mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. desember 2018 #1 Skrevet 21. desember 2018 Her får de gå fra når de er ferdige med å spise. De holder så på med sitt til de kommer og setter seg igjen for dessert. Vi sitter lenge ved bordet.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2018 #2 Skrevet 21. desember 2018 Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev: Her får de gå fra når de er ferdige med å spise. De holder så på med sitt til de kommer og setter seg igjen for dessert. Vi sitter lenge ved bordet. Nei, absolutt ikke. De får gå når de vil, men de pleier å kose seg med maten da. Anonymkode: d247b...83d
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2018 #3 Skrevet 21. desember 2018 Hvis bare ett barn er ferdig så prøver vi å holde igjen så ikke de andre barna skal "kjappe seg" med å spise fordi de vil leke eller andre ting, men såklart alt med måte. Anonymkode: 67898...ace
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2018 #4 Skrevet 21. desember 2018 De må sitte en viss tid. Anonymkode: be8ba...356
Marriet Skrevet 21. desember 2018 #5 Skrevet 21. desember 2018 De må sitte en stund sammen med oss. Litt lengre enn ved en vanlig middag. Men når samtalene rundt bordet blir veldig "voksne" er jeg den første til å si værsegoågåfrabordet. Husker selv hvor kjedelig det var å sitte ved bordet i det som virka som evigheter mens de voksne snakka om julens utfordringer og annet.
skinnfilla Skrevet 21. desember 2018 #6 Skrevet 21. desember 2018 Nei de må ikke, men de gjør det likavel. Eneste er vel minste på 3 som må bevege seg litt😉
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2018 #7 Skrevet 21. desember 2018 Vi koser oss med bordet og barna sitter like lenge som oss voksne, til og med 2 åringen. Vi prater med ungene og de deltar like mye som oss voksne i samtalene. De koser seg med maten. etter maten hjelper både store å små å rydde av og ordne til dessert. jeg ser ingen grunn til at barn over barnehagealder skal gå fra bordet under et måltid? Da må det være at de voksne prater over hodene på barna og ikke inkluderer de? Jeg ser ikke hvorfor det skal være kjedeligere for barn å sitte ved bordet enn i sofaen? Anonymkode: 064af...029
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2018 #8 Skrevet 21. desember 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi koser oss med bordet og barna sitter like lenge som oss voksne, til og med 2 åringen. Vi prater med ungene og de deltar like mye som oss voksne i samtalene. De koser seg med maten. etter maten hjelper både store å små å rydde av og ordne til dessert. jeg ser ingen grunn til at barn over barnehagealder skal gå fra bordet under et måltid? Da må det være at de voksne prater over hodene på barna og ikke inkluderer de? Jeg ser ikke hvorfor det skal være kjedeligere for barn å sitte ved bordet enn i sofaen? Anonymkode: 064af...029 Jeg vet ikke hvordan det er andre steder, men her er det ingen barn som går og setter seg i sofaen når de går fra bordet. De går selvsagt og leker, noe som er mye mindre kjedelig enn å sitte ved bordet. Anonymkode: d7045...d33
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2018 #9 Skrevet 21. desember 2018 Og for å svare på spørsmålet så får de gå når alle barna er ferdig å spise, så lenge de ikke forstyrrer de som fortsatt sitter ved bordet. Dvs leking må foregå på et annet rom, eller de kan drive med rolige aktiviteter i stua, som tegning el.l. (De får selvsagt også delta i samtalen hvis de heller vil det, så det er ikke sånn at de skal ses og ikke høres, men da må de sitte ved bordet.) Anonymkode: d7045...d33
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2018 #10 Skrevet 21. desember 2018 Dei får gå når begge er ferdige, men må då vere stille. Hjå pappa er det fri tilgang til ipad, og det hjelper på. Hjå svigers er det gjerne andre born å leike med. Anonymkode: a3194...fc8
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. desember 2018 Forfatter #11 Skrevet 21. desember 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi koser oss med bordet og barna sitter like lenge som oss voksne, til og med 2 åringen. Vi prater med ungene og de deltar like mye som oss voksne i samtalene. De koser seg med maten. etter maten hjelper både store å små å rydde av og ordne til dessert. jeg ser ingen grunn til at barn over barnehagealder skal gå fra bordet under et måltid? Da må det være at de voksne prater over hodene på barna og ikke inkluderer de? Jeg ser ikke hvorfor det skal være kjedeligere for barn å sitte ved bordet enn i sofaen? Anonymkode: 064af...029 De vil selvsagt ikke sitte i sofaen. De spiller spill eller holder på med tingene sine . Jeg husker selv hvor kjedelig det var å sitte ved bordet i timesvis når jeg var liten
Førstemann Skrevet 21. desember 2018 #12 Skrevet 21. desember 2018 De sitter til måltidet er over. Det har de alltid gjort, så de liker det og er vant med det. Jeg tenker også at å ikke ha samtaler som inkluderer alle rundt bordet er særdeles uhøflig. Ikke hele tiden selvsagt, men stort sett.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2018 #13 Skrevet 21. desember 2018 Her får de gå fra bordet når de er ferdig. Svigers prater alltid over hodet på de så ser ingen grunn til å tvinge de til å sitte. Anonymkode: c0fcf...b2c
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2018 #14 Skrevet 21. desember 2018 De må sitte til barna er ferdige å spise. Fordelen med det er at den mest småspiste av dem gjerne spiser litt mer når han likevel må bli ved bordet. Når de er forsynte får de gå fra, og komme tilbake til dessert. Anonymkode: 34c6b...dee
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2018 #15 Skrevet 21. desember 2018 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dei får gå når begge er ferdige, men må då vere stille. Hjå pappa er det fri tilgang til ipad, og det hjelper på. Hjå svigers er det gjerne andre born å leike med. Anonymkode: a3194...fc8 iPad? huff Anonymkode: be8ba...356
Superdolly Skrevet 21. desember 2018 #16 Skrevet 21. desember 2018 Vi har alltid hatt regelen om at barna må vente på barna. Det vil si at de får gå fra når alle barna er ferdige med å spise. Dette er en regel som gjelder hele året, ikke en spesialregel for julaften. Og når de går fra, så går de ikke og setter seg i sofaen, de går for å leke.
*Miss Marple* Skrevet 21. desember 2018 #17 Skrevet 21. desember 2018 De må sitte og spise ordentlig, men når de er ferdige får de gå fra bordet og putle med sitt. Skjønner ikke helt hvorfor de ikke skulle det?
TinaK 1990 Skrevet 21. desember 2018 #18 Skrevet 21. desember 2018 De sitter en stund, men langt fra så lenge som oss voksne. De går da og ser på en julefilm i mens eller iPad.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2018 #19 Skrevet 21. desember 2018 Det er jo helt fantastisk å tvinge de til å sitte 😁 Ingenting som er gøyere enn når bestemor alltid sier «neeeei, skulle vi hatt en time på øyet før vi tar kaffen da? Også oppvaska ja, DEN må vi ta før vi åpner gavene!». Jeg er vokst opp med den replikken hver eneste jul!❤️ I år blir det jul uten bestemor, da hun gikk bort, men jeg skal få dratt tradisjonen videre 😁 Anonymkode: 5720f...7bf
sug lut Skrevet 21. desember 2018 #20 Skrevet 21. desember 2018 Alle sitter ved bordet gjennom hele måltidet, ja, både her og ved vanlige middager.
amandine Skrevet 21. desember 2018 #21 Skrevet 21. desember 2018 Alle sitter ved bordet evt får mindre barn gå når alle i " samme klasse" er ferdige. Alternativt når vi er med mine uoppdragne nevøer så går de fra bordet etter å ha oppført seg helt hinsides og alle, inkludert andre barn, trekker et lettelsens sukk og fortsetter måltidet.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2018 #22 Skrevet 21. desember 2018 Middagen vår varer ofte i 2 timer eller mer og barna får gå når barna er ferdig. Vi spiser nok ikke hele den perioden, men vi blir ofte sittende ved bordet og skravle etter maten. Anonymkode: d9c62...869
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2018 #23 Skrevet 21. desember 2018 Men hvor lenge sitter dere til bords da folkens? Her er alle ferdige på max en halvtime. Jeg er slankeoperert for noen år siden og klarer bare en barneporsjon, men uansett pleier vi ikke sitte ved matbordet og bare prate liksom. Er vi uvanlige? Ikke stor gjeng vi da. Anonymkode: be67d...adf
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2018 #24 Skrevet 21. desember 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvor lenge sitter dere til bords da folkens? Her er alle ferdige på max en halvtime. Jeg er slankeoperert for noen år siden og klarer bare en barneporsjon, men uansett pleier vi ikke sitte ved matbordet og bare prate liksom. Er vi uvanlige? Ikke stor gjeng vi da. Anonymkode: be67d...adf Ja, det er jo ekstremt kort... Kaster dere i dere maten i taushet? Anonymkode: cd3a9...f33
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. desember 2018 Forfatter #25 Skrevet 21. desember 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvor lenge sitter dere til bords da folkens? Her er alle ferdige på max en halvtime. Jeg er slankeoperert for noen år siden og klarer bare en barneporsjon, men uansett pleier vi ikke sitte ved matbordet og bare prate liksom. Er vi uvanlige? Ikke stor gjeng vi da. Anonymkode: be67d...adf Oj! Vi sitter nok minst ett par timer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå