Gå til innhold

Må baby ha pass på danskebåten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

😬 Har ikke pass 

Anonymkode: 4bd83...7f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger noen pass på danskebåten? Trudde det var "fritt vilt" mellom Norge-Sverige-Danmark?

Anonymkode: f8523...e59

Skrevet

Nei :) Ikke dere voksne heller. Passfrihet i Norden. Førerkort og pass er gyldig ID. Bankkort kan bli avvist. 

Anonymkode: 28a92...4bf

Skrevet

Vi dro med danmarksbåten i sommer å ingen av oss hadde pass,det gikk helt fint.

Anonymkode: 91b0f...b4e

Skrevet

Nei, barn i følge med voksne trenger ikke legitimasjon. Men alle voksne over 18 år må ha, og godkjent legitimasjon er i følge Fjordland pass, førerkort og bankkort med bilde. Regner med at det er sånn hos de andre ferjeselskapene også. 

https://www.fjordline.com/nb/p/pass-og-legitimasjon

Skrevet

Hahaha..i noen sekunder trodde jeg du mente om du trengte å passe på babyen på danskebåten...er visst litt trøtt.

Anonymkode: 4a669...a7e

Skrevet

Vi måtte vise pass på danskebåten i sommer, men barna trengte ikke pass. Tror fortsatt det er utvidet grensekontroll i Schengen og da må voksne ha med pass. 

Anonymkode: d73ef...d01

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi måtte vise pass på danskebåten i sommer, men barna trengte ikke pass. Tror fortsatt det er utvidet grensekontroll i Schengen og da må voksne ha med pass. 

Vi dro som sagt også med danskebåten i sommer og ingen av oss voksne hadde pass. Ikke ble vi spurt om det heller det holdt med bankkort med bildet.

Skrevet
10 timer siden, Optatium skrev:

Gjelder dette Kiel også?

Er passkontroll på Kielbåten. Da må alle inkl. barn ha gyldig pass. Sjekket dette før vi skulle reise og fikk beskjed vi kunne bli nektet og bli med. Blitt veldig strengt siste året.

Anonymkode: 8f728...adb

Skrevet

Trodde man måtte ha pass jeg. Vært strengt alle gangene jeg har reist siste året. 

Men jeg hadde tatt med kopi av fødselsattesten ihvertfall.

Anonymkode: e21e2...5c3

Skrevet
10 timer siden, Optatium skrev:

Gjelder dette Kiel også?

Kiel er utenfor Norden, så ja.

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi dro som sagt også med danskebåten i sommer og ingen av oss voksne hadde pass. Ikke ble vi spurt om det heller det holdt med bankkort med bildet.

Mens vi var i Sverige, med Sandefjordferga, og der var det passkontroll når vi kom tilbake. Alle bilene ble stoppet og måtte vise pass...

Men det gjaldt bare de voksne da, barna trengte ikke vise noe.

Greia er vel at man aldri kan vite når det er passkontroll, derfor anbefales alle å ta det med. Man blir selvfølgelig ikke nektet innreise i Norge så lenge man har annen legitimasjon, men ting kan ta litt lenger tid.

Anonymkode: c80a2...fe5

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi måtte vise pass så noen spør jo etter det da... 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi måtte vise pass så noen spør jo etter det da... 

Selv om man blir spurt, betyr ikke det at det kreves :) 

Skrevet

Here we go again. 😜😅

Spør  reiseselskapet, det er vel Fjord Line eller Color Line. Der får du det sikreste svaret. Vi har mange ganger reist uten pass, men for noen år siden begynte vi å kjøpe pass til hele familien. Bra var det, sommeren for 2 1/2 år siden måtte vi vise passene. 

Anonymkode: a4f9e...10b

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om man blir spurt, betyr ikke det at det kreves :) 

Jo, det kreves legitimasjon når det blir spurt. Det er derfor alltid lurt å ha pass med når man reiser utenfor Norge. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Here we go again. 😜😅

Spør  reiseselskapet, det er vel Fjord Line eller Color Line. Der får du det sikreste svaret. Vi har mange ganger reist uten pass, men for noen år siden begynte vi å kjøpe pass til hele familien. Bra var det, sommeren for 2 1/2 år siden måtte vi vise passene. 

Anonymkode: a4f9e...10b

Og du har forsøkt å vise annet enn pass når du ble spurt? ;) Som sagt, selv om de spør, er det ikke et krav. 

Skrevet
Akkurat nå, Yellow Brick Road skrev:

Jo, det kreves legitimasjon når det blir spurt. Det er derfor alltid lurt å ha pass med når man reiser utenfor Norge. 

Legitimasjon ja, pass nei ;) 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Legitimasjon ja, pass nei ;) 

Utenfor Norge er pass det eneste offentlige godkjente legitimasjonskortet vi har i Norge. Det jobbes med et internasjonalt godkjent id-kort sånn som en del andre Europeiske land har, men foreløbig har vi ikke det. Det er dermed opp til dem som spør etter id å velge om de vil godkjenne noe annet enn pass, og det at noen gjør det, så betyr ikke det at det nødvendigvis blir godkjent av alle. Det er alltid lurt å ha passet med på reiser utenfor Norge, og i alle fall på reiser utenfor Norden. 

Skrevet

Var med Stena Line fra Gøteborg i vinterferien og ble avkrevd legitimasjon for alle i bilen. Vi hadde med pass. Pass er vel egentlig den eneste legitimasjon man får for små barn. Jeg ville i alle fall sjekket før jeg dro og sørget for at jeg kunne bevise at barnet var mitt.

Skrevet
7 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Utenfor Norge er pass det eneste offentlige godkjente legitimasjonskortet vi har i Norge. Det jobbes med et internasjonalt godkjent id-kort sånn som en del andre Europeiske land har, men foreløbig har vi ikke det. Det er dermed opp til dem som spør etter id å velge om de vil godkjenne noe annet enn pass, og det at noen gjør det, så betyr ikke det at det nødvendigvis blir godkjent av alle. Det er alltid lurt å ha passet med på reiser utenfor Norge, og i alle fall på reiser utenfor Norden. 

0938C9C8-EB9C-4DA0-B235-55DCE71A286A.png

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

0938C9C8-EB9C-4DA0-B235-55DCE71A286A.png

Fint at du bekrefter det jeg sier. 

Skrevet
6 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Fint at du bekrefter det jeg sier. 

«Derfor anbefaler vi at du har med pass eller GYLDIG FØRERKORT på reiser mellom nordiske land.»

«Barn som reiser sammen med foreldrene sine trenger IKKE egen legitimasjon så lenge de foresatte kan vise legitimasjon.»

Sånn, der fikk både du og TS svar. 

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hahaha..i noen sekunder trodde jeg du mente om du trengte å passe på babyen på danskebåten...er visst litt trøtt.

Anonymkode: 4a669...a7e

Jeg og! Så for meg at hun planla å la babyen ligge og sove alene i lugaren 😱

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...