Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #1 Skrevet 26. desember 2018 MÅ snu dårlige økonomiske vaner, har to smålån - det ene på 34 000kr (15,95% effektiv rente) og det andre på 18 000kr (27% rente 😱🙈). Ca 1200kr i avdrag på hver av de i mnd. I tillegg til det vanlige som huslån, billån, studielån. Må få vekk de to dyre lånene raskt, og ikke sløse så mye, og bli mer strukturert. Så i løpet av 2019 må vi (spesielt jeg) bli MYE bedre på å spare og være økonomisk, jeg er flink i perioder, også blir jeg lei og begynner å sløse 🙈, å bruker da det lille jeg da evt har klart å spare. Mannen er borte annenhver mnd, så jeg som styrer økonomi. Vi går i null hver mnd. Så kom med deres beste økonomi tips, spare tips osv. (Har 4 barn, to i bhg og to ungdommer) Anonymkode: c0bcb...fca
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #2 Skrevet 26. desember 2018 Jeg skulle til å skrive nesten det samme. Har tømt alle kontoer. Står kun summer som 23 og 85 og 231 kr på de. Starter 2019 med uggen følelse, 35 tusen i minus på reserve kortet. Målet er å betale tilbake de 35000 i 2019. Trenger masse masse masse sparetips og tips til hvordan leve billig..... 2 voksene og ei på 14. Anonymkode: c63cd...c97
MrGoodMan Skrevet 26. desember 2018 #3 Skrevet 26. desember 2018 Bevisstgjøring på hvor pengene forsvinner kan være lurt. I Dnb sin nettbank har man noe som heter Min Økonomi. Der auto-posteres alle transaksjoner inn på forskjellige "regnskapskontoer" og man kan sette opp egne regler. F.eks at all handling på Vinmonopolet skal gå til Alkohol-posten under mat/drikke-utgifter. Verkstedregninga skal inn under bilhold etc. Hender jeg og kona tar en titt innom der og får oss noen skikkelig oppvekkere på hvor penga forsvinner. Mat-posten i August var f.eks 10.000 kr høyere enn hva den var når de 2 eldste ungdommene også bodde hjemme. Nå er vi 2 voksne og en 9-åring. Så ting har bare sklidd ut, uten at vi synes selv vi "flotter" oss noe særlig med dyr mat. Så nå er vi inne i en periode med litt bevisstgjøring og fokus på hva vi bruker på butikken. Men det er klart, en sixpack med øl til far og sjokolade til mor blir fort noen kroner i året
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #4 Skrevet 26. desember 2018 Først og fremst, ikke gå inn på butikker/nettbutikker uten ay det er nie konkret som skal kjøpes. Anonymkode: 4abc8...9a1
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #5 Skrevet 26. desember 2018 Første du gjør er å klippe kredittkort! Sjekk boliglån om der finnes mulighet for refinansiering eller å bake inn mere lån. Hvis ikke refinansiering er mulig, betal minimum på det største og betal inn alt du kan på det med høyeste rente. Kutt ut alt unødvendig forbruk, lev billig. Selg ting for å skaffe penger. Se episoder av luksusfellen og let etter gode tips. Kan sees gratis på Viafree.no. Anonymkode: 4b576...198
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #6 Skrevet 26. desember 2018 Sjekk forsikringer og banklån. Kan du få det billigere hos andre selskaper? Fått rabatt gjennom fagforening? Det kan være veldig mye å spare her. Senk strømforbruket. Liker du å ha 25 grader inne når det er 10 blå ute? 21 grader er på ingen måte en temperatur der man fryser, men du må ta på deg en genser istedet for t-skjorte. Hver grad du senker innetemperatur sparer flere tusen i strøm. Med 4 barn blir det sikkert er en del kjøring, her kan det være en idé å dele kjøring med andre foreldre eller ta sykkel. Handlestopp. Dere voksne har garantert nok i skapet og kan lett utsette kleskjøp i et helt år. Kjøp brukt for ungene (mye fint hos Finn), spesielt utetøy. Kutt snus, røyk, alkohol dersom dere bruker det. Slutt å kjøpe kaffe-to-go og andre dyre uvaner som mye brus. Hvor mye bruker dere på mat? Gå inn i nettbanken og sjekk september, oktober, november og se gjennomsnittet. Ikke kast mat, planlegg litt. Ukehandling mener jeg kan være en stor utfordring for dem som ikke gjør det, men kutte ned til 2 dager går nok greit. Skriv handlelapp og hold deg til den. Anonymkode: 948bc...f3e
