Gå til innhold

Arbeidsgiver vil ikke tilrettelegge,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg er gravid uke 15 og har slitt mye med alvorlig kvalme og lavt blodtrykk. Derfor har vært sykemeldt i 2 mnd nå. Arbeidsgiver vil ikke tilrettelegge da det er billigere å ansette vikar. 

Legen krever at jeg er i aktivitet nå en prosent i hvertfall. Hva skal jeg gjøre dersom jeg ikke lenger får sykemelding? Må jeg kanskje si opp? 

Anonymkode: 281a8...4db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du sier selvsagt ikke opp jobben. Arbeidsgiver kan ikke velge om det skal tilrettelegges eller ikke. Han må følge legens anvisning. Så hvis legen sier at du er 50% sykmeldt, og skal kobbe med tilrettelagte oppgaver i de andre 50, så skal du det. 

Anonymkode: fb6d9...f39

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei. 

Jeg er gravid uke 15 og har slitt mye med alvorlig kvalme og lavt blodtrykk. Derfor har vært sykemeldt i 2 mnd nå. Arbeidsgiver vil ikke tilrettelegge da det er billigere å ansette vikar. 

Legen krever at jeg er i aktivitet nå en prosent i hvertfall. Hva skal jeg gjøre dersom jeg ikke lenger får sykemelding? Må jeg kanskje si opp? 

Anonymkode: 281a8...4db

Føler med deg! Det du skal gjøre er å fylle ut et skjema som du får fra nav, et tilretteleggingsskjema. Om arbeidsgiver nekter å tilrettelegge så får han døgnmulkter fra nav. Det vil si bøter hver dag han ikke tilrettelegger for deg :) en annen ting du bør vurdere å gjøre er å bare si at du er så plaget av kvalme og oppkast at du ikke fungerer før langt ut på ettermiddag, evt si at du har fått kraftig bekkenløsning og har problemer med å gå! Hadde jeg vært deg så hadde jeg sagt dette til legen og blitt sykemeldt hele svangerskapet! Evt bytt lege om du ikke er fornøyd med nåværende. Først må du tilbake til legen hver 14 dag og fornye sykemeldingen. Litt senere i svangerskapet holder det at du kommer innom hver mnd. Bare si at det har ikke blitt bedre:) lykke til!

Anonymkode: 75795...60a

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Føler med deg! Det du skal gjøre er å fylle ut et skjema som du får fra nav, et tilretteleggingsskjema. Om arbeidsgiver nekter å tilrettelegge så får han døgnmulkter fra nav. Det vil si bøter hver dag han ikke tilrettelegger for deg :) en annen ting du bør vurdere å gjøre er å bare si at du er så plaget av kvalme og oppkast at du ikke fungerer før langt ut på ettermiddag, evt si at du har fått kraftig bekkenløsning og har problemer med å gå! Hadde jeg vært deg så hadde jeg sagt dette til legen og blitt sykemeldt hele svangerskapet! Evt bytt lege om du ikke er fornøyd med nåværende. Først må du tilbake til legen hver 14 dag og fornye sykemeldingen. Litt senere i svangerskapet holder det at du kommer innom hver mnd. Bare si at det har ikke blitt bedre:) lykke til!

Du oppfordrer HI til å lyve til legen, svindle systemet og få sykemelding uten grunn? Hva slags råd er det? 

HI har krav på tilrettelegging. Arbeidsgiver kan ikke velge det bort. Så enkelt. Be eventuelt nav og fastlege om å innkalle arbeidsgiver til et møte, så ordnes nok tilretteleggingen snart. 

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du oppfordrer HI til å lyve til legen, svindle systemet og få sykemelding uten grunn? Hva slags råd er det? 

HI har krav på tilrettelegging. Arbeidsgiver kan ikke velge det bort. Så enkelt. Be eventuelt nav og fastlege om å innkalle arbeidsgiver til et møte, så ordnes nok tilretteleggingen snart. 

Vel ja det gjør jeg..hi har åpenbart en drittsekk til arbeidsgiver..blir jævlig dårlig stemning mellom arbeidsgiver og ansatt når arbeidsgiver holder på slik med hi...tviler på at hi går tilbake til denne jobben etter permisjon. Og sier hun opp stillingen så mister hun retten til foreldrepenger. Sååå når systemet er laget til på en slik invalid måte hvor hi har alt å tape så hvorfor ikke!

Skrevet

Arbeidsgiver kan selvfølgelig ikke velge om han vil tilrettelegge eller ikke. Dersom han mener at han ikke kan tilrettelegge må han forklare hvorfor. Noen ganger kan faktisk ikke arbeidsgiver tilrettelegge, andre ganger er det ikke muligheten at det går ut over andre ansatte.

Anonymkode: 22064...4c3

Skrevet

Kontakt nav, du vil kunne få en egen kontaktperson. Da vil ting skje. De er nemlig meget tydelige på at de forventer at arbeidsgiver holder sin del av ansvaret, og om tilrettelegging ikke er mulig så må arbeidsgiver fylle ut skjemaer og bekrefte dette. 

Fastlegen din er også en fin ressusj. De vil skrive hva slags arbeid du kan utføre, med hvilken tilrettelegging. 

Å lyve og lure systemet, som noen oppfordret til over her, hjelper ingen. Spesielt ikke deg. Vær ærlig, og du vil se at dette ordner seg. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke bestandig man kan tilrettelegge å en god nok måte uten at det blir ekstremt kostbart.

For å få til tilrettelegging er det også ofte nødvendig at arbeidstaker er villig til å godta for eksempel kjedelige oppgaver eller å jobbe på et annet sted enn vanlig.

Hvilken tilrettelegging trenger hi? Hvilken tilrettelegging har legen foreslått?

Anonymkode: 93f32...7de

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke bestandig man kan tilrettelegge å en god nok måte uten at det blir ekstremt kostbart.

For å få til tilrettelegging er det også ofte nødvendig at arbeidstaker er villig til å godta for eksempel kjedelige oppgaver eller å jobbe på et annet sted enn vanlig.

Hvilken tilrettelegging trenger hi? Hvilken tilrettelegging har legen foreslått?

Anonymkode: 93f32...7de

Neida, det er sant at ikke alle arbeidsplasser kan tilrettelegge. Min kunne ikke det (barnevernsinstitusjon). Jeg fikk da svangerskapspenger. 

Men HI skal ikke lyve på seg symptomer og svindle systemet. Hun skal i første omgang få tilrettelagt arbeid. Det har hun krav på. Hvis ikke det er mulig å tilrettelegge så må arbeidsgiver dokumentere det. Da får HI fri med full lønn uten å svindle systemet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...