Anonym bruker Skrevet 20. desember 2018 #1 Skrevet 20. desember 2018 Hvorfor tar ikke sykepleier på hansker? Hvorfor desinfiserer ikke sykepleier stikkstedet? Hvorfor trykker sykepleier med (uren) finger på blodåren rett før hun/han stikker? Dette er ikke ment som trolling men jeg skjønner det bare ikke mtp bakterier og div som kan idet man blir stukket komme i blodbanen... Kan noen sykepleiere forklare dette for meg? Anonymkode: efaec...acc
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2018 #2 Skrevet 20. desember 2018 Det er ikke vanlig å desinfisere. Nåla er steril og det er begrenset hvor mye bakterier du får brakt inn. I tillegg kan det være en fordel å ha din egen flora inntakt på huden som beskyttelse. De som tar blodprøver spriter hendene hele tiden og mellom hver pasient så smitte blir ikke overført. Anonymkode: 00c29...6fe
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2018 #3 Skrevet 20. desember 2018 Kan bare snakke for meg selv. Jeg tar ikke blodprøver, men setter ofte PVK(veneflon). Vasker hender OG spriter hender før start. Bruker klorhexidin på hud etter jeg har funnet en åre. Rører ikke huden etter jeg har vasket. Hansker bruker jeg ikke så lenge det ikke er blodsmitte, fordi jeg synes det er så kumsete og vanskelig å kjenne etter årer. Hanskene setter seg også fast i tapen som brukes til å fiksere. Hanskene som brukes til dette er forresten ikke sterile. De brukes for å beskytte sykepleieren selv dersom det skulle bli blodsøl, noe jeg aldri har opplevd hittil. Anonymkode: 069ae...a43
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2018 #4 Skrevet 20. desember 2018 Vi pleier bare å desinfisere hvis pasienten har svekket immunforsvar. 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke vanlig å desinfisere. Nåla er steril og det er begrenset hvor mye bakterier du får brakt inn. I tillegg kan det være en fordel å ha din egen flora inntakt på huden som beskyttelse. De som tar blodprøver spriter hendene hele tiden og mellom hver pasient så smitte blir ikke overført. Anonymkode: 00c29...6fe Signerer denne. Vi desinfiserer stikkstedet på de som har svekket immunforsvar. Anonymkode: 5e4a2...9ff
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2018 #5 Skrevet 20. desember 2018 Jeg desinfiserer før jeg tar blodprøver, blodkulturer og legger veneflon. Hansker bruker jeg bare på smitterom og ved blodsmitte. Jeg kjenner på blodårene, men stikker ikke der jeg har tatt på. Eller jeg spriter av på nytt Anonymkode: 0a63d...40a
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2018 #6 Skrevet 20. desember 2018 Korrekt prosedyre er å desinfisere stikksted, og desinfisere evt finger man lokaliserer vene med. Hansker er frivillig og kun en beskyttelse for den som tar blodprøver. Det er skremmende hvor mange som ikke følger/er kjent med oppdatert prosedyre for blodprøvetaking. Jeg vet at mange ikke oppdaterer seg på Noklus (gjeldende kvalitetssystem for prøvetaking i Norge). Visste du forresten at det kun er bioingeniører og helsesekretærer som har blodprøvetaking i sin utdanning? Sykepleiere har ikke dette innenfor sitt kompetanseområde. Kanskje derfor det skjer store feil mht prosedyrer? Anonymkode: c73fa...205
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2018 #7 Skrevet 21. desember 2018 På legekontoret her desinfiserer de alltid der de skal stikke Anonymkode: 10aec...dcb
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2018 #8 Skrevet 21. desember 2018 Kan være litt forskjellig, jeg har tatt 8 blodprøver på under 14 dager og de har desinfisert området 90% av gangene.. Anonymkode: 2c7ac...ead
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2018 #9 Skrevet 21. desember 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Korrekt prosedyre er å desinfisere stikksted, og desinfisere evt finger man lokaliserer vene med. Hansker er frivillig og kun en beskyttelse for den som tar blodprøver. Det er skremmende hvor mange som ikke følger/er kjent med oppdatert prosedyre for blodprøvetaking. Jeg vet at mange ikke oppdaterer seg på Noklus (gjeldende kvalitetssystem for prøvetaking i Norge). Visste du forresten at det kun er bioingeniører og helsesekretærer som har blodprøvetaking i sin utdanning? Sykepleiere har ikke dette innenfor sitt kompetanseområde. Kanskje derfor det skjer store feil mht prosedyrer? Anonymkode: c73fa...205 Men hvis man likevel blir pålagt å ta blodprøver, får man kurs. Så det går helt fint! Anonymkode: 0a63d...40a
