Gå til innhold

Egenmelding uten lønn. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var sykemeldt noen uker. Hobber fast hver tredje helg. Etter sykeneldingen gikk ut, skulle jeg på jobb (5 dager etter), men måtte søke permisjon uten lønn da jeg ikke hadde b.vakt. Det er greit.

TRE uker etter dette hadde jeg spysyka og måtte ta egenmelding jobbhelgen min. Nå får jeg beskjed om at jeg ikke hadde opparbeidet meg rett til egenmelding etter sykemeldinga, og derfor ikke får betalt for den helga! Stemmer det? Er da én mnd siden sykemeldinga gikk ut, og 3 uker siden forrige egenmelding

Anonymkode: 3cbb3...5c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik eg har forstått det, skal det gå 16 dager mellom to egenmeldinger. Du har totalt 12 egenmeldingsdager i året, men kan berre ta ut tre om gongen. 

Det at du har vore sjukemeldt trur eg ikkje skal ha noko å sei.

Eg syntes dette høyrdes merkeleg ut! 🤔 

Hadde dette skjedd heile tida, kan eg forstå viss jobben reagerer. Men dette høyrdes ut som eit eingongstilfelle. Og den forrige egenmeldinga var vel strengt tatt ein permisjon!

Eg veit det er mange barnehager som ser litt bort frå denne regelen når det gjeld nyansatte! Vanlig å bli ein god del sjuk i starten, pga mange basselusker blant barna. 😄

Skrevet

Stemmer det, har du vært sykemeldt skal det gå 8 uker tror jeg, før du får lønn under egenmelding. 

Anonymkode: 98e17...757

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stemmer det, har du vært sykemeldt skal det gå 8 uker tror jeg, før du får lønn under egenmelding. 

Anonymkode: 98e17...757

Det stemmer ikke. Det holder at hun har vært på jobb 1 dag

Anonymkode: 0b801...c85

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer ikke. Det holder at hun har vært på jobb 1 dag

Anonymkode: 0b801...c85

Problemet er at hun ikke har vært på jobb en dag etter at hun ble frisk fra sykemeldingen.

Når det på grunn av permisjon går så lang tid mellom arbeidsdagene er det så vidt jeg vet riktig at hun mister retten til sikt barn dager og sykepenger i arbeidsgiverperioden.

Anonymkode: 4cc68...39f

Skrevet

I utgangspunktet har man rett til å benytte egenmelding igjen når det er gått 16 dager siden forrige sykemelding.

Det som eventuelt kan påvirke her, er den ulønnede permisjonen. Jeg kjenner ikke til noen regler som skulle gjøre at den påvirker, men du kan jo be personalleder begrunne at det er slik og vise til relevante paragrafer. Det er arbeidsgiver som har dokumentasjonsbyrden her.

Anonymkode: b66ea...995

Skrevet

Ettersom din sykemelding var lenger enn 16 dager dvs ut over arbeidsgiverperioden så må det gå 16 dager før du kan bruke egenmelding så ulønnet perm for første vakt etter sykemelding er korrekt. Slik jeg skjønner det så har du ikke vært på jobb i det hele tatt siden du var sykemeldt. Dersom det er korrekt så kan du ikke benytte egenmelding da du hadde spysyken, men burde ha hatt sykemleding. Du må fysisk må være på jobb minst en dag etter en sykemelding for å opptjene rett til å benytte egnemelding og da først 16 dager etter sykemeldingen utløp dersom den er utover arbeidsgiverperioden. Du har derfor ikke krav på lønn for dagene du hadde spysyken.

Og til anonym over: egenmelding etter sykemelding kan benyttes 1 dag etter sykemelding men kun når begge sykeperioder inngår i samme arbeidsgiverperiode. Ellers skal det gå en ny arbeidsgiverperiode dvs 16 dager.

Anonymkode: 1be01...d10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...