Anonym bruker Skrevet 25. desember 2018 #1 Skrevet 25. desember 2018 Hva har dere som regler ved bruk av iPad etc? En halvtimes skjermtid per barn hver dag? En halvtime som kan økes hvis man rydder rommet etc og «tjener poeng»? (Hva gjør det med personen når han blir voksen og har fått det å glo på en skjerm som høyeste belønning man kan oppnå?). Hva gjør andre barns foreldre? Vi har oppgradert fra amish til en iPad og er på bar bakke 🤭 Barna er 5 og 8 år. Anonymkode: d95cf...5eb
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2018 #2 Skrevet 25. desember 2018 Ingen regler. Skrur av tv når det er for mye og ipad kan få brukes på forespøspørsel , er ikke tilgjengelig uten videre. Anonymkode: eddee...ec6
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2018 #3 Skrevet 25. desember 2018 Ingen regler her heller. De kan sitte med ipad og se film, nrk-super, spille e.l. når de ønsker egentlig, men legger de vekk om jeg sier det. Så om jeg synes de har sittet lenge nok blir den lagt vekk. Aldri vært noe problem. Anonymkode: a30c1...3ee
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2018 #4 Skrevet 25. desember 2018 Det er vel bare barn som har en tendens til å sitte for lenge som trenger sånne "nazi"-regler? Jeg skjønner at barn som har vanskelig for å løsrive seg må ha det, men barn som ellers er mye ute å leker, har venner, trening, skole, lekser osv har ganske begrenset med tid igjen av døgnet. Jeg tenker da at skjerm er skjerm, så om de ser på viaplay på ipad eller TV spiller liten rolle. En regnværsdag er det også naturlig å sitte litt lenger enn en solværsdag, så dagene trenger ikke være like. Anonymkode: a30c1...3ee
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2018 #5 Skrevet 25. desember 2018 Jeg har spurt psykologen på BUP hva som var grei tid å bruke på skjerm spesielt spilling. Svar jeg fikk var at hver familie måtte finne ut hva som passer seg. "Noen dager hele dagen andre dager ingenting. " variasjon var viktigst og at det stilte krav til oss voksne om hva slags alternativ de hadde. Ha ting som fenger og gjør aktiviteter sammen. Var svaret jeg fikk. Ble ikke noe smartere av det. Anonymkode: 4fd38...d21
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2018 #6 Skrevet 25. desember 2018 Varierer veldig. Har ingen strenge regler. Nå i jula blir det mye TV-titting, men sørger for et vi alltid legger inn tid til å være ute, spise rolige måltider, leke/spille sammen og litt frilek. Men det blir nok mange timer tv per dag nå i jula. I hverdagen ser vi stort sett ikke mer tv enn en halvtime per dag i barnetv-tid. Helgene ser de også litt om morgenen, evt bruker ipad. Anonymkode: 860cc...041
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2018 #7 Skrevet 25. desember 2018 Har ikke iPad eller noe spill greier til de to minste (3 og 5 år), ingen strenge regler på TV, noen dager ser på TV «hele dagen», andre dager ingenting. Minste er lite interessert i å se på, 5 åringen ser mer, men de er veldig god til å leke, og henger seg ikke opp i TV. De to største (13 og 16 år), sitter med skjerm veldig mye, har begynt å stramme inn når de ikke giddet å hjelpe til med noe i huset fordi de var opptatt 😱🙄. De sitter mye enda, men hjelper til uten noe tull, de er sosiale og ut med venner hver dag. Anonymkode: 9d8df...425
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2018 #8 Skrevet 25. desember 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har spurt psykologen på BUP hva som var grei tid å bruke på skjerm spesielt spilling. Svar jeg fikk var at hver familie måtte finne ut hva som passer seg. "Noen dager hele dagen andre dager ingenting. " variasjon var viktigst og at det stilte krav til oss voksne om hva slags alternativ de hadde. Ha ting som fenger og gjør aktiviteter sammen. Var svaret jeg fikk. Ble ikke noe smartere av det. Anonymkode: 4fd38...d21 Jeg tror det er et veldig fornuftig svar. Det er viktig at barna, som blir ungdommer, og etterhvert voksne, får et naturlig forhold til dette. Underholdning kommer hele deres levetid til å være veldig lett tilgjengelig, og de må lære seg å selv ta fornuftige valg på dette. Derfor må vi snakke sammen, få de til å forstå viktigheten av balansen mellom menneskelig kontakt ansikt til ansikt. forpliktelsene vi har som skole og jobb, forpliktelsene vi har i familien og huset vi bor i, og til slutt da tiden vi har tilgjengelig til underholdning. Jeg tror barn som har veldig nazi regler på dette får problemer med den balansen når de plutselig kan bestemme selv og da vil bruke for mye tid på skjerm.... De har aldri måttet ta fornuftige valg på dette selv, bare vært forbannet på foreldrenes strenge regler med f.eks en time om dagen eller hva det måtte være. Det er også helt naturlig at dagene ikke er like. Akkurat nå har mitt yngste barn brekt armen, da blir det naturlig nok mer skjerm enn når han er frisk og i full vigør. Anonymkode: a30c1...3ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå