Valkyriemamma Skrevet 26. desember 2018 #1 Skrevet 26. desember 2018 🎶 Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill. Og forøvrig kan man gjøre hva man vil 🎶  Vil og minne om den gyldne regel: Gjer mot andre, det du vil andre skal gjera mot deg! 💖  God jul og godt nytt år💖
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #2 Skrevet 26. desember 2018 Enig med deg! Dessverre er det mange som bærer på mye som hindrer dem i å leve etter dette. 😟 Anonymkode: d8403...450
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #3 Skrevet 26. desember 2018 Selv en femåring forstår at den "loven" er så mangelfull og unyansert at den bare egner seg i en bok for småbarn. Det er for eksempel ikke pent å bare jatte med folk uansett hvor tåpelige ting de sier. Da ender det bare med at de tror de har rett. Anonymkode: 98c6d...5e2
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #4 Skrevet 26. desember 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selv en femåring forstår at den "loven" er så mangelfull og unyansert at den bare egner seg i en bok for småbarn. Det er for eksempel ikke pent å bare jatte med folk uansett hvor tåpelige ting de sier. Da ender det bare med at de tror de har rett. Anonymkode: 98c6d...5e2 Det må være årets tåpeligste unnskyldning for å tillate mobbing... Anonymkode: d8403...450
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #5 Skrevet 26. desember 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det må være årets tåpeligste unnskyldning for å tillate mobbing... Anonymkode: d8403...450 Nei. Det er det faktisk ikke. Det dreier seg om å tenke litt lenger enn det som er behagelig her og nå. Anonymkode: 98c6d...5e2
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #6 Skrevet 26. desember 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Det er det faktisk ikke. Det dreier seg om å tenke litt lenger enn det som er behagelig her og nå. Anonymkode: 98c6d...5e2 Jo det er det faktisk. Og du har ikke fasiten på hvordan ting skal være. Så slutt å tro at din standard skal gjelde alle andre. Anonymkode: d8403...450
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #7 Skrevet 26. desember 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jo det er det faktisk. Og du har ikke fasiten på hvordan ting skal være. Så slutt å tro at din standard skal gjelde alle andre. Anonymkode: d8403...450 For å kverulere litt så tviler jeg på at du har oversikt over alle utsagn som har blitt brukt og som noen mener kan tas som en unnskyldning for mobbing. Logisk sett finnes det nok utsagn som også du ville vurdert som værre. Når det gjelder utsagnet om hvem som har fasiten så gjelder det i like stor grad for deg som for meg. Jeg har akkurat like mye rett til å ytre min mening som du går til å ytre din. Anonymkode: 98c6d...5e2
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #8 Skrevet 26. desember 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: For å kverulere litt så tviler jeg på at du har oversikt over alle utsagn som har blitt brukt og som noen mener kan tas som en unnskyldning for mobbing. Logisk sett finnes det nok utsagn som også du ville vurdert som værre. Når det gjelder utsagnet om hvem som har fasiten så gjelder det i like stor grad for deg som for meg. Jeg har akkurat like mye rett til å ytre min mening som du går til å ytre din. Anonymkode: 98c6d...5e2 Det handler ikke om å ha lov til å ytre sin mening. Forskjellen går mellom dem som bruker sin stemme til å diskutere sak, og er saklige. Og dem som bruker sin stemme til å rakke ned på andre, systematisk, og i gruppe, slik at det blir mobbing. Og dette tror jeg egentlig du vet veldig godt. Anonymkode: d8403...450
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #9 Skrevet 26. desember 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det handler ikke om å ha lov til å ytre sin mening. Forskjellen går mellom dem som bruker sin stemme til å diskutere sak, og er saklige. Og dem som bruker sin stemme til å rakke ned på andre, systematisk, og i gruppe, slik at det blir mobbing. Og dette tror jeg egentlig du vet veldig godt. Anonymkode: d8403...450 Problemet er at kardemommeloven er helt ubrukelig til å gjøre slike avveielser. Det er heller ikke slik at man kan skille fullstendig på sak og person. Noen ganger vil en person ha misforstått, ha dårlige holdninger eller bevist feilinformerer. Da kan det være nesten umulig å skille mellom sak og person. Hva som blir oppfattet som saklig kritikk og hva som blir oppfattet som usaklig persomkritikk vil gjerne være avhengig av hvem eller hva du "heier på". Anonymkode: 98c6d...5e2
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #10 Skrevet 26. desember 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Problemet er at kardemommeloven er helt ubrukelig til å gjøre slike avveielser. Det er heller ikke slik at man kan skille fullstendig på sak og person. Noen ganger vil en person ha misforstått, ha dårlige holdninger eller bevist feilinformerer. Da kan det være nesten umulig å skille mellom sak og person. Hva som blir oppfattet som saklig kritikk og hva som blir oppfattet som usaklig persomkritikk vil gjerne være avhengig av hvem eller hva du "heier på". Anonymkode: 98c6d...5e2 Nå kan du slutte med viss-vasset ditt. Du har dårlige verdier som menneske. Du kan prøve å tåkelegge det så mye du vil, men det går ikke. Anonymkode: d8403...450
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #11 Skrevet 26. desember 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nå kan du slutte med viss-vasset ditt. Du har dårlige verdier som menneske. Du kan prøve å tåkelegge det så mye du vil, men det går ikke. Anonymkode: d8403...450 Hvis så er tilfelle. Hva gir deg rett til å angripe meg? Vil ikke det være et klart brudd på kardemommeloven? Utsagnet ditt illustrerer akkurat det jeg mener. Anonymkode: 98c6d...5e2
Valkyriemamma Skrevet 26. desember 2018 Forfatter #12 Skrevet 26. desember 2018 Poenget med kardemommeloven er ikkje nødvendigvis at den er fasiten, men den er enkel å hugse og noko dei fleste kjenner til! Eg er ganske ny her på forumet, og har blitt overraska over kor frekke mange er. Det å diskutere ein sak, og at det blir litt hett, kan skje. Men å henge ut enkeltpersoner, uansett korleis dei har oppført seg, er ikkje greit. (Ref. til både adhd-mamma og "irritert på barnevakten". Eg har blitt ganske sjokkert over kva folk får seg til å skrive når dei er anonyme!) Det positive med å kunne skrive inne på eit forum, er jo at ein då kan lese kva ein har skrive, for så å korrigere seg sjølv. Men det er altfor få som gjer det! Konstruktiv kritikk må alle kunne tåle, men uthenging og latterligjøring er ikkje greit!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå