Gå til innhold

Når skal nav gjøre AAP arbeidet rett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter jeg gikk fra min første jobb etter en veldig vanskelig periode  sto jeg uten noen vei fremover, ingen plass å bo og måtte søke om noe som helst stønad for å rett og slett kunne leve, uten erfaring med systemet, uten noen til å hjelpe meg når jeg ikke visste hvordan det fungerte. Jeg ble anbefalt å søke om AAP basert på min mentale helse, tendenser til rus og diverse andre problemer, så det var det jeg gjorde. Dette var den 31. juli 2018.

Jeg har enda ikke sett noe til stønaden, det eneste konkrete jeg har hørt om det siden jeg søkte er att første del av søknaden er ferdigbehandlet og søknaden er videresendt. Pengene går såvidt rundt, alle vennene mine jobber på dagtid, har mistet kontakt med familien og den eneste rutinen i hverdagen min er å snakke med psykolog en gang i uka. (føler rett og slett att arbeidsevnen min bare blir mer redusert enn den var til å begynne med)

Jeg kjenner att dette faktisk er en av de vanskeligste periodene jeg har hatt i livet mitt så lang. Så etter å ha prøvd å purre på nav, uten noe hell, kun bortforklarende svar på att jeg må vente, måtte jeg trå til å spørre her. Hvor kan jeg bli sittende her å vente som om livet var på pause? Er det noe som helst jeg kan gjøre?  Hvor lang tid pleier arbeid og ytelser å bruke på disse utregningene? Selv har jeg jo greid å google meg frem til sånn ca hva jeg kan komme til å få på rundtom en time så jeg forstår ikke hvordan det kan ar så lang tid....

Jeg setter utrolig stor pris på ett hvert produktivt svar jeg kan få, jeg lider desværre av angst å greier derfor ikke å purre så mye på dem, og jeg vet jo jeg ikke får noe nyttige svar uansett.

-AD

Anonymkode: 071f1...682

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få legen din til å purre på dem, du får ikke aap uten å være "sykemeldt" så legen din skal være en del av dette og kan prate med nav for deg.

Anonymkode: 203c2...11e

Skrevet

Jeg går per dags dato til en psykologspeisalist som er personen som vurderte arbeidsevnen min og sendte inn 'dokumentasjon på sykemelding' til å begynne med, så trodde hun isåfall kan gjøre det istedenfor? Som jeg skrev har jeg ikke mer kunnskap enn det jeg har greid å lære meg selv så kan godt tro det er slik, jeg syns bare det hørtest litt rart ut att hun kunne gjøre det tidligere og ikke nå isåfall?

Skrevet

Har du fått oppfølgingsvedtak? 

Har du fått vedtak om at arbeidsevnen din er nedsatt?

Har du fått vedtak på arbeidsavklaringspengene? 

Har du hatt/levd på sosialstønad imens? 

Har du sendt inn meldekort hver 14.dag og er meldt som arbeidssøkende? 

Når du logger deg inn på nav, hva står det der i svart skrift? "Du er meldt til nav som arbeidssøker. Du er meldt til nav som mottaker av arbeidsavklaringspenger" er det som står hos meg og jeg får aap hver 14.dag etter å ha sendt inn meldekort. 

Beregning av etterbetaling tar evt. Tid, men du skal motta aap hver 14.dag til du får tilbakebetalt. 

Aap er 66% av din inntekt på tidspunktet du søkte aap minus skatt. 

Jeg søkte i midten av oktober og fikk min første utbetaling nå på torsdag. Etterbetaling kan jeg kanskje få ila de første ukene i januar selv. 

Neste gang hører du om du kan bli satt over til arbeid og ytelser og høre om de har mottatt søknaden din og når den er forventet ferdig. 

Står det noe i aktivitetsplanen din under arbeid-> aktivitetsplan på nav sine sider? 

Har du sjekket behandlingstid for ditt fylke på nav sine sider? Da må du sjekke under aap og behandlingstid. 

Anonymkode: 8e5e6...78e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...