Gå til innhold

Hva slags "regler" har dere på spilling hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 11-åring som er glad i å spille. Han spiller fotball og er aktiv ellers, men kunne fint klart å spille "hele dagen" hvis han fikk styre helt selv.

Han spiller FIFA, men har spurt om å få Fortnite - noe vi vurderer. Men dere som har 6-7 klassing. Har dere noen regler for hvor mye eller hvor ofte deres sønn får spille? Vår sønn får rikelig med spilletid, men tar gjerne mot tips hvordan andre gjør det. Har spurt litt rundt hos de andre foreldrene og det spriker veldig i regler.

Grunnen til vi må begrense vår sønn litt er at når han er langt inn i "spillverden" er han sur, tverr og vanskelig. Vi har ikke noe fast spilletid, men bruker skjønn. Har han sittet et par timer på formiddagen på eks lørdag ber vi han slå av og få med seg noen av gutta ut for å spille fotball etc. Da får han alltid med seg noen og kommer hjem blid som en sol.

Hvordan gjør dere det hjemme hos dere?

Anonymkode: f0ba6...df4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en 6 klassing. Vi ligger nok litt på midten av regler. Dvs. han er på fotballtrening 3-5 ganger per uke og er relativt grei å få med seg ut på tur eller aktiviteter med familien. Men ja, glad i å spille. Hos oss er regelen at i helgene kan de spille på morgenen frem til vi spiser frokost (sen frokost). Så slår han av og vi finner på noe sammen eller han drar ut på fotballbanen etc.

Men er det veldig dårlig vær og vi ikke har store planer blir det litt mer spilling. Men det blir ikke aktuelt hos oss å sitte fra man står opp til man legger seg å sitte foran en skjerm å spille slik jeg vet mange gjør.

Skrevet

Vi har ingen faste regler for stilling for våre jenter på den alderen. De trenger det ikke. Det er dager de spiller mye, men som regel finner de på andre ting.

Anonymkode: d3384...b0d

Skrevet

Vi har barn mellom 7 og tolv. Hos oss spiller de frem til sen frokost (09:30) i helger og ferier, og etter middag helger og ukedager. 

I praksis blir det ikke alt for mye spilling, fordi de har to fritidsktiviteter hver, er flinke til å treffe venner og bruker tid på andre aktiviteter. 

Tiden mellom frokost og middag er i utgangspunktet spillefri, men er det veldig dårlig vær eller lite annet å finne på gjør vi gjerne unntak innimellom. 

Eldste spiller fortnite. Vi opplever at det er en god sosial arena hvor guttene, og et par jenter, i klassen, samles og har det gøy sammen. 

Anonymkode: 1bcf8...2d5

Skrevet

På hverdager får de ikke spille / sitte med skjerm før skolen. Og heller ikke mellom kl 16-18. Etter skolen skal de gjøre lekser og endel husarbeid før de får sitte på skjerm. I helgene / fridager får de sitte på skjerm/spille etc før frokost. Mellom frokost og middag er det skjermfri. og da mener jeg alt med skjerm :) 

Anonymkode: 56d08...ae7

Skrevet

Åh herlighet. At det i det hele tatt er et dilemma. PlayStation og pcspill er ikke oppbyggende - på NOEN måte. tvert imot

Hvorfor kjøper dere sånt til barna? For å få barnefri?

Anonymkode: c1580...841

Skrevet

Lekser må være gjort til tidsfristen! Resten styrer de selv.

De har faste aktiviteter i uka, og er aldri vanskelige å få med når vi skal ut på ting. Sitter heller ikke oppe etter leggetid eller blir sure og aggressive. Så lenge spillingen ikke tar overhånd, og i tillegg er sosialt i forhold til multiplayer og utvikling av engelsken ved samtaler over nett får de fortsette å til en viss grad styre dette selv.

Anonymkode: 2adeb...a34

Skrevet

Har ingen regler her, hun regulerer det fint selv. Spillingen går ikke ut over andre aktiviteter /skole. Noen dager spiller hun mye andre lite eller ingenting.

Anonymkode: 465ba...fc7

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Åh herlighet. At det i det hele tatt er et dilemma. PlayStation og pcspill er ikke oppbyggende - på NOEN måte. tvert imot

Har du veldig små barn? Vent i så fall til de blir 10-12 år gamle og får kjenne på å ikke få drive med det venner driver med... ikke alle spill er skyte og drepe. Våre spiller ikke slike spill.

Playstation utelukker ikke fotball, lek ute osv

Skrevet

Min snart 6åring fikk nettbrett til jul, nå som vi har ferie får han sitte en del siden ingen av vennene hans er tilgjenlig, men når hverdagen kommer blir det 1 time på hverdagen og 1 og halv time på helgene :)

Anonymkode: 0b1e4...a82

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her er jeg helt uenig med deg! Det er masse å lære i spill- planlegging, strategi, samarbeid, raske avgjørelser osv. Om noen år tror jeg mye av det man lærer i spill vil være ettertraktet i arbeidslivet (og det har begynt). Jeg mener at barn og unge som ikke spiller, sakter akterut både sosialt, men også i "samfunnets utvikling". Gamere scoret langt over sine jevnaldrende på en test jeg nettopp så som målte elementer som korttidshukommelse, det å registrere flere elementer samtidig og reaksjon.

Når dette er sagt så mener jeg ikke at man skal la de kjøre på uten rammer, og face to face relasjoner. Søvn, lekser, delta på sosiale aktiviteter + en idrett er regelen her. Da har de noen dager uten spill, noen dager med 1-3 timer spill i hverdagene (noen ganger litt mer i helgene). 

Anonymkode: 43ba4...c0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...