Gå til innhold

Arbeidsmoralen blandt den yngre generasjonen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt seriøst. Her har foreldre en jobb å gjøre når det gjelder barnas syn på det å jobbe. 

Jeg er daglig leder i bedrift, og det er helt grusomt å se på arbeidsmoralen til flertallet av de yngste. 

De siste månedene har jeg hatt 5 ekstrahjelper i alderen 17-22. 

2 av de har blitt sykemeldt (langtids) innen 3 mnd. I dag kom en 1 time for sent uten å gi beskjed og sa ingenting da han kom. 

Nr 3 er effektiv i 5 minutter før hun steller seg bak kassa og jeg må mase igjen og igjen for at hun skal gjøre noe annet. 

Femtemann jobber faktisk. Gjør det hun får betalt for. 

De jeg har som er 28+ jobber hele tiden de er på jobb og gjør det som forventes av dem. Jeg er helt sjokkert over oppførselen på arbeidsplassen og utholdenheten. 

Her må det skje noe. Det er skummelt å se utviklingen.. 

Anonymkode: 93a06...3a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutes ago, Anonym bruker said:

Helt seriøst. Her har foreldre en jobb å gjøre når det gjelder barnas syn på det å jobbe. 

Jeg er daglig leder i bedrift, og det er helt grusomt å se på arbeidsmoralen til flertallet av de yngste. 

De siste månedene har jeg hatt 5 ekstrahjelper i alderen 17-22. 

2 av de har blitt sykemeldt (langtids) innen 3 mnd. I dag kom en 1 time for sent uten å gi beskjed og sa ingenting da han kom. 

Nr 3 er effektiv i 5 minutter før hun steller seg bak kassa og jeg må mase igjen og igjen for at hun skal gjøre noe annet. 

Femtemann jobber faktisk. Gjør det hun får betalt for. 

De jeg har som er 28+ jobber hele tiden de er på jobb og gjør det som forventes av dem. Jeg er helt sjokkert over oppførselen på arbeidsplassen og utholdenheten. 

Her må det skje noe. Det er skummelt å se utviklingen.. 

Anonymkode: 93a06...3a3

Curlinggenerasjonen. Noen virkelige slappfisker.

image.png

Anonymkode: aea9a...e06

Skrevet

Det der ble også sagt da jeg var ung på 80-tallet.

"Med de ungdommene vi har i dag står verden ikke om 100 år."

Ungdommene har alltid vært sløvere, latere og med dårligere arbeidsmoral enn da vi var unge.

Anonymkode: 48696...db8

Skrevet

Samme var det da jeg var ung. Jeg innrømmer at jeg var litt unnasluntrer i mine første jobber. Nå er jeg hardt arbeidende. 0 i sykefravær og drar alltid lasset når det er noe ekstra på jobb. Men det skal sies, da jeg var ung var det lettere å kvitte seg med folk som ikke dugde. 

Jeg ser de samme tendenser på min arbeidsplass nå. De verste er ofte de med høyere utdannelse. De har en forventning om høyere stilling umiddelbart etter utdannelse med null arbeidserfaring. 

Jeg setter det på kontoen for ung og uerfaren. Man skjønner det etter noen år i arbeidslivet at med dårlige holdninger kommer du ingen vei. 

Anonymkode: 99ad3...9dd

Skrevet

Kjenner jeg er veldig stolt av våre to eldste gutter. De har, på de årene de har jobbet, hatt en sykedag hver. De er 20 og 22 år. De får masse skryt, jeg og yngste har samme arbeidsplass. Han gjør en bedre jobb enn den som er fast ansatt i stillinga. Ei dame på 30+ med fagutdannelse. 

Anonymkode: 3603f...350

Skrevet (endret)
9 hours ago, Anonym bruker said:

2 av de har blitt sykemeldt (langtids) innen 3 mnd.

Høres ut som de har planlagt en NAV-karriere.

Endret av svalbard
Skrevet

Sa Sokrates.

Anonymkode: 76d8d...786

Skrevet
11 minutes ago, Anonym bruker said:

Sa Sokrates.

Anonymkode: 76d8d...786

Nei, det er en myte.

