Gå til innhold

Dajmiskake-spørsmål. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har kløna meg greid å rote til kakebaksten igjen. Skulle skille 4 egg og lage mandelbunn, men greide på det siste egget å få med noe plomme.

Har bare 3 egg igjen...

Må jeg begynne på nytt og lage bunn med de tre siste eggene; eller kan jeg piske det jeg har sammen med melis, ha i mandler og si at det går bra?

Anonymkode: c3820...3c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eggehvita blir ikke stiv hvis det er plomme i og da blir mandelbunnen hard og flat.

Neste gang annbefaler jeg deg å ha en og en eggehvite i en kopp som du tømmer i bakebolen mellom hvert egg.

Jeg er faglært kokk om du skiller 4 egg eller 40 egg kan jeg love deg at plommen altid sprekker på siste egget hvis du ikke gjør dette.

Anonymkode: 152fb...b2b

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Eggehvita blir ikke stiv hvis det er plomme i og da blir mandelbunnen hard og flat.

Neste gang annbefaler jeg deg å ha en og en eggehvite i en kopp som du tømmer i bakebolen mellom hvert egg.

Jeg er faglært kokk om du skiller 4 egg eller 40 egg kan jeg love deg at plommen altid sprekker på siste egget hvis du ikke gjør dette.

Ja tror du har rett i det siste... da bruker jeg de tre siste eggene, og begynner på nytt med din metode 🙏😅

Skrevet

I slike tilfelle fiskar eg ut det eg kan få til av plomma, og piskar det så stivt det blir. (sau, veit at eg eigentleg bør skille i kopp, men tek ofte sjansen likevel) Du kan ikkje lage Pavlova og marengs, men til ein kakebotn med mykje mandler i vert ikkje resultatet så verst.  

Skrevet

Takk for råd dere. Har nå fått bunnen i ovnen, lånte litt egg til naboen 😊

Trøst å vite at sånt skjer med proffene og!

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette! Ikke faglært kokk, men baker mye og bruker alltid tre boller/skåler når jeg knekker mange egg; en til eggehvite, en til eggeplomme (den ene av disse to er da den jeg skal bake/lage noe i, og den andre er en boks til å oppbevare resten i) og en som jeg skiller eggene oppi. Før jeg begynte med det, ble det en del «eggerøre-egg» ja... ☺️

Anonymkode: d26c3...46d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...