Gå til innhold

Hvorfor er veganere så dumme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skal de preke rundt om religionen sin hele tiden, og forsøke å træ den nedover hodet på alle andre?

Ser det på Facebook: Rema 1000 spør, i pulje, hva folk skal spise til jul. Der kommer veganerne og sutrer, man skal ikke myrde dyr osv. Slemme kjøttetere! Man trenger ikke kjøtt og så videre. 

Noen trenger kjøtt, noen tåler ikke stort annet. Jeg har til og med sett veganere snakke ned om sultofre som spiser kjøtt.

Anonymkode: 5b9a5...5c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dumme er de ikke. Men noen av dem er litt fanatiske. Og noen av dem er litt uopplyste. 

Anonymkode: 6e413...a58

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal de preke rundt om religionen sin hele tiden, og forsøke å træ den nedover hodet på alle andre?

Ser det på Facebook: Rema 1000 spør, i pulje, hva folk skal spise til jul. Der kommer veganerne og sutrer, man skal ikke myrde dyr osv. Slemme kjøttetere! Man trenger ikke kjøtt og så videre. 

Noen trenger kjøtt, noen tåler ikke stort annet. Jeg har til og med sett veganere snakke ned om sultofre som spiser kjøtt.

Men da er de jo mentalt redusert, uavhengig livsstil og kosthold. Slike skrukketroll representerer ikke andre veganere, vegetarianere eller andre som er opptatt av hvor maten kommer fra.

Med det sagt, så hadde det vært fint om folk generelt spiste mindre kjøtt.

Gjest Havfruene
Skrevet

De fleste veganere er ikke dumme, tvert imot er de smartere enn oss og de spiser slik fordi gaffelen er det beste verktøyet til å redusere miljøutslipp. Jeg jobber selv med å spise mindre kjøtt for å redusere utslipp. Det er vanskelig og de skal ha all ære for å få det til. Jeg har selv ikke klart det men jeg forsøker å spise uten kjøtt to dager i uka. Blomkålsuppe smaker godt og er sunt!

De gjør det for meg og deg - du burde heller takke dem fremfor å lage en slik tråd.

Vi bugner over av søppel på kloden. 

Skrevet
5 minutter siden, Havfruene skrev:

De fleste veganere er ikke dumme, tvert imot er de smartere enn oss og de spiser slik fordi gaffelen er det beste verktøyet til å redusere miljøutslipp. Jeg jobber selv med å spise mindre kjøtt for å redusere utslipp. Det er vanskelig og de skal ha all ære for å få det til. Jeg har selv ikke klart det men jeg forsøker å spise uten kjøtt to dager i uka. Blomkålsuppe smaker godt og er sunt!

De gjør det for meg og deg - du burde heller takke dem fremfor å lage en slik tråd.

Er det så mye mindre søppel etter veganere da?

Anonymkode: b9e97...0c8

Skrevet
7 minutter siden, Havfruene skrev:

Blomkålsuppe er best når man får den servert med bacon og brød med meierismør

Anonymkode: 86c61...d05

Skrevet
23 minutter siden, Havfruene skrev:

Sorry men jeg ser ikke at veganere er smartere enn meg FORDI de er veganere. Det er nok en del av dem som er veganere for å ikke utnytte dyr, men tenker lite på miljøet. Det er strengt talt bedre for miljøet at Kari spiser lokalt enn noe som er fraktet fra Asia eller Sør-Amerika i hermetikkbokser.

Det er ikke nødvendigvis så lett å få et variert kosthold med alle nødvendige næringsstoffer for en frisk og sunn kropp dersom du kun skal spise mat som har reist kort. 

Ang blomkålsuppe: den består vel av melk? 

Anonymkode: 83e2d...67d

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sorry men jeg ser ikke at veganere er smartere enn meg FORDI de er veganere. Det er nok en del av dem som er veganere for å ikke utnytte dyr, men tenker lite på miljøet. Det er strengt talt bedre for miljøet at Kari spiser lokalt enn noe som er fraktet fra Asia eller Sør-Amerika i hermetikkbokser.