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #7 Skrevet 26. desember 2018 Kutt Viaplay, Netflix, Spotify o.l abonnement. Kutt også evt aviser og blader. Her kan man spare mye og evt få det tilbake når man er kvitt lån. Forsikringer - ring rundt. Få bedre priser, her kan du nok spare en del. Om dere trenger noe nytt klær, sko osv - sjekk Finn.no. Mye bra å få kjøpt brukt. Kutt røyk, snus, alkohol. Spiser dere mye sjokolade/drikker mye brus? Reduser forbruket. Sunnere liv og man sparer mye penger. Last ned tilbudsappen. Følg med og kjøp varer når det er på tilbud. Lag handleliste, sjekk hva du har i kjøleskapet før du handler. Handle én gang i uka. Ikke kjøpe take away eller snack ol på bensinstasjon/kiosk. Spis rester. Kan dere bruke bilen mindre? Evt har dere flere biler og kan klare dere med én i stedet? Bli bevisst på strømbruk, skru ned en grad eller to og ta på en ekstra genser. Kortere dusjer og unngå badekarbruk. Gå gjennom sakene deres, noe som ligger og støver ned? Selg på Finn.no. Jeg handler bursdagsgaver på tilbud og har de liggende til ungene skal i bursdag. Som goodman sier, bli bevisst hva dere bruker pengene på. Hva er deres pengesluk? Anonymkode: 0ec98...da2
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #8 Skrevet 26. desember 2018 Takk for svarene 😊. I forhold til mat bruker vi 10 000kr i snitt i mnd, og ja det går mye på brus og sjokolade til meg, og jeg kjører å handler hver dag. Så her er det mye å spare på, handle en dag i uka som dere foreslår, kutte brus og sjokolade, kutte take away (bruker en del på det). Vi har to biler, det må vi ha, den ene er el-bil, bruker den mest når det ikke er glatt, så jeg har brukt den lite i vinter. Arver det meste av klær til minste, de to største er det vanskelig å finne brukte klær til, men de har nå fått påfyll i garderoben til jul så trengs ikke så mye på lenge. 5 åringen handler jeg mye på Facebook torget til. I forhold til strømmen er jeg dårlig på å tenke over forbruk, så der kan jeg også bli mer bevisst. Anonymkode: c0bcb...fca
Leverpostei Skrevet 26. desember 2018 #9 Skrevet 26. desember 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har to biler, det må vi ha, den ene er el-bil, bruker den mest når det ikke er glatt, så jeg har brukt den lite i vinter. Anonymkode: c0bcb...fca MÅ dere virkelig det, hvis dere har klart dere med én i vinter? Vi solgte den store bilen, og bruker kun en liten el-bil og el-sykkel. Har to små barn som kan sitte i henger på sykkelen. Vi sykler med piggdekk på vinteren, tar buss hvis det er helt gale. Når vi skal på bilferie, ski eller liknende låner eller leier vi en bil. Sparer 10 000 i måneden.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #10 Skrevet 26. desember 2018 10 minutter siden, Leverpostei skrev: MÅ dere virkelig det, hvis dere har klart dere med én i vinter? Vi solgte den store bilen, og bruker kun en liten el-bil og el-sykkel. Har to små barn som kan sitte i henger på sykkelen. Vi sykler med piggdekk på vinteren, tar buss hvis det er helt gale. Når vi skal på bilferie, ski eller liknende låner eller leier vi en bil. Sparer 10 000 i måneden. Jeg kjører ikke el-bilen på glatte veier, men samboeren gjør det. Vi bor på bygda, lite busser herifra, og for lange avstander (og skumle veier) til å sykle. Har to billige biler, byttet fra en dyr bil til to til billigere penger. Anonymkode: c0bcb...fca
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #11 Skrevet 26. desember 2018 ikke kjøp på nett Anonymkode: 07801...d6f
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #12 Skrevet 26. desember 2018 Hi her. Sikkert ett dumt spørsmål, men har utsatt betaling på studielån i 6 mnd, slik at jeg kan bruke de pengene på de dyre lånene, men hadde det vært lurt å lånt på det billigste lånet for å betale ned det med dyrest rente 🤔? Og da betale ned minst 3000kr i mnd uansett hva minsteavdrag blir på (det de tre lånene er på tilsamnen)? Anonymkode: c0bcb...fca
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #13 Skrevet 26. desember 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: ikke kjøp på nett Anonymkode: 07801...d6f Det har du rett i, handler mye på nett 🙈. Anonymkode: c0bcb...fca
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #14 Skrevet 26. desember 2018 Opprett flere kontoer, en til regninger, en til sparing (med fire barn er dere nødt til å ha en liten buffer), en til mat og ha bare "lommepenger" igjen på lønningskonto. Da får du ikke brukt mer enn du skal, du har bare pengene på lønnskontoen å bruke. Anonymkode: b6f67...69a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå