Gå til innhold

Bekymret for ei venninne som har blitt helt helsefreak!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei veldig god venninne, som jeg dessverre bare treffer noen ganger i året. Hun har alltid vært opptatt av å holde seg i form, som jo er vel og bra. De siste åra har hun likevel blitt mer og mer ekstrem. Hun er blitt vegetarianer, spiser heldigvis fisk. Har vært det en stund, greit nok.

Nå da hun var her sist, vil hun helst bare drikke mat. Hun er på jevnlig detox-kurer i utlandet. Driver med yoga og meditasjon, og drikker noen helsedrikker. Alt skal være naturlig og økologisk. Men er det virkelig sunt å få i seg de fleste måltider i flytende form?? Denne julen virker hun fjernere enn noen gang, kjenner henne nesten ikke igjen!! 

Prøvde å fortelle henne det, da gikk hun rett i forsvar. Viste henne Folkeopplysningens sukker-episode, da ble hun ordentlig sur. Lurte på om jeg virkelig tok den dusten seriøst?! At han (programlederen) var kjøpt og betalt av sukkerindustrien. Hun mener at faste er bra mot sykdom, derfor faster hun jevnlig. 

Kan dette være sunt? Bør vi ikke tygge maten vår? Noen som har litt peiling?

Anonymkode: 271b1...3dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke sunt å drikke maten nei! Den skal tygges, og magen trenger biter å jobbe med

Anonymkode: 94171...42d

Skrevet

Om du treffer henne så sjelden skjønner jeg hun blir gretten om du bruker den tiden på å belære henne i noe hun tydelig er svært opptatt av. 

Jeg sier ikke hun har rett, eller at hun ikke er fanatisk, men jeg tror kanskje ikke du er den rette til å ta opp dette med henne.

Små hint om at du undrer deg over hva hun holder på med, eller noe sagt med humor - kanskje - men får litt inntrykk av at du med fynd og klem går inn med en "hør nå her...!"-holdning. Da går hun i forsvar. Ingen liker å få kritikk av grunnleggende livsstilsvalg av en man ser iblant - samme hvor rett emne noen har.

Og - er hun så engasjert i dette som du sier - tipper jeg hun er desto mindre interessert å aller nådigst få lære noe av deg.

Du mener det tydelig veldig godt, men tror ikke dette er veien å gå..

Anonymkode: d5d55...814

Skrevet

*Denne ikke "emne"

Anonymkode: d5d55...814

Skrevet

Jeg tenker at det er veldig lett å være kritisk når noen tar et bevisst helsevalg, men ikke når du bare lever generelt usunt. Hvor mange mennesker møter vi ikke jevnlig som tar ganske dårlige valg uten at vi sier noe? Forteller du vennene dine som spiser prosessert kjøtt at det ikke er bra for dem? Eller vennene dine som røyker eller drikker alkohol at dette er kreftfremkallende? Eller de overvektige vennene dine at de må slanke seg hvis ikke øker de sannsynligheten for en mengde livsstilssykdommer? 

Enig i at det høres voldsomt og begrensende ut, men det er ikke noe verre for helsen din å drikke maten enn å f eks spise pølse. Tar du hele frukten i en smoothie får du jo med f eks fiber. Det er næringsinnholdet som betyr mest, ikke om det er flytende eller fast form. 

Tenker at det bør være en overhengende fare for liv og helse før man bryr seg i hva andre spiser eller ikke spiser. 

Anonymkode: 1d95f...f12

Skrevet

Ortreksi høres det ut som

Anonymkode: d39fe...5d6

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ortreksi høres det ut som

Ortoreksi, mener jeg

Skrevet

Du skriver at hun er vegetarianer, som om et var noe negativt. (Men hun er ikke vegetarianer om hun spiser fisk altså) Det kommer ikke helt frem av innlegget ditt, men er du mest opptatt av hun lever ekstremt sunt eller er du bekymret for at hun har utviklet en spiseforstyrrelse? Det kan virke som om hele livsstilen hennes provoserer deg og at du er lite tolerant.

Anonymkode: 66029...e87

Skrevet

Takker for svar og tilbakemeldinger alle sammen!

Jeg ser at jeg nok må gå i meg selv, og ikke henge meg opp i disse tingene. Problemet var når hun denne gangen står foran min tenåringsdatter, og proklamerer at sukker er gift og rødt kjøtt er gift. For å bli kvitt denne giften, må en på faste- og eller detoxkur. Dette er IKKE veien å gå for en hormonell tenåring!! Jeg blir faktisk skremt da..!

Når det er sagt, jeg kjenner flere vegetarianere. Disse er helt «normale» som folk flest. («Normale» med tanke på «hva er egentlig normalt»😉). 

Vi i familien lager så godt som all middag fra bunnen av. Fra tid til annen kvernet vi vår egen kjøttdeig. Vi prøver å unngå industripølser, men syns det er helt topp med grillede pølser ute på tur.

Vi spiser mye frukt og grønt, forsøker oss på en kjøttfri dag i uka. Drikker så godt som aldri brus, snop kun i helger. Ingen i familien er overvektige. Jeg tror vi er en ganske «normal» familie selv. Selv har jeg tro på at tarmene våre trenger å jobbe, maten trenger å bli tygget pga fordøyelsen. Vi må spise variert for å få i oss det vi trenger. Men tar jeg fullstendig feil?

Hi

Anonymkode: 271b1...3dd

Skrevet

Folk som ikke ønsker råd, følger ikke rådene de får. 

La dette være....noen andre må eventuelt ta det opp med henne 

Anonymkode: f2f50...a0e

Skrevet

La ho leve den stilen ho liker, men å halde "foredrag" for tenåringsdattera di har du lov å reagere på! Ho har ingenting med korleis dattera di lever, på samme måte som du har eigentleg ikkje noko med hennar måte å leve på. 

Anonymkode: b8bf7...199

Skrevet

Æsj, la det fare. Sånne diller pleier uansett å gå ganske fort over. 

Anonymkode: 256f8...a90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...