Gå til innhold

Overvekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i følge bmi akkurat bikket over til kategorien overvekt. Er 176 høy, veier 79 kg. Bruker s og noe m i klær. Tommestr 29 i jeans. Føler jo ikke jeg er overvektig. Eller er jeg det, og ser meg blind på meg selv? 

Anonymkode: 65007...23e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er like høy som deg. Nå veier jeg mer men da jeg veide 77-78 og var på mitt slankeste brukte jeg fremdeles str L.

Anonymkode: a3378...2e6

Skrevet

Jeg er 175 cm. Veier ca 65 kg og ser normal ut. Bruker small eller str 36 som regel. 

Anonymkode: b6ce8...919

Skrevet

Ikke helt sammenlignbart, men jeg er 162 og 64 kg. Jeg bruker m og s i klær. Vil tro st du som er 10 cm høyere er rimelig small med samme antall kg. Det hele kommer an på hvor vekten er fordelt 😊

Anonymkode: d0642...61e

Skrevet

Jeg tror du er slank og fin.

Jeg er 179 cm og dessverre 109 kg, bruker str xl/44. Ingen tvil om at jeg er overvektig, men jeg ser ikke "bælfeit" ut. Husker da jeg veide 80 kg og var veldig slank. 

Anonymkode: 076a2...a3e

Skrevet

klærne blir jo bare større og større fordi folk vil føle seg vel når de kjøper det. Før brukte jeg 28 t i bukser, nå må jeg ha 25. 

og ja du veier jo mye, og hadde sikkert hatt gått av å gå ned 10 kilo. det er ikke så lett å merke lengre, fordi så store deler av befolkningen er overvektig. det ser du jo også av svarene her inne på tråder som denne. 

Anonymkode: ac0ab...67a

Skrevet

Bmi er ikke et veldig godt verktøy på individnivå. Føler du deg bra er ikke bmi noen grunn i seg selv til å gå ned i vekt, ei heller klesstørrelse. 

Trener du styrke for å opprettholde og øke muskelmassen din? Det er kjempeviktig. Spiser du grønt, får du nok protein og passe mye kalorier? Er kosthold og aktivitetsnivå bra, skal du ikke tenke på om bmi’en viser lett overvekt, altså. 

Anonymkode: c6763...1c6

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

klærne blir jo bare større og større fordi folk vil føle seg vel når de kjøper det. Før brukte jeg 28 t i bukser, nå må jeg ha 25. 

og ja du veier jo mye, og hadde sikkert hatt gått av å gå ned 10 kilo. det er ikke så lett å merke lengre, fordi så store deler av befolkningen er overvektig. det ser du jo også av svarene her inne på tråder som denne. 

Anonymkode: ac0ab...67a

Vanity sizing er ikke et så stort problem i Norge som i USA. Tommer er et mål, en skulle ikke kunne endre på det, men likevel er det forskjeller.

Jeg husker at jeg, da jeg var tenåring og ganske lubben brukte 31- 32 tommer i alle vanlige levisbukser. Om jeg prøvde trendmodeller fra samme merke fikk jeg dem ikke over låra en gang. De gikk aldri lenger enn 32, så jeg husker skuffelsen veldig godt. Forskjeller var det også for 20 år siden.

Min mor hevder at hun er mye slankere enn meg. Hun kjøper nemlig størrelse 38, men hun handler på butikker for «voksne damer». Det ser ut som størrelsene der er en del romsligere enn andre steder😆

HM f.eks, lager tydeligvis modellene sine i blinde. Jeg har aldri vært én str På Hm, uansett om jeg var tjukk eller slank. 

Anonymkode: 0fad4...01e

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vanity sizing er ikke et så stort problem i Norge som i USA. Tommer er et mål, en skulle ikke kunne endre på det, men likevel er det forskjeller.

Jeg husker at jeg, da jeg var tenåring og ganske lubben brukte 31- 32 tommer i alle vanlige levisbukser. Om jeg prøvde trendmodeller fra samme merke fikk jeg dem ikke over låra en gang. De gikk aldri lenger enn 32, så jeg husker skuffelsen veldig godt. Forskjeller var det også for 20 år siden.

Min mor hevder at hun er mye slankere enn meg. Hun kjøper nemlig størrelse 38, men hun handler på butikker for «voksne damer». Det ser ut som størrelsene der er en del romsligere enn andre steder😆

HM f.eks, lager tydeligvis modellene sine i blinde. Jeg har aldri vært én str På Hm, uansett om jeg var tjukk eller slank. 

Og ingenting tyder på at HI har godt  av å gå ned noen kilo. I fagmiljøene ønsker man å øke grensen for normalvekt, fordi fet ikke er helsefare forbundet med det som i dag betegnes som lett overvekt. Mange, spesielt de som syns at tynn er det eneste som er godt nok, hopper da automatisk til en konklusjon om at det er for å «få tjukkaser til å føle seg bedre».

Om det du mener er: jeg syns kvinner med bmi under 23 ser best ut, så si det. Ikke lat som om du baserer ditt syn på hva som er heldig rent helsemessig,

Skrevet

Hva er livvidden din? Det sier ofte vell så mye om hvorvidt du bør ta noen grep eller ikke. 

Kvinner bør ikke være mer enn 80cm rundt livet. Litt mer kan vist nok være ok hvis du er over 50, men generelt vil en livvidde på over 80 cm, målt stående, 1 cm over navlen, være grensen for når vekten begynner å bli skadelig. Det målet gjelder ganske uavhengig av kroppsfasong.

Anonymkode: 0aee6...f60

Skrevet

Bmi er ikke noe vi skal følge slavisk. Folk han være normalvektige selv om de har bmi på 26 eller lignende. Jeg tok kroppsanalyse da jeg hadde bmi på 27, men jeg hadde helt normal fettprosent, og bra med muskelmasse. Jeg trente mye på den tiden. Så har jeg slank midje, mens fettet legger seg på rumpe og lår. Går jeg ned til 22 eller lavere i bmi, så ser det ikke pent ut. For ansiktet ser for tynt og dratt ut, og overkroppen er for tynn, alt av ben stikker ut, men jeg har fortsatt stor rumpe og kraftige lår. Slet med dette da jeg var ung, og drømte om slanke ben. Men skulle jeg få slanke lår, så jeg jo syk ut.

Og siden du er såpass høy, og bruker str. s og m, så kan jeg ikke se for meg at du trenger å gå ned i vekt.

Anonymkode: 4d8c7...608

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er i følge bmi akkurat bikket over til kategorien overvekt. Er 176 høy, veier 79 kg. Bruker s og noe m i klær. Tommestr 29 i jeans. Føler jo ikke jeg er overvektig. Eller er jeg det, og ser meg blind på meg selv? 

Jenta mi som er 154 cm og veier 48 kg, bruker 28’’ eller s/m 36/38 i bukser og XS/s eller 34/36 i overdel. 

Jeg er 173 cm og 84 kg. Og bruker L/xl/44. 

Skjønner ikke hvordan du får plass i Small 

Jeg hadde nok ikke sett på deg som overvektig, nei... 

Anonymkode: f1a44...dbf

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan klarer du å få plass i small når du er såpass høy? Jeg er 176, og når jeg veide 65 kg, så brukte jeg M eller L, L pga lengde. Har aldri kunnet bruke S, det blir for kort

Anonymkode: 16866...007

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...