Anonym bruker Skrevet 23. desember 2018 #1 Skrevet 23. desember 2018 Hvorfor er det slik at jenter blir pyntet i festkjoler på julaften og gutter ofte blir kledt i halvpent? Jeg ser det på julefest i skole og barnehage, på 17. mai og også i tråden om juleantrekk her. Guttene stiller gjerne i chinos og andre penere hverdagsklær. På 17.mai sågar i dongeribukse med skjorta utenpå. Er det andre standarder for dem? Hvorfor har vi så lave forventninger til gutter? Anonymkode: 3cfad...4af
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2018 #2 Skrevet 23. desember 2018 Så du tenker gutta skal ha dress og slips eller? 🤔 Hva mener du er pent nok? Mine gutter går i joggebukse (eget ønske) til hverdags - så for de så er chinos og skjorte et pent antrekk 😅 Anonymkode: 2fa23...d4d
aanonym Skrevet 23. desember 2018 #3 Skrevet 23. desember 2018 (endret) Har du sett utvalget i gutte- og jenteklær på butikkene? Alltid flere titalls kjoler som kan få i kategorien penkjole, men max en dress (koster 3-4 ganger så mye som kjolene og mangler alltid mange størrelser) Mine gutter vokser i rykk og napp, de har ikke alltid hatt en pendress som passer. Ofte blir det en OK skjorte og en høvelig pen bukse. Pent nok, om man ikke skal i. bryllup/konfirmasjoner. Helt ærlig er jentene ofte overpyntet med masse dill. Ser ikke særlig stilig ut, etter mitt syn. Endret 23. desember 2018 av aanonym
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2018 #4 Skrevet 23. desember 2018 Dress til gutter er kjempedyrt og ikke noe de selger på f.eks Lindex eller Kappahl. Eneste stedet jeg har sett skikkelig dress er faktisk der de selger brudekjoler🤔 En fin kjole kan du få til 199 kr. Dress koster rundt tusenlappen, minst? Chinos eller en ny dongeri+skjorte og evt sløyfe/slips er pent i mine øyne. Anonymkode: 937ff...24b
Nyttårs barn Skrevet 23. desember 2018 #5 Skrevet 23. desember 2018 Min gutt har enda ikke eid dress, det får komme til konfirmasjonen først. Synes ikke det er anvendelig med dress til mindre gutter, om du ikke har en svært stor familie og blir invitert i selskap ala dåp, konfirmasjon bryllup ofte. Min sønn går i pen skjorte og pene bukser(ikke olabukser) når han skal se ordentlig ut.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2018 #6 Skrevet 23. desember 2018 Her i huset har vi gudskjelov vokst fra at jenta ønsker å pynte seg så voldsomt på julaften. De årene vi feirer jul på hytta kjører vi i alle fall lavterskel... I år kommer mormor, og vi feirer hjemme, så i kveld kom ungene og lurte på hvor pyntet det var forventet at de skulle stille. Apropos 17. mai, så stiller vi i bunad på datter, sønn og mor, de årene vi feirer i Norge. Vi har noen år feiret i shorts, det passer oss utmerket. Anonymkode: adfa2...a5f
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2018 #7 Skrevet 24. desember 2018 34 minutter siden, aanonym skrev: Har du sett utvalget i gutte- og jenteklær på butikkene? Alltid flere titalls kjoler som kan få i kategorien penkjole, men max en dress (koster 3-4 ganger så mye som kjolene og mangler alltid mange størrelser) Mine gutter vokser i rykk og napp, de har ikke alltid hatt en pendress som passer. Ofte blir det en OK skjorte og en høvelig pen bukse. Pent nok, om man ikke skal i. bryllup/konfirmasjoner. Helt ærlig er jentene ofte overpyntet med masse dill. Ser ikke særlig stilig ut, etter mitt syn. Det å få tak i pene gutteklær har dessverre alltid vært et problem. Ihvertfall de siste 30 åra. Jeg tror at det for det meste er jenteforeldre som driver butikk og interesserer seg for dette. De mødre som lever gjennom sine barn. Jeg liker heller ikke overpyntingen: Men jeg klarer å pynte guttene mine ved bruk av fantasi da - Lurer på hvordan jenteforeldrene hadde reagert dersom de ikke hadde fått tak i hårpynt (les skjorte). Jeg har tvillinggutter og jeg kan si med hånden på mitt hjerte at det er helt umulig å få ta i Reima dresser 2 x 110, wheat x 2 samme farge (de har heller ikke motsatt farge). I over 3 år har jeg forsøkt å kjøpe motsatt antrekk, men jeg lykkes ikke. Jeg har vært i alle butikker, alle nettsted, men lykkes ikke.Årsaken er nok at de som driver butikken har en stk. jente. Anonymkode: e6ad6...4c5
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2018 #8 Skrevet 24. desember 2018 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dress til gutter er kjempedyrt og ikke noe de selger på f.eks Lindex eller Kappahl. Eneste stedet jeg har sett skikkelig dress er faktisk der de selger brudekjoler🤔 En fin kjole kan du få til 199 kr. Dress koster rundt tusenlappen, minst? Chinos eller en ny dongeri+skjorte og evt sløyfe/slips er pent i mine øyne. Anonymkode: 937ff...24b Kappahl har da fine dresser. Sønnen min hadde dress fra Hampton Republic til sin egen konfirmasjon. Ja, han var liten for alderen. Dressen var super fin, og man kunne ikke se forskjell på kvaliteten på han eller noen av de andre guttene. Men spesielt billig var den jo ikke. Kostet vel ca 1000 kr for bukse og jakke. Anonymkode: 8f08a...900
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2018 #9 Skrevet 24. desember 2018 Det er ikke gutta som pynter seg for lite, det er jentene som er overpynta, ofte til det absurde. Anonymkode: b3a1f...c4e
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2018 #10 Skrevet 24. desember 2018 Det er så utrolig mye enklere med jenter. Jenta drar vi bare på en kjole hun vil ha. Som barn flest elsker hun å pynte seg, og går gjerne i den fineste kjolen sin (som også er behagelig). Guttenes klær må strykes og henges opp. De er stive og lite behagelige i forhold til kjolene. De er kjedelige i farger, og uten ekstra pynt som jentetøyet ofte har. Akkurat til fest er det deilig latskap å være jenteforeldre. Anonymkode: a4a05...7b8
litekreativtbrukernavn Skrevet 24. desember 2018 #11 Skrevet 24. desember 2018 Mine går i dress ved slike anledninger, men ikke slips da... Evt bare dressbukse og genser, eller pen olabukse og dressjakke - alt etter anledningen. Kjøper dress fra feks Pascal på Black friday stort sett annenhvert år (de vokser jo helt vilt fort), og da koster de ikke mer en hva en middels glorete paljettkjole på HM koster, vil jeg tro. Far i huset bruker også mye dress. Jeg liker å kle oss. Syntes et par generasjoner før oss var mye flinkere der. For meg blir det litt respektløst å la være. Men joggesko i 17mai toget, det får de absolutt ha 😊
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2018 #12 Skrevet 24. desember 2018 Utvalget til jenter er jo enormt mye større, og rimeligere. Men mine gutter har som regel hatt dress fra ca 5 års alder, kjøpt på HM. De har både svart og mørkeblå dresser, pluss et utvalg blazere. I år har sønnen min fått vinrød cord blazer, svart chinos, hvit skjorte og svart slips. Han eksker å pynte seg, men dette antrekket kommer på godt over 1000 kr. Jeg skjønner at det kan bli for mye for dem som har flere barn. Og så syns jeg at man kan holde seg for gode til å kalle småjenter som pynter seg for glorete. Anonymkode: 6978a...0d4
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2018 #13 Skrevet 24. desember 2018 Helt enig i at mange gutter i festsammenheng ikke er kledd pent nok. Det er også sant det folk sier om at utvalget til gutter er minimalt. Jeg har selv to gutter og har alltid vært opptatt av å kle dem pent. Etter at de ble for store for bunad har de alltid hatt dress i skapet. Zara og Massimo Dutti har mye pent. Anonymkode: 27f8b...e7c
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2018 #14 Skrevet 24. desember 2018 Jeg synes barn skal kle seg ordentlig, men ikke at de behøver å være stivpyntet. Smak er også forskjellig. Jeg synes slike røde korterma kjoler med paljetter er horribelt.. Her er vi finere kledd enn til hverdags, og barna har komfortable klær. Det er kosen,maten og gavene som er i fokus her Anonymkode: dc6d6...266
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2018 #15 Skrevet 24. desember 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes barn skal kle seg ordentlig, men ikke at de behøver å være stivpyntet. Smak er også forskjellig. Jeg synes slike røde korterma kjoler med paljetter er horribelt.. Her er vi finere kledd enn til hverdags, og barna har komfortable klær. Det er kosen,maten og gavene som er i fokus her Anonymkode: dc6d6...266 Nå var det ikke folks smak jeg påpekte, men to ulike sett kleskoder. En for voksne og jenter og en egen mer casual for gutter. Anonymkode: 3cfad...4af
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2018 #16 Skrevet 24. desember 2018 4 minutes ago, Anonym bruker said: Nå var det ikke folks smak jeg påpekte, men to ulike sett kleskoder. En for voksne og jenter og en egen mer casual for gutter. Anonymkode: 3cfad...4af Hvis du tenker at voksnes og barnas antrekk skal matche, burde vel kvinner gå med gallakjoler for å matche tyll og paljettene til jentene Anonymkode: dc6d6...266
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2018 #17 Skrevet 24. desember 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du tenker at voksnes og barnas antrekk skal matche, burde vel kvinner gå med gallakjoler for å matche tyll og paljettene til jentene Anonymkode: dc6d6...266 Nå har jeg til gode å se småjenter i gallaantrekk på julaften... Anonymkode: 3cfad...4af
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2018 #18 Skrevet 24. desember 2018 Jeg har 2 gutter. På 10 og 17 år. Minste vil pynte seg i dag,men ungdommen vil gå med svart bukse og svart hettegenser. Jeg stresser ikke med det. Det er bare oss 3 på julaften så det går greit 😀 Anonymkode: ef535...7ed
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2018 #19 Skrevet 24. desember 2018 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har 2 gutter. På 10 og 17 år. Minste vil pynte seg i dag,men ungdommen vil gå med svart bukse og svart hettegenser. Jeg stresser ikke med det. Det er bare oss 3 på julaften så det går greit 😀 Anonymkode: ef535...7ed Kanskje på tide at han eldste får litt oppdragelse før han er voksen? Eller er han deprimert? Anonymkode: 35428...3a0
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2018 #20 Skrevet 24. desember 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor er det slik at jenter blir pyntet i festkjoler på julaften og gutter ofte blir kledt i halvpent? Jeg ser det på julefest i skole og barnehage, på 17. mai og også i tråden om juleantrekk her. Guttene stiller gjerne i chinos og andre penere hverdagsklær. På 17.mai sågar i dongeribukse med skjorta utenpå. Er det andre standarder for dem? Hvorfor har vi så lave forventninger til gutter? Anonymkode: 3cfad...4af Har en gutt på 2 år. Jeg syns penklærne er så stive . Han nekter å gå i skjorte. Derfor. Jenta mi elsker å gå med strømpebukse og svingkjole. Behagelig å ha på. Anonymkode: 2159c...84b
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2018 #21 Skrevet 24. desember 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke gutta som pynter seg for lite, det er jentene som er overpynta, ofte til det absurde. Anonymkode: b3a1f...c4e Men, gjør det noe ? Her er det bare en fase. Fra hun var 3 - 6 år var skikkelig prinsesse periode. Hun pyntet seg for seg selv, ikke for andre. Nå som hun har begynt på skolen, har hun tonet det helt ned. La småjenter pynte seg sier jeg. Anonymkode: 2159c...84b
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2018 #22 Skrevet 24. desember 2018 Sett det samme selv på f. eks. juletrefest. Jentene i pene pensko og gutta i vintersko til finstasen. Anonymkode: eeeaa...c0d
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2018 #23 Skrevet 24. desember 2018 En fin kjole kan man få på H&M til 200 kr. Hva koster en dress? Nå har jeg og en gutt, som hater stive klær, det skal bare være myke bomulls joggebukser og bomulls gensere til hverdags. Et år, fikk jeg tak i en myk dressbukse, med vest til, og da skjorte under, han hadde og matchende hatt til. Kjempefin var han da. Men jeg har ikke funnet noe lignende igjen. Finnes sikkert i mer dyre butikker da. Og hvor mange kjoler finner man på H&M før jul? Er jo overhodet ikke tilsvarende til gutter. Anonymkode: 0deb4...31c
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2018 #24 Skrevet 24. desember 2018 Skikkelig dress er da ikke nødvendig til små barn. Sønnen min skal ha på seg dressbukse,rød skjorte og rødt slips. Dressjakke hadde han aldri brukt uansett for da hadde blitt altfor varm. Holder lenge med en pen skjorte. Anonymkode: d0a0b...c9e
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2018 #25 Skrevet 24. desember 2018 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor er det slik at jenter blir pyntet i festkjoler på julaften og gutter ofte blir kledt i halvpent? Jeg ser det på julefest i skole og barnehage, på 17. mai og også i tråden om juleantrekk her. Guttene stiller gjerne i chinos og andre penere hverdagsklær. På 17.mai sågar i dongeribukse med skjorta utenpå. Er det andre standarder for dem? Hvorfor har vi så lave forventninger til gutter? Anonymkode: 3cfad...4af Jeg har bare gutter, men jeg tenker at å kle et barn opp i dress hemmer leken. Barn leker overalt hele tiden, det er ikke meningen de skal sitte til pynt! De har på en svart bukse og en skjorte, fikser håret og er enormt stilige! Anonymkode: 79c1a...5bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå