Anonym bruker Skrevet 20. desember 2018 #1 Skrevet 20. desember 2018 Nå skal vi velge barnehage, og jeg hører så mye rart om barn som ligger å skriker i vognen til de ikke klarer mer. At de ikke blir fulgt med på osv.... Er mitt første barn, så jeg har virkelig ikke noe ide om hva jeg skal velge eller tro. Og hvilke forventinger bør jeg ha og ikke ha? Råd og egne erfaringer tas godt imot. Vi har 3-4 barnehager i området som vi kan velge mellom. Som passer utmerket med ruten vi kjører på vei hjem. En av dem likte vi veldig godt fra utsiden, men ser folk har skrevet (hold barna unna barnehagen) barnet er 1 år. Anonymkode: b2f62...2cc
Anonym bruker/2 Skrevet 20. desember 2018 #2 Skrevet 20. desember 2018 Barnehagen er underlagt Kunnskapsdepartementet, og er pålagt å følge barnehageloven, rammeplan og andre forskrifter. I din kommune skal det i tillegg finnes egne vedtekter for barnehagene der. Ofte finnes disse på kommunen eller barnehagens nettside. Jeg ville lest denne, i tillegg til hver enkelte barnehages årsplan. Årsplan finnes også på nett, hvis ikke ringer/sender du mail til barnehagen og etterspør denne. I lovverket står det hva et barn har krav på, og hva dere som foreldre kan forvente. I vedtekter og årsplan kommer mer spesifikk informasjon, om satsningsområder, rutiner og verdier. Noen barnehager satser ekstra for eksempel på kunst og kultur, andre på natur og friluftsliv. Tror det du har hørt, er foreldre som er misfornøyd med krav barnehagen stiller tilbake til dem. Da hører man ofte sånne historier. Synes det er rart at de aller fleste foreldre har sine barn i barnehage, hvis det er slik. Er det alvor og hold i slike påstander, vil man som foreldre selvfølgelig klage dette inn til Fylkesmannen, da det er brudd på lovverket. Ellers mistenker jeg at det kun er mangel på kunnskap, en barnslig reaksjon på at man ikke har fått viljen sin eller i verste fall, man ønsker av ulike grunner å flytte fokuset vekk fra sin egen omsorgsevne. Når det er sagt, har hatt mine barn i barnehage. Venter en liten til ganske snart, og det blir barnehage igjen. For mine barn har avdelingsbarnehage fungert best. I tillegg merket jeg stor forskjell når ettåringen var i barnehagen hver dag og hadde korte dager, enn da vi hadde delplass med lange dager. Skal prøve å få til kortere dager denne gangen også, det første året. Er du fortsatt usikker etter å ha lest om tilbudene, ta kontakt direkte med hver enkelte barnehage. Spør om hvordan de jobber på småbarnsavdelingen, rutiner, personaltetthet og forventninger. 😊
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2018 #3 Skrevet 20. desember 2018 10 timer siden, Anonym bruker/2 skrev: Barnehagen er underlagt Kunnskapsdepartementet, og er pålagt å følge barnehageloven, rammeplan og andre forskrifter. I din kommune skal det i tillegg finnes egne vedtekter for barnehagene der. Ofte finnes disse på kommunen eller barnehagens nettside. Jeg ville lest denne, i tillegg til hver enkelte barnehages årsplan. Årsplan finnes også på nett, hvis ikke ringer/sender du mail til barnehagen og etterspør denne. I lovverket står det hva et barn har krav på, og hva dere som foreldre kan forvente. I vedtekter og årsplan kommer mer spesifikk informasjon, om satsningsområder, rutiner og verdier. Noen barnehager satser ekstra for eksempel på kunst og kultur, andre på natur og friluftsliv. Tror det du har hørt, er foreldre som er misfornøyd med krav barnehagen stiller tilbake til dem. Da hører man ofte sånne historier. Synes det er rart at de aller fleste foreldre har sine barn i barnehage, hvis det er slik. Er det alvor og hold i slike påstander, vil man som foreldre selvfølgelig klage dette inn til Fylkesmannen, da det er brudd på lovverket. Ellers mistenker jeg at det kun er mangel på kunnskap, en barnslig reaksjon på at man ikke har fått viljen sin eller i verste fall, man ønsker av ulike grunner å flytte fokuset vekk fra sin egen omsorgsevne. Når det er sagt, har hatt mine barn i barnehage. Venter en liten til ganske snart, og det blir barnehage igjen. For mine barn har avdelingsbarnehage fungert best. I tillegg merket jeg stor forskjell når ettåringen var i barnehagen hver dag og hadde korte dager, enn da vi hadde delplass med lange dager. Skal prøve å få til kortere dager denne gangen også, det første året. Er du fortsatt usikker etter å ha lest om tilbudene, ta kontakt direkte med hver enkelte barnehage. Spør om hvordan de jobber på småbarnsavdelingen, rutiner, personaltetthet og forventninger. 😊 Takk skal ta en titt på dette Er bare redd noen ikke følger godt nok med, eller ikke gidder å gjøre jobben sin ordentlig nok. Sikkert mye unødvendig tenking, men er jo ikke morro å gi dem ifra seg til hvem som helst heller.. betyr jo absolutt alt for oss disse små 😊 Anonymkode: b2f62...2cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå