende, uutdannede mødre. 

Anonymkode: 0b444...5f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...