Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #1 Skrevet 27. desember 2018 Min mann mener at datteren vår på 12 år bør få en Mac (fordi hun har hørt om det og derfor ønsker seg. Hun har ingen spesiell interesse for teknologi). Jeg er HELT uenig. Om et halvt år får hun låne-PC på ungdomsskolen og jeg mener bestemt at hun får «alle behov» dekket gjennom den. Jeg synes det er tull å bruke 10.000+ på en dings bare fordi en 12-åring synes det høres kult ut. Jeg tenker også på hva slags forbrukervaner vi gir henne - ikke ok etter min mening!😠 Er jeg helt på jordet? På feil jorde? Eller har jeg rett i at mannen er på feil kurs (- for DET mener jeg oppriktig talt i denne saken)? Anonymkode: b54a0...f2d
Valkyriemamma Skrevet 27. desember 2018 #2 Skrevet 27. desember 2018 Eg vil sei dere begge har rett 😅 Eg er enig at ein ikkje skal bruke titusenvis med kroner på ein dings. Mulig de kan kjøpe brukt? På den andre sida, så elsker eg Mac! Eg liker å drive med musikk, film og foto (på amatørnivå😅). Eg har prøvd både PC og Mac, og meiner at Mac er best på det amatørnivået eg er på! 😊 Kanskje dattera di kan få seg ein ny og kreativ hobby? 😊
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #3 Skrevet 27. desember 2018 Ville helt klart ventet med kjøp av Mac og evnt se an behovet for noe bedre enn skole-PC senere når dere ser hvor mye hun faktisk har bruk for det. Anonymkode: e22c4...efa
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #4 Skrevet 27. desember 2018 Støtter deg i dette. Forbruket vårt ødelegger jorda og framtida. Vi må jo bare sette på bremsene. Anonymkode: f85d7...eec
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #5 Skrevet 27. desember 2018 Hadde aldri kjøpt en mac til et barn. Men dersom barnet sparte mesteparten av pengene selv kunne jeg bidratt litt Anonymkode: f575c...388
gale damen Skrevet 27. desember 2018 #6 Skrevet 27. desember 2018 Jeg er i grunnen enig med mannen. Ikke fordi hun skal få det fordi hun har hørt om det, men fordi en mac er så mye bedre å jobbe på, både med foto, film og musikk. Hva skal hun bruke den til? Det er drepen for kreativitet å benytte sub-standard utstyr, enten det er en heklenål eller et trommesett.
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 27. desember 2018 #7 Skrevet 27. desember 2018 Jeg er enig med deg, om at prisen er akt for høy. Datteren min på samme alder kjøpte seg PC for sparepengene sine til 4000 kr. Hun ønsker seg også en Mac, men syne hun er for ung
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #8 Skrevet 27. desember 2018 hun kan spare selv hvis hun ønsker seg det, er dyrt,men ser ikke moe problem at hun ønsker seg. Min da 10åring sparte i 2 år, og kjøpte seg macbook air rett før jul, for meg og mannen var det uaktuelt og gi han det, dette måtte han spare til selv Anonymkode: 5e643...d5a
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #9 Skrevet 27. desember 2018 Ikke kjøp mac. Til skolearbeid får hun (låne/leie) pc fra skolen, og det er det hun trenger datamaskin til. Mac er ofte kranglete opp mot en del programmer som brukes i skolen, rett og slett fordi programmene er utviklet mot pc. Mac har hun ikke bruk for før tidligst i vgs, egentlig ikke da heller, mac er for studenter og voksne. Anonymkode: 539cf...542
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #11 Skrevet 27. desember 2018 her var det mange hysteriske ja... videregående eller høyskolen... Anonymkode: 5e643...d5a
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #12 Skrevet 27. desember 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ikke kjøp mac. Til skolearbeid får hun (låne/leie) pc fra skolen, og det er det hun trenger datamaskin til. Mac er ofte kranglete opp mot en del programmer som brukes i skolen, rett og slett fordi programmene er utviklet mot pc. Mac har hun ikke bruk for før tidligst i vgs, egentlig ikke da heller, mac er for studenter og voksne. Anonymkode: 539cf...542 For studenter og voksne? Mac er veldig bra for å jobbe med foto, video og lyd og har man en brennende interesse for det, så er det jo bra for uansett hvem det gjelder, uavhengig av yrke og alder. Anonymkode: 5cd74...fc8
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #13 Skrevet 27. desember 2018 Om hun ikke har interesse for teknologi er ikke Mac tingen. Hun kan da enten få en iPad eller vente til PC’en hun får på ungdomsskolen. Jeg har sett nok fortvilte foreldre som har kjøpt Mac til ungene sine og så kan verken foreldre eller barn finne ut av hvordan de skal bruke den skikkelig. Hun får spare til en Mac selv når hun blir gammel nok. Å bruke 10k på en Mac til en tenåring er bortkastet! Anonymkode: 746e8...d91
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #14 Skrevet 27. desember 2018 Hadde hun hatt pc som hobby og verktøy hadde jeg sagt ja. Hvis hun ikke har en spesiell interesse den veien er det et dyrt og unødvendig leketøy. Anonymkode: 2c729...375
