Gå til innhold

Aspergers - andre foreldre her med erfaring som kan gi meg svar?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 5 år. Han kan gråte som en 3 åring og han trenger svar på alle sine spørsmål. Hvorfor-alderen er for lengst over, men ikke for ham. Dessuten er han plutselig redd for blinkende lys, lyder (selv om han er den med aller høyest lyd), i flere år har jeg "mislikt" hans væremåte, han tar ingen vanlige signal men dersom han hører meg snufse, spør han gjerne, er du lei deg, mamma? Han vinner alltid i hukommelsesspill og ikveld, lot jeg som om jeg gråt (fordi jeg tapte), og han ville gi meg alle sine gevinster (slik at jeg vant). Det mangler ingen empati men det mangler så mye annet. Finnes det noen med erfaring her inne? Jeg fortalte litt om ham til en jeg kjenner og han sa, har han Aspergers? Det fikk meg til å sjekke litt. Jeg må innrømme at jeg kjente ham igjen på symptomene. Han liker ikke bråk men er den største urokråka selv. Har dere meninger? Han er allerede under utredning men det har helt andre årsaker (uten å komme nærmere inn på det).

Det skal også nevnes at han har lett for å legge seg ned på gulvet og gråte dersom han ikke blir forstått. Setningene han kommer med er ufullstendige og ikke til å forstå. Ingen av de hjelpemidlene jeg har erfart at virker på barn, virker på ham.

Jeg håper på å få litt svar fra andre aspergers foreldre. Noen med erfaringer? Dersom han får en slik diagnose, er det isåfall riktig at han får hjelp og til hva, isåfall? Jeg prøver å google men blir ikke særlig klok

Anonymkode: 2e6ea...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke barn med diagnose i autismespekteret, men jeg treffer mange barn i jobben min. Det er ingen automatikk i at barn med slike diagnoser ikke har empati, ofte tvert i mot, faktisk. Men de kan, som du beskriver, ha vansker med å «lese» at andre har det vondt eller vanskelig. 

Når det er en diagnose på plass kan det være lettere for dere å finne riktig