Gå til innhold

Normalt, litt sært, eller mulig diagnose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min niese på 7 har etter min mening noen utfordringer. Hennes mor ser derimot ikke ut til å mene noe er unormalt. 

Hun går i 2. klasse. Hun kan ikke tørke seg selv etter å ha vært på do ennå. Hun kan ikke sykle. Hun er veldig sensitiv når det gjelder klær, det er mye vanlige klær hun ikke takler å gå med (hun får panikk). 

Er virkelig dette helt vanlige ting? 

Anonymkode: 2d550...66e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min niese på 7 har etter min mening noen utfordringer. Hennes mor ser derimot ikke ut til å mene noe er unormalt. 

Hun går i 2. klasse. Hun kan ikke tørke seg selv etter å ha vært på do ennå. Hun kan ikke sykle. Hun er veldig sensitiv når det gjelder klær, det er mye vanlige klær hun ikke takler å gå med (hun får panikk). 

Er virkelig dette helt vanlige ting? 

Ja, normalspennet er større enn mange tror. 

Anonymkode: 98f6b...377

Skrevet

Sønnen min går i 2.klasse å han kan heller ikke sykle,han er rett og slett ikke intressert i å lære det enda å da nytter det ikke å tvinge han til det. 

Anonymkode: ee048...093

Skrevet

Er skremmende at det skal så lite som dette til for å mistenke en diagnose! Enkelte barn er bare mer umoden enn andre uten at det er en diagnose!!

Anonymkode: ee048...093

Skrevet

Bra for barnet, da. Jeg trodde ikke det var vanlig at lærer måtte tørke i rompa etter to års skolegang, eller at barn fikk anfall av en feil søm etter trassalderen. Men ingenting er bedre enn hvis alt med henne er normalt! 

Hi 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bra for barnet, da. Jeg trodde ikke det var vanlig at lærer måtte tørke i rompa etter to års skolegang, eller at barn fikk anfall av en feil søm etter trassalderen. Men ingenting er bedre enn hvis alt med henne er normalt! 

Hi 

Sykt nedsettende du reflekterer rundt henne. Stakkars mor som har deg sin blander deg på en kunnskapsløs og nedlatende måte.

Anonymkode: 7d2eb...b25

Skrevet

Høres ut som hun er innenfor normalspekteret. 

Hvorfor er du så dømmende?

Anonymkode: 1e8f4...04d

Skrevet

Dette tenker jeg handler om foreldrenes oppdragelse. Det er sløvhet at en 7-åring ikke greier seg selv på do. Her har de en jobb å gjøre som de burde gjort for lenge siden.

Angst hos barn (angst for å sykle og angst generelt) skyldes ikke nødvendigvis foreldrene, det kan også være personlighetstrekk hos barnet. Det er en vanskelig balansegang å vite når man skal oppmuntre og når man skal vise forståelse. For å vite om dette er noe man bør bekymre seg for, eller ikke, bør du se på hvordan foreldrene møter barnets angst, og hvordan de hjelper henne. Det er for eksempel stor forskjell på å ha null interesse for å sykle (normalt), og å ha veldig lyst men ikke tørre...

Anonymkode: 8a6d6...c29

Skrevet

Tør ikke påstå at det er noe diagnose der, men at hun er umoden? -Absolutt!

2.klassinger burde tørke seg selv, håper ingen syns det er normalt å tørke 7-åringer i rumpa. 

Sykling er det mange som ikke klarer før senere, selv om jeg syns det er på tide å klare det også i 2.klasse. Anfall ved feil klær og søm får også min niese på 6 år, hun har ingen diagnoser 😉 Jeg er selv ekstremt sensitiv ift sømmer, klær som klør, lukt, lyd og lys. Er ikke noe galt med meg, bare litt mer sensitiv. 

Anonymkode: 45f03...bfa

Skrevet

Min niese er litt slik. Bortsett fra at hun kan tørke seg da. Hun er ekstremt sensitiv, mye angst for forskjellige ting. Utredet for angst, men den var ikke sterk nok eller livshemmende. Vi som familie har fått veiledning gjennom foreldrene på hvordan håndtere henne. De har fått kurs gjennom BUP. Altså ingen diagnose men en svært sensitiv jente, hun fungerer helt normalt om man tar bittelitt hensyn og gir masse nærhet og kjærlighet. 

Jeg må også påpeke at det er uheldig å spekulere i en diagnose basert på så tynt grunnlag. 

Anonymkode: 2423d...a56

Skrevet

Jeg tenker sært... 

Å ikke kunne tørke seg handler ikke om umodenhet lenger etter fylte 5år. Da er det enten oppdragelse, eller noe galt. 

Det andre er vel bare sært? 

At barn får hang-ups er veldig vanlig i alderen 8-12år. Spesielt på feks telling, banking og lign. Kan være at hun er der på klær. Ofte utløst av stress. Pleier å gå seg til. Det handler ikke om diagnoser, og er ikke farlig, er bare et fenomen psykologer og bup ofte ser. 

Anonymkode: bea32...4eb

Skrevet

Min 6 åring er umoden og klarer heller ikke tørke seg. Hun kan heller ikke sykle for hun er ikke intressert og det er heller ingen trygge steder her å lære å sykle. Hun er også sensitiv når det kommer til klær.

Anonymkode: 75ad7...cbc

Skrevet

What?! 😱 2. klassing som ikkje kan tørke seg etter do?! Eg hadde aldri, som lærar, godtatt å måtte tørke elevane mine!! (Med mindre det er diagnoser el.l som er årsaken). Dette høyrest ut som dulling og sløvhet hos foreldra!!

Dei andre tinga kan absolutt vera normale! Nokre barn er kresne ang mat, nokon kresne ang klær ect. Eg var (og er i alder av 28) kresen til klumper i maten, type klumper i yoghurt og jordbærsyltetøy!

Skrevet

altså barn er forskjellige. min er snart 6 og kan sykle og elsker det, han tørker seg selv når han er gjort nr 2 og han han ikke panikk for klærne sine.

Mens min venninnes sønn gjør ingenting av dette og han er snart 7

Barn utvikler seg forskjellig og er normalt det du beskriver

Anonymkode: 4e7c8...2bf

Skrevet

Regner med hun er innenfor normalspekteret.

Det å ikke kunne tørke seg i rumpa er spesielt, men hun kan være veldig umoden. Likevel har foreldrene en jobb å gjøre her, hun må presses på dette.

At hun ikke kan sykle er ikke så unormalt, men hun bør nok presses litt mildt her også. Plutselig er hun nemlig så stor at det er flaut å ikke kunne, og da er det vanskelig å lære... Har en sønn på 17 år som har en kompis som ikke kan sykle enda, for når det ble flaut var det "tøffere" å si at det gidder jeg ikke fremfor det vil jeg ikke øve på.

Sensitiv når det kommer til klær er nok mer et personlighetstrekk enn en diagnose, noen barn er med sensitive enn andre uten at det er noe galt med dem.

Anonymkode: b3042...2b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...