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #15 Skrevet 27. desember 2018 Det ønsker 14 åringen min seg og. Fordi det er kult og trendy. Helt uaktuelt. Enig med deg. Anonymkode: 7962e...48b
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #16 Skrevet 27. desember 2018 HI her. Takk for innspill! Jeg synes det er helt tullete bruk av penger. Og - ikke minst - barneoppdragelse som er helt på trynet. For hva lærer vi en 12-åring som får en så kostbar duppedings? Hun har ingen spesielle interesser innen hverken teknologi, musikk eller fotografi. Hun bruker telefon og iPad daglig og det tilfredsstiller alle behovene hun har. Hun har lyst på Mac fordi det høres kult ut og eldre søskenbarn har det. Mulig det gir litt «status» blant vennene - noe jeg også er sterkt imot. Jeg holder på mitt klokkeklare NEI. Anonymkode: b54a0...f2d
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #17 Skrevet 27. desember 2018 Hvis mannen din vil bruke av sine penger til å kjøpe Mac til henne ser jeg ikke hvorfor du er i posisjon til å si nei. Men nødvendig er det jo ikke. Anonymkode: 00c4f...b50
MrGoodMan Skrevet 27. desember 2018 #18 Skrevet 27. desember 2018 (endret) Ingen grunn til å kjøpe en Mac hvis ikke personen selv vet hvorfor man skal ha det.(Annet enn at det er trendy). Jeg bruker selv iPhone, Ipad, MacBook/Mac mini, Windows stasjonær + Windows Bærbar. Kona har bare apple-ting. Guttungen på 9 år har iPhone(min gamle), iPad(kjøpt selv), men bruker stasjonær windows PC + Windows Bærbar PC. Ser ingen grunn til at han skal trenge å ha Mac på mange år enda. Ser noen nevner at Mac er bedre til kreative ting. Si meg hva man ikke kan gjøre på en pc som man kan på en Mac ? Når hun så får låne-pc på skolen blir det bare tungvint å operere med 2 maskiner. Når hun selv kan sette ord på hva hun savner på en Windows-pc kan man heller vurdere en Mac. Tenker da på økt levetid, bedre byggekvalitet, tettere integrering med iPhone/iPad/iCloud etc. Eller om det er spesifikke programmer som kun finnes på Mac hun trenger. Dette er argumenter som forsvarer investeringen av en Mac i mine øyne. Hvis den bærbare ikke skal brukes til gaming så duger så å si alt annet man kan få kjøpt. Kan jo kjøpe bærbar pc på El-Kjøp 3 ganger for prisen av en Mac. Og ofte er grunnet til at folk sier Mac er så mye bedre er fordi de aldri har kjøpt seg en Windows bærbar til samme prisen som en Mac. Kan godt nevne at jeg har drevet datafirma i 15 år (driver fortsatt). Bruker primært Apple-ting selv, men i jobben min som IT-Konsulent så jobber jeg med Windows. Så har sånn tålig grei innsikt i begge "verdenene" Som vanlig når jeg kommenterer på slike ting så påberober jeg meg ikke å ha fasiten, men dette er ihvertfall mine betraktninger sett med øyne som kjenner godt til plusser og minuser på begge sider. Endret 27. desember 2018 av MrGoodMan
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2018 #19 Skrevet 28. desember 2018 Om man syntes sensur og overformynderi er helt greit så kjøper man Mac. Har man vett i skallen kjøper man noe annet. Anonymkode: 075fa...972
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2018 #20 Skrevet 28. desember 2018 Mac er gull, det. Jeg elsker den, men jeg ville ikke bare kjøpt det til 12åringen uten videre. Jeg ville gitt penger i julegave og bursdagsgave slik at hun kunne spare selv. Og eventuelt spytte inn de siste 3000 kronene. Anonymkode: de21d...d0f
MrGoodMan Skrevet 28. desember 2018 #21 Skrevet 28. desember 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Om man syntes sensur og overformynderi er helt greit så kjøper man Mac. Har man vett i skallen kjøper man noe annet. Anonymkode: 075fa...972 Er så deilig med individer som bare lirer av seg en påstand og i samme slenger får til å rakke litt ned på folk
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2018 #22 Skrevet 28. desember 2018 3 timer siden, MrGoodMan skrev: Er så deilig med individer som bare lirer av seg en påstand og i samme slenger får til å rakke litt ned på folk Lirer ikke bare av meg en påstand. Apple bruker appstore på en måte som tvinger mindre bedrifter til sensur. Snakk om at dette skal til retten snart, og det håper jeg. Anonymkode: 075fa...972
MrGoodMan Skrevet 28. desember 2018 #23 Skrevet 28. desember 2018 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lirer ikke bare av meg en påstand. Apple bruker appstore på en måte som tvinger mindre bedrifter til sensur. Snakk om at dette skal til retten snart, og det håper jeg. Anonymkode: 075fa...972 Som forbruker så lever jeg godt med det. Er jo ingen folkerett å få lov til å lage en app til en plattform som noen har utviklet. Like dumt som når Windows ikke skulle få lov til å ha Internett Explorer som fast nettleser i Windows. Hallo... blir vel som at BMW ikke skulle få lov til å levere bilen sin med BMW-felger. Og i denne diskusjonen som omhandler om en 12-åring bør få Mac så er vel din ytring av liten betydning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå