Gå til innhold

Baby våken hele natta..


Papelina

Anbefalte innlegg

Hei! Trenger desperat gode tips.. Lillejenta på 7 uker sover hele dagen og er våken hele natta! Dette har hun gjort siden dag én. 

Om dagen sover hun som en stein, både i vugga, i vogna og på oss. Hun sover like godt om vi er ute på besøk eller på kjøpesenteret som hjemme. Enser ikke bråk i det hele tatt, sovner gjerne midt i amminga. Hun har rett og slett «natt» når det er dag. 

Om kvelden våkner hun til, og da er hun lys våken!! Hun spreller og prater. Blikket er våkent. Hun er i sitt ess når det nærmer seg midnatt, og så holder hun det gående.. I natt fikk jeg henne ikke til å sove før klokka var halv seks om morgenen!

Hun sovner ikke i senga si, ikke i senga vår, ikke på brystet.. Hun er våken i time etter time etter time.. Dupper kanskje av bittelitt før hun våkner igjen. Ikke skikkelig søvn.. Blir snart gal :(

Leser at man ikke kan snu døgnet til barn under 3 mnd. At de ikke har følelse av dag/natt (du sier ikke det..), at de ikke reagerer på lys/mørke og lyd/stille når de er så små..

Vi skruer alltid lyset ned på kvelden, har det mørkt på soverommet, tar på pyjamas når vi legger oss, skiller mellom sovested dag og natt.. Hva mer kan vi gjøre?! Begynner å bli desperat. Noen andre som har hatt det sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stakkar, hun er jo bare pitteliten enda jo... Dette vil gå seg til, hold ut. Tips, les litt om utviklingssprang - det pleier å være et rundt 7-8uker.

Å få baby til å sove 12t hver natt er mer sjeldent en vanlig. Mange vil fortelle at de har slike barn, men de (av oss 😉) som ikke hadde det lar være. Dels for ikke å ta motet fra nybakte foreldre og dels fordi vi er møkk lei av alles råd og forslag om hva vi gjør feil... (selv om man sjeldent gjør noe feil) 

Gi nærhet, sov på skift, sjekk gjerne ungen for fysiske plager (lås Inger, øreproblemer, allergi etc), men vit at i morgen er en ny dag og at alt blir bedre 💜😊

Anonymkode: d7b4c...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Et bedre tips vil være rett å slett å få avlastning.. når folk bare sier hold ut, kos med babyen osv anser jeg det som om de ikke ser det reelle problemet med at foreldre overhode ikke får nattesøvn over tid. Det kan resultere i alt fra psykoser til depresjoner,..,Eller at de kun har 1 barn..

Den kommentaren over hadde ikke gått i praksis her, med 2 skolebarn og 1 barnehage barn. Hverdagen skal fungere for de og.Det er ikke alltid praktisk mulig å sove når baby sover.

jeg ville kontaktet helsestasjonen for evt tips, kanskje mannen kan sykemeldes slik at dere kan sove på skift. Alle klarer noen netter sånn.. men 4 uker på det viset og man er ute å kjøre..

Anonymkode: d1286...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en kjip situasjon! herregud. Jeg ville vekket henne på dagen når hun sover. Ikke la hun sove mer enn 2 timer på dagtid f.eks.

Var en helt ny verden for oss med drømmesauen  som har hjulpet oss mye med legging og soving på natten. Kanskje du skulle prøve noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For min del kommer det litt an på hvor tøff du er. Min baby sov og var våken greit i løpet av dagen men sov som en stein på kvelden. Så spiste han konstant 23-03. 

Så jeg var litt slem, jeg “plaget “ han på kveldstid for å holde han våken nok til å spise seg mett. 

Etter det snudde seg døgnet sakte men sikkert. 

Fikk kjeft av svigermor at jeg var slem med babyn. Men vi har det bedre sammen nå som døgnet er riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En liten oppdatering fra oss! Når hun var 8 uker begynte hun å snu døgnet helt selv.. Det var så deilig bare at hun sovnet i 12-01 tiden! Det snudde gradvis og nå sovner hun stort sett i 7 tiden :) Vi gjorde ingenting for å snu døgnet, hun fant etter hvert ut at ting skjedde på dagtid ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...