Pobie Skrevet 21. desember 2018 #10 Skrevet 21. desember 2018 De vasker eller spriter selvfølgelig hendene før de tar på deg, så hendene er ikke urene. Huden skal desinfiseres før stikk, og hvis de ikke gjør det, slurver de. Hansker trenger de ikke siden de ikke kommer i kontakt med blod. Hansker er dessuten ikke sterile og ikke noe renere enn det hender er. Hygiene er det helsepersonell har en tendens til å slurve mest med. Det er veldig klare retningslinjer for når man skal vaske/sprite og hva som skal desinfiseres når. Jeg har sett sykepleiere slurve med spriting mange ganger. Det er latskap og et ønske om å gjøre ting raskest mulig.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2018 #11 Skrevet 21. desember 2018 Men hvorfor må man sprite stikkstedet når man setter f.eks. fragmin, da? Anonymkode: 22a32...0cf
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2018 #12 Skrevet 21. desember 2018 Jeg vasker hender, spriter mellom hver pasient mens de ser at jeg gjør det. Desifiserer ikke stikkstedet da det er din egen bakterieflora, er du veldig møkkete (ikke opplevd det) eller har mye bodylotion vasker jeg. Desifiserer stedet når jeg setter injekskjoner, da er det noe som føres inn i kroppen, men med blodprøve tar man noe ut. Hansker bruker jeg kun ved blodsmitte, er kun for mitt eget bruk, er ikke sterile. Jobber som helsesekretær. Anonymkode: 1504a...62f
Pobie Skrevet 21. desember 2018 #13 Skrevet 21. desember 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vasker hender, spriter mellom hver pasient mens de ser at jeg gjør det. Desifiserer ikke stikkstedet da det er din egen bakterieflora, er du veldig møkkete (ikke opplevd det) eller har mye bodylotion vasker jeg. Desifiserer stedet når jeg setter injekskjoner, da er det noe som føres inn i kroppen, men med blodprøve tar man noe ut. Hansker bruker jeg kun ved blodsmitte, er kun for mitt eget bruk, er ikke sterile. Jobber som helsesekretær. Anonymkode: 1504a...62f Du fører jo en nål inn i kroppen når du tar blodprøve, og selv om nålen er steril før du begynner, er den ikke steril lenger etter den har vært i kontakt med pasientens hud. Bakterieflora på huden er ikke nødvendigvis noe man vil ha inn i kroppen, det er derfor vi har hud. Logikken din gir ingen mening. Bakteriene henger jo ikke fast på nålen slik at den trekkes ut igjen uten å legge igjen bakterier inne i kroppen. Hvis du må sprite før injeksjoner må du sprite før blodprøver og.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2018 #14 Skrevet 21. desember 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Korrekt prosedyre er å desinfisere stikksted, og desinfisere evt finger man lokaliserer vene med. Hansker er frivillig og kun en beskyttelse for den som tar blodprøver. Det er skremmende hvor mange som ikke følger/er kjent med oppdatert prosedyre for blodprøvetaking. Jeg vet at mange ikke oppdaterer seg på Noklus (gjeldende kvalitetssystem for prøvetaking i Norge). Visste du forresten at det kun er bioingeniører og helsesekretærer som har blodprøvetaking i sin utdanning? Sykepleiere har ikke dette innenfor sitt kompetanseområde. Kanskje derfor det skjer store feil mht prosedyrer? Anonymkode: c73fa...205 Jeg er nylig utdannet helsesekretær, eksamen for ei uke siden, og lærer på labratoriet er bioingenør og jobber som det daglig. Vi spriter hender før hver pasient og etter hver pasient og med mindre pasient er møkkete så spriter vi ikke armen heller. Dette for å ikke fjerne den naturlige bakteriefloraen rundt stikkstedet. Lærer samarbeider tett med NOKLUS i sitt arbeid så vil tro hun følger og har lært bort riktig prosedyre. Anonymkode: 4c12b...2d3
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2018 #15 Skrevet 21. desember 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Korrekt prosedyre er å desinfisere stikksted, og desinfisere evt finger man lokaliserer vene med. Hansker er frivillig og kun en beskyttelse for den som tar blodprøver. Det er skremmende hvor mange som ikke følger/er kjent med oppdatert prosedyre for blodprøvetaking. Jeg vet at mange ikke oppdaterer seg på Noklus (gjeldende kvalitetssystem for prøvetaking i Norge). Visste du forresten at det kun er bioingeniører og helsesekretærer som har blodprøvetaking i sin utdanning? Sykepleiere har ikke dette innenfor sitt kompetanseområde. Kanskje derfor det skjer store feil mht prosedyrer? Anonymkode: c73fa...205 Det er feil. Blodprøvetaking var en del av utdannelsen allerede da jeg gikk på sykepleien for 15 år siden. Det er mer fokus på det nå som flere store sykehus har gått over til at sykepleierene på post tar blodprøvene. Forøvrig spriter jeg hendene mine før jeg begynner, og desinfiserer også stikkstedet. Det er prosedyre, dere spm sier det ikke er det bør sjekke sidene til NOKLUS. Anonymkode: 03104...88a
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2018 #16 Skrevet 21. desember 2018 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er nylig utdannet helsesekretær, eksamen for ei uke siden, og lærer på labratoriet er bioingenør og jobber som det daglig. Vi spriter hender før hver pasient og etter hver pasient og med mindre pasient er møkkete så spriter vi ikke armen heller. Dette for å ikke fjerne den naturlige bakteriefloraen rundt stikkstedet. Lærer samarbeider tett med NOKLUS i sitt arbeid så vil tro hun følger og har lært bort riktig prosedyre. Anonymkode: 4c12b...2d3 Hvorfor sier leger da at man skal desinfisere stikksredet før man setter fragmin? Det er det ingen som greier å svare på Anonymkode: 22a32...0cf
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2018 #17 Skrevet 21. desember 2018 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er feil. Blodprøvetaking var en del av utdannelsen allerede da jeg gikk på sykepleien for 15 år siden. Det er mer fokus på det nå som flere store sykehus har gått over til at sykepleierene på post tar blodprøvene. Forøvrig spriter jeg hendene mine før jeg begynner, og desinfiserer også stikkstedet. Det er prosedyre, dere spm sier det ikke er det bør sjekke sidene til NOKLUS. Anonymkode: 03104...88a Hi her. Da er det mange som slurver 😣 Her ble ikke området desinfisert og hun tok på venen med fingeren før hun stakk. Denne fingeren brukte hun til å klø seg på munnen med. Først stakk hun meg og så ungen Og når hun stakk ungen så spurte jeg henne "skal du ikke desinfisere?" Hun svarte at jo da det gjør hun alltid (?) Og så desinfiserte hun ungen før hun igjen tok på venen med samme finger (!) Og så stakk. Anonymkode: efaec...acc
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2018 #18 Skrevet 21. desember 2018 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er nylig utdannet helsesekretær, eksamen for ei uke siden, og lærer på labratoriet er bioingenør og jobber som det daglig. Vi spriter hender før hver pasient og etter hver pasient og med mindre pasient er møkkete så spriter vi ikke armen heller. Dette for å ikke fjerne den naturlige bakteriefloraen rundt stikkstedet. Lærer samarbeider tett med NOKLUS i sitt arbeid så vil tro hun følger og har lært bort riktig prosedyre. Anonymkode: 4c12b...2d3 Men har DU oppdatert deg på Noklus og hva som står der om å desinfisere stikksted? Om du har bestått eksamen for helsesekretær vet du også at autorisert helsepersonell er underlagt helsepersonelloven som er en individansvarslov. Dette innebærer at du selv er ansvarlig for å holde deg oppdatert og ikke skal stole på det kollegaer, lærere eller sensorer sier! Under din utdanning, brukte du ikke Noklus jevnlig da? Det er forresten MEGET betenkelig at eksamininator og sensor ikke påpekte dette!! Hilsen helsesekretær og lærer på helsesekretærutdanninga! Anonymkode: c73fa...205
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå