Anonym bruker Skrevet 30. desember 2018 #1 Skrevet 30. desember 2018 Jeg kjøpte to slike for et par måneder siden: https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00234546/ , den ene en del større enn den på bildet. De står plassert likt, med kunstig lys. Begge mistet en del blader i starten, men den ene har kommet seg nå. Den andre (store) ser ut til å visne fullstendig. Bladene faller av, og kvistene blir svarte og skrumper inn i tuppene. Grenene tørker inn, til de kan knekkes som tørrkvist. Aner ikke hva jeg skal gjøre med det. Er det noen som har noen anelse om hva som feiler den? I skrivende stund har den syv blader igjen ... Anonymkode: 47e4e...a50
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2018 #2 Skrevet 30. desember 2018 Hatt sånn og skal aldri ha slik igjen. Måtte flyttes rundt i hele huset før jeg fant en plass den trivdes. Husker ikke hvor jeg endte opp med å ha den, men når jeg fant riktig sted så vokste den. Den ene er nok død, høres ikke ut som det er liv i den. Anonymkode: bd10c...a9d
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2018 #3 Skrevet 30. desember 2018 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hatt sånn og skal aldri ha slik igjen. Måtte flyttes rundt i hele huset før jeg fant en plass den trivdes. Husker ikke hvor jeg endte opp med å ha den, men når jeg fant riktig sted så vokste den. Den ene er nok død, høres ikke ut som det er liv i den. Anonymkode: bd10c...a9d Det er fremdeles liv i den, men den virker ganske syk, kan du si. Men skjønner ikke hvorfor den andre trives, mens den andre dør? De står i samme rom med samme lysforhold. Lurer jo på om det er en sykdom, det at friske skudd bare svartner i tuppene, men har ikke klart å finne ut av det. HI Anonymkode: 47e4e...a50
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2018 #4 Skrevet 30. desember 2018 Er bare å Google navnet da. Kommer opp masse tips. Evt skjekk ut plantasjen.no, de selger den der og det står tips om den der. (Er normalt at de kan bli litt slike i vintertiden). Anonymkode: 02851...0bf
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2018 #5 Skrevet 30. desember 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er bare å Google navnet da. Kommer opp masse tips. Evt skjekk ut plantasjen.no, de selger den der og det står tips om den der. (Er normalt at de kan bli litt slike i vintertiden). Anonymkode: 02851...0bf Og det har jeg selvsagt gjort. Har ikke funnet noen forklaring på dette med at skuddene råtner/tørker i tuppen. HI Anonymkode: 47e4e...a50
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2018 #6 Skrevet 30. desember 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og det har jeg selvsagt gjort. Har ikke funnet noen forklaring på dette med at skuddene råtner/tørker i tuppen. HI Anonymkode: 47e4e...a50 Står jo masse om det, men ok. Anonymkode: 02851...0bf
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2018 #7 Skrevet 31. desember 2018 Frost under transport? Trekk? For lav luftfuktighet? Feil vanning? Det er mange ting disse ikke liker! Anonymkode: da5d5...a11
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #8 Skrevet 1. januar 2019 Grunnen til at den ene ikke trives, mens den andre gjør det kan ha med reise eller andre påkjenninger de har blitt utsatt for. Og så er det med planter som med mennesker, at de er forskjellig, selv om de er samme art. Det første som slo meg er at de ikke får nok lys ift temperaturen. Jo kaldere det er, jo mørkere skal det være, jo varmere, jo lysere. Og dette er en plante som kommer fra rundt ekvator, så den skal jo ha rundt 12 timer med lys hver dag, året rundt. Men du sier jo at du har plantelys... Hvis det er den store som sturer, så har du kanskje for liten lampe? Ellers er den visst veldig sensitiv for temperaturforandringer, så reiseveien hjem fra IKEA kan sikkert være nok til å ta livet av den. Eller står den nærme en varmekilde eller lignende, så den blir utsatt for større temperatursvingninger? Anonymkode: c71f0...a56
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #9 Skrevet 1. januar 2019 At skuddene tørker i tuppen har forresten skjedd med noen av mine planter også. Jeg tror det skjer i perioder når de trenger energien selv, i stedet for å bruke energi på å formere seg. Jeg ville tenkt det var tilfellet med din plante nå. Bare få den til å trives først, så vokser den når den har energi til overs. Anonymkode: c71f0...a56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå