Gå til innhold

Blir jeg diskriminert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg startet i vikariat som sykepleier på et sykehus i august i år og vikariatet varer frem til 13.03.19. Etter jeg ble ansatt i vikariatet sa sjefen min at jeg trengte ikke bekymre meg for veien videre pga det brukte å ordne seg med videre jobb og hun visste flere som skulle ut i permisjon. 

Jeg er gravid og har termin 7.juni, dermed er det kun 2 mnd fra vikariatet mitt går ut og til jeg skal ut i mammapermisjon.

For noen uker siden spurte jeg sjefen om veien videre og hun sa at det er per dags dato ingen ledig jobb til meg etter vikariatet er ferdig. Jeg sa at jeg fint kunne jobbe ekstravakter og fikk da til svar "Du må jo tenke på helsa di". 
Sjefen anbefalte meg å melde meg som arbeidssøker hos NAV. 

En av de andre nyansatte som ikke er gravid har fått beskjed om at vikariatet blir forlenget. 
I går sa en av mine kolleger at hun følte jeg ble diskriminert pga graviditeten og at de årene hun hadde jobbet her hadde alle som var i vikariat fått fortsette og at jeg burde ta en ny prat med sjefen. 
Dog er det vanskelig å bevise hvorvidt det er diskriminering. 

Hva bør jeg gjøre videre?
Hadde jeg visst at det ikke var muligheter for videre jobb hadde jeg selvfølgelig startet å søke ny jobb for lenge siden. 

Jeg har ikke annet valg enn å søke ny jobb,men hvor stor sjanse er det for at noen vil ansatte meg kun for 2 mnd? Jeg bør vel være ærlig om at jeg skal ut i permisjon hvis jeg blir invitert på jobbintervju?

Anonymkode: 85f53...052

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har de tillitsvalgt på jobben?! Er du med i ei fagforening?! Du kan snakke med dei. Eg veit fleire som ikkje har vore medlem i fagforening, men som likevel har sendt ein mail og fått gode råd!

Skrevet

Nei du blir ikke det, du har selv valgt å bli gravid i et vikariat. 

Anonymkode: b4b82...2b0

Skrevet
1 time siden, Valkyriemamma skrev:

Har de tillitsvalgt på jobben?! Er du med i ei fagforening?! Du kan snakke med dei. Eg veit fleire som ikkje har vore medlem i fagforening, men som likevel har sendt ein mail og fått gode råd!

Støtter denne!

Anonymkode: a8963...d6b

Skrevet

Nå er det jo faktisk sånn at for å få forlenget et vikariat, fordrer dette at den man går i vikariat for fortsatt blir borte/syk. Hvis ikke kan man ikke få forlenget et vikariat. Det er vanlig at den som allerede har vikariatet som blir forlenget, får fortsette i det aktuelle vikariatet når den som er borte fortsetter å være borte. 

Hvis den du vikarierer for faktisk kommer tilbake, kan du jo selvsagt ikke få forlenget vikariatet. 

Når det er sagt, er jeg enig med de andre om at du vør kontakte fagforeningen.

Anonymkode: e6c1d...dbf

Skrevet
1 time siden, Valkyriemamma skrev:

Vi har tillitsvalgt på jobben, men virker som han har nær relasjon til sjefen så jeg kommer ikke til å ta det opp med tillitsvalgt. 

Jeg har sendt mail til norsk sykepleierforbund og spurt om råd (Jeg er medlem). Ja, jeg er sykepleier. 

Tenker også å avtale ett møte med NAV for å spørre om råd.

HI

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det jo faktisk sånn at for å få forlenget et vikariat, fordrer dette at den man går i vikariat for fortsatt blir borte/syk. Hvis ikke kan man ikke få forlenget et vikariat. Det er vanlig at den som allerede har vikariatet som blir forlenget, får fortsette i det aktuelle vikariatet når den som er borte fortsetter å være borte. 

Hvis den du vikarierer for faktisk kommer tilbake, kan du jo selvsagt ikke få forlenget vikariatet. 

Når det er sagt, er jeg enig med de andre om at du vør kontakte fagforeningen.

Den personen jeg vikarierte for, er tilbake når vikariatet slutter.

Bør jeg ta opp med sjefen at hun sa i starten at jeg ikke trengte å bekymre meg for videre jobb? Og at hun nå sier noe helt annet. 

Ei annen kollega av meg sa at sjefen kanskje tar det for gitt at jeg blir sykmeldt uansett siden jeg er gravid pga "alle de andre gravide blir sykmeldt"..

HI

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den personen jeg vikarierte for, er tilbake når vikariatet slutter.

Bør jeg ta opp med sjefen at hun sa i starten at jeg ikke trengte å bekymre meg for videre jobb? Og at hun nå sier noe helt annet. 

Ei annen kollega av meg sa at sjefen kanskje tar det for gitt at jeg blir sykmeldt uansett siden jeg er gravid pga "alle de andre gravide blir sykmeldt"..

HI

Det er generelt veldig dumt av en leder å love at man kan få videre jobb etter endt vikariat, fordi det er ikke noe man kan garantere. Hvis det nå blir ansatt noen andre enn deg i et annet vikariat, har du nok en sak. Hvis ikke er det nok lite du kan gjøre med det, med mindre du kan trylle frem mer lønnsmidler, en stillingshjemmel eller at noen blir syke eller søker permisjon. 

Skrevet

Nei, så lenge den personen du vikarierer for kommer tilbake blir du ikke diskriminert.

Det kan nok hende sjefen din hadde hatt løse vakter eller et annet vikariat til deg om du ikke var høygravid, men du kan ikke forvente en ny kontrakt når du står der med stor mage.... 

Anonymkode: 9b6bd...f20

Skrevet

Ny tråd, men annen vinkling denne gang..? 

Anonymkode: cf6b9...ec3

Skrevet

Helse Bergen?

Jeg har opplevd å ikke få vikariat jeg var lovet i samme situasjon, og at de med vilje flyttet meg til en avdeling med større belastning og mye sykefravær. Jeg kunne ikke jobbe DER på grunn av utfordringer med svangerskapet, men jeg kunne fint ha fortsatt der jeg var.

Fordi jeg ble sykemeldt (og derfor ikke tapte økonomisk) og svangerskapsutfordringene ble enda større, lot jeg det gå av hensyn til barnet. Både lege og fagforening mente at jeg hadde en god sak, men jeg så jo at de var utspekulert i måten de kommuniserte på. De passer blant annet på at alle lovnader ble gitt muntlig, selv om spørsmål kom i den skriftlige utvekslingen.

Jeg er ikke helsepersonell, derfor kunne jeg enkelt gå videre til andre arbeidsgivere senere. 

Anonymkode: a1146...474

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ny tråd, men annen vinkling denne gang..? 

Ja,er en stund siden forrige tråd, mye har skjedd siden da 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helse Bergen?

Jeg har opplevd å ikke få vikariat jeg var lovet i samme situasjon, og at de med vilje flyttet meg til en avdeling med større belastning og mye sykefravær. Jeg kunne ikke jobbe DER på grunn av utfordringer med svangerskapet, men jeg kunne fint ha fortsatt der jeg var.

Fordi jeg ble sykemeldt (og derfor ikke tapte økonomisk) og svangerskapsutfordringene ble enda større, lot jeg det gå av hensyn til barnet. Både lege og fagforening mente at jeg hadde en god sak, men jeg så jo at de var utspekulert i måten de kommuniserte på. De passer blant annet på at alle lovnader ble gitt muntlig, selv om spørsmål kom i den skriftlige utvekslingen.

Jeg er ikke helsepersonell, derfor kunne jeg enkelt gå videre til andre arbeidsgivere senere. 

Anonymkode: a1146...474

Nei,jeg jobber på Oslo Universitetssykehus. HI

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva har skjedd da?

Anonymkode: 12dd4...8f7

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

En stund siden? Du opprettet to identiske tråder i går, en klokka 18.15 og en klokka 20.15. Hvor mye kan ha skjedd?

Anonymkode: bdda6...648

Skrevet

hårsår.no

Anonymkode: ffa68...41e

Skrevet

også din tråd? 22. Desember er den laget. Hvor mye har skjedd i romjula? 

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

En stund siden? Du opprettet to identiske tråder i går, en klokka 18.15 og en klokka 20.15. Hvor mye kan ha skjedd?

Anonymkode: bdda6...648

To identiske tråder ble opprettet ved en feil.. 😉 Trodde forumet sørget for å slette hvis det ble opprettet to identiske tråder 

HI

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

også din tråd? 22. Desember er den laget. Hvor mye har skjedd i romjula? 

En del. Har snakket med mange kolleger, inkludert nyansatte 

HI

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En del. Har snakket med mange kolleger, inkludert nyansatte 

HI

Og?

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei,jeg jobber på Oslo Universitetssykehus. HI

Da kan du kontakte Personalformidling ift å bli ansatt som ekstravakt der. Du vil da kunne bli leid ut til flere avdelinger/klinikker på hele OUS. Kanskje du på den måten får vist deg frem til noen andre ledere, mtp jobb etter permisjonen. 

Skrevet

Nei du blir ikke diskriminert. Du kan ikke gjøre alle arbeidsoppgavene en sykepleier skal, og er selvfølgelig derfor lite attraktiv å bruke som vikar

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei du blir ikke diskriminert. Du kan ikke gjøre alle arbeidsoppgavene en sykepleier skal, og er selvfølgelig derfor lite attraktiv å bruke som vikar

Kan gjøre de fleste arbeidsoppgaver, bortsett fra og omgås pasienter som har vært på PET, følge pasienter inn til MR og håndtere cytostatika (dog er det sjelden det håndteres cytostatika i avdelingen jeg jobber). 

Det er nok ansatte på jobb til å ta de arbeidsoppgavene jeg må unngå, de gangene det skjer, noe sjefen og har sagt 

HI

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da kan du kontakte Personalformidling ift å bli ansatt som ekstravakt der. Du vil da kunne bli leid ut til flere avdelinger/klinikker på hele OUS. Kanskje du på den måten får vist deg frem til noen andre ledere, mtp jobb etter permisjonen. 

Takk for tips 😊

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...