Det er ikke nødvendigvis så lett å få et variert kosthold med alle nødvendige næringsstoffer for en frisk og sunn kropp dersom du kun skal spise mat som har reist kort. 

Kan fint lage blomkålsuppe uten melk

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kan fint lage blomkålsuppe uten melk

Riktig: havremelk, rismelk, mandelmelk f.eks.

Anonymkode: e0c52...405

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mistet noen ord der: ikke nødvendigvis så lett å få et variert kosthold med alle nødvendige næringsstoffer for en sunn og frisk kropp dersom du er veganer i Gudbrandsdalen og kun skal spise mat som har reist kort

Gjest Havfruene
Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det så mye mindre søppel etter veganere da?

Ja, når man først har begynt å skjønne problemet med søppel, så skjønner man forhåpentligvis resten også. https://natgeo.no/natur/miljo/er-vegetarer-mer-miljovennlige dette handler også om å forbruke mindre, spise kortreist mat (hvorfor drikke pelligrino fra Italia når man kan drikke Farris), man har jo også rent vann i springen her. Istedenfor velger man å frakte vossevann til utlandet og så velger man å importere Pelligrino? Det er jo merkelig. Disse lastebilene kjører forbi hverandre i DK, Tyskland osv.

Man spiser kjøtt men det er noe av det mest miljøskadelige man kan spise. https://www.framtiden.no/myteknusing/sju-myter-om-kjott.html

Det blir mindre søppel av lavere forbruk og bevisstgjøring. Så dermed er mitt svar til deg: Ja, absolutt. Jeg er i en lærefase og har muligens ikke de beste svarene. Men jeg prøver. 

Skrevet
1 minutt siden, Havfruene skrev:

Ja, når man først har begynt å skjønne problemet med søppel, så skjønner man forhåpentligvis resten også. https://natgeo.no/natur/miljo/er-vegetarer-mer-miljovennlige dette handler også om å forbruke mindre, spise kortreist mat (hvorfor drikke pelligrino fra Italia når man kan drikke Farris), man har jo også rent vann i springen her. Istedenfor velger man å frakte vossevann til utlandet og så velger man å importere Pelligrino? Det er jo merkelig. Disse lastebilene kjører forbi hverandre i DK, Tyskland osv.

Man spiser kjøtt men det er noe av det mest miljøskadelige man kan spise. https://www.framtiden.no/myteknusing/sju-myter-om-kjott.html

Det blir mindre søppel av lavere forbruk og bevisstgjøring. Så dermed er mitt svar til deg: Ja, absolutt. Jeg er i en lærefase og har muligens ikke de beste svarene. Men jeg prøver. 

Spise kortreist, være mer bevisst og forbruke mindre kan man godt klare uten å være veganer. Det har like mye med hvilke muligheter man har, der man bor. Det er jo ikke egenskaper som er forbeholdt veganere

Gjest Havfruene
Skrevet

Man må ikke nødvendigvis bli veganer, men man må bli mer bevisst de valgene man tar. Er det nødvendig å pakke kylling i varmepose for deretter å pakke den inn i en plastpose? Kan man spise blomkålsuppe (med melk) og redusere utslipp uten å pine seg selv? Det er mulig å redusere uten å skjære hodet av seg. Kan man leve uten sugerør? Jeg vil påstå ja. Kan man leve uten engangshansker i hjemmet og ballongpinner? Jeg vil påstå ja. Dersom alle gjør grep, vil man få mindre søppel. Slik bevisstgjøring gjør noe med tankene. Det er når man forstår det man ønsker å yte. Noen yter da ved å bli veganer, andre (som meg forsøker å redusere) og kutter ut alt jeg ikke trenger. Jeg trenger hverken sugerør, ballonger, plastbestikk eller kjøtt. Jeg trenger ihvertfall ikke kjøtt hvert eneste måltid og er villig til å redusere. 

Gjest Havfruene
Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spise kortreist, være mer bevisst og forbruke mindre kan man godt klare uten å være veganer. Det har like mye med hvilke muligheter man har, der man bor. Det er jo ikke egenskaper som er forbeholdt veganere

Det er riktig. Dette er ikke forbeholdt veganere i det hele tatt. Alle kan ta grep, ikke bare veganere. Men de har kanskje tatt større grep enn oss andre. Og jeg synes ikke at vi trenger å gjøre narr av dem. 

Skrevet
1 minutt siden, Havfruene skrev:

Det er riktig. Dette er ikke forbeholdt veganere i det hele tatt. Alle kan ta grep, ikke bare veganere. Men de har kanskje tatt større grep enn oss andre. Og jeg synes ikke at vi trenger å gjøre narr av dem. 

Jeg gjør absolutt ikke narr av de, men jeg synes respekt burde gå begge veier. Men noen av de er veldig belærende og nedlatende, og da drukner budskapet for folk blir irriterte

Gjest Havfruene
Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gjør absolutt ikke narr av de, men jeg synes respekt burde gå begge veier. Men noen av de er veldig belærende og nedlatende, og da drukner budskapet for folk blir irriterte

Jeg har ikke fått dette med meg, prater mest med de som er veganere av de årsaker jeg har nevnt. Muligens de forsøker alle metoder i fortvilelsen. Vet du at når vi kommer til år 2030 så har 70 - 90 prosent av korallrev dødd selv om vi halverer forbruket vårt? 2030 er om 12 år. Vet du hva korallrev gjør for oss mennesker? 

Gjest Marihønne
Skrevet

Tvert imot er de veganerne jeg har møtt noen av de mest oppegående menneskene jeg kjenner. Du bør ikke bruke sosiale medier som et eksempel for noen ting... Det blir litt som at jeg skal påstå å si at alle norske menn bærer preg av fremmedfrykt bare fordi noen norske menn I kommentarfeltet til vg gjør det. Selv spiser jeg kjøtt, men kan ikke nekte for at det finnes utrolig mange logiske grunner til hvorfor man bør begrense forbruket av animalske produkter.

Skrevet
1 time siden, Havfruene skrev:

Jeg har ikke fått dette med meg, prater mest med de som er veganere av de årsaker jeg har nevnt. Muligens de forsøker alle metoder i fortvilelsen. Vet du at når vi kommer til år 2030 så har 70 - 90 prosent av korallrev dødd selv om vi halverer forbruket vårt? 2030 er om 12 år. Vet du hva korallrev gjør for oss mennesker? 

Ja, det vet jeg

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fraktet fra andre sida av jordkloden. 

Anonymkode: 063ea...44a

Skrevet

Veit om mangt et dumt kjøtthue og... Tror ikke dumhet råder noe høyere hos veganere enn andre.

Ikke veganer selv, forresten. Men tenker det er mange gode grunner til å være bevisst det vi putter i munnen og miljøet ellers.

Anonymkode: 4734a...0ca

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fraktet fra andre sida av jordkloden. 

Anonymkode: 063ea...44a

Man trenger da ikke frakte havremelk fra andre siden av kloden; det kan enkelt lages hjemme.

Skrevet
56 minutter siden, Mrs. Meisebolle skrev:

Man trenger da ikke frakte havremelk fra andre siden av kloden; det kan enkelt lages hjemme.

gror du havren i hagen, eller høstes den ved hjelp av maskiner som dreper millioner av pattedyr og milliarder av insekter? 

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

gror du havren i hagen, eller høstes den ved hjelp av maskiner som dreper millioner av pattedyr og milliarder av insekter? 

Jeg er havren, jeg har bjeller på.

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eller bare vann og buljong

Skrevet

Jeg er med i veganer og vegetar grupper på Facebook, og de tar avstand fra de ytterst få veganerne som oppfører seg som du prater om. For de ønsker jo ikke å bli dømt på den måten, da de overhodet ikke er sånn.

Og skjønner ved å lese her, at det er en del uopplyste mennesker her og. 

Anonymkode: 57325...934

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...