Anonymkode: aea9a...e06

Skrevet

Er fraværende. Heldigvis strammer nav kraftig inn. 

Anonymkode: c1e6c...5bf

Skrevet

Jeg har HEEEELT motsatt erfaring enn deg. På min arbeidsplass er det de eldste som virkelig er dritlat, mens de unge, 19-22 år, virkelig gidder å stå på. Og her er det mange unge mennesker altså.

Men det er sant som noen over her sier, at det med at dagens unge er håpløse, det har de sagt i alle generasjoner.

Anonymkode: 76233...9e9

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er fraværende. Heldigvis strammer nav kraftig inn. 

Anonymkode: c1e6c...5bf

Gjør de? Min niese er 21 og orker ikke å jobbe, men hun sitter på dataen nesten hele døgnet. Er i tiltak 6 timer i uka, og er heeelt utslitt av det. Nav betaler husleie og strøm, og tiltakspenger i tillegg

Anonymkode: e72ac...1a5

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har HEEEELT motsatt erfaring enn deg. På min arbeidsplass er det de eldste som virkelig er dritlat, mens de unge, 19-22 år, virkelig gidder å stå på. Og her er det mange unge mennesker altså.

Men det er sant som noen over her sier, at det med at dagens unge er håpløse, det har de sagt i alle generasjoner.

Anonymkode: 76233...9e9

Enig i denne. Hos oss er det gamlingene som sluntrer unna. De har så lang ansiennitet at de mener de skal få gjøre som de selv vil. Ingen skal komme og fortelle dem noe, de vet best selv. 

Det burde vært lettere å gi folk fyken i Norge. 

Anonymkode: a7009...649

Skrevet

Jeg har også samme erfaringer med mange late unge, og nesten værre..bedrevitere. De blir nesten litt frekke ved veiledning, for dette kan de.. 

Derfor har jeg oppdratt mine barn til å stå på, ikke ha fravær, være ydmyke og yte mer enn forventet. 

De får gode tilbakemeldinger. Eldste har vært i en del praksis i forbindelse med utdanning.  Han har fått mange gode referanser. Og det er jo bra å ta med seg. 

Anonymkode: 7e710...864

Skrevet

Opplever at det er stor forskjell på ungdom. Har hatt endel utplassert i ett IT-firma jeg drev tidligere. Noen måtte gjetes hele tiden, mens andre jobbet og dro inn penger til firmaet. Som var mer og mer selvgående etterhvert som opplæring ble gitt. Dette gjaldt de som var 1 dag i uka ett helt år. 

Hadde litt morsomt av å følge med når det ble bygd ett leilighetskompleks på nabotomta her. Læreguttene dro frem mobilen fra lomma så fort "sjefen" var å hentet noe og stappet den kjapt i lomma når dem dukka opp igjen :) 

Skrevet

Jeg er også daglig leder. Av erfaring så mener jeg at de ikke-etnisk norske er noen arbeidsjern. Har både norske og utenlandske ungdommer, og ser en klar forskjell. 

Anonymkode: 223e8...520

Skrevet

Hadde ansvaret for en del tilkallingsvikarer. Over halvparten måtte gjetes og de tok overhodet ingen iniativ. 2 av dem (timelønnede) presterte å gjemme seg vekk for en lengre periode uten jobbing. De resterende gjorde det de skulle. Dette var til tross for at foreldrene jobbet i bedriften. Ser på moralen på jobb at det er et skille mellom de under 30 og de over også. 

Anonymkode: cc34f...f8d

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er også daglig leder. Av erfaring så mener jeg at de ikke-etnisk norske er noen arbeidsjern. Har både norske og utenlandske ungdommer, og ser en klar forskjell. 

Anonymkode: 223e8...520

Og her er det ingen forskjeller ut fra kulturforskjeller? Den homogene massen «utlendinger» gjør det likt alle sammen? 

Jeg jobber med integrering av ungdom. Det er ganske store forskjeller mellom f.eks somaliske gutter og jenter (på gruppenivå, det er selvsagt mer nyansert på individnivå).

Anonymkode: e6045...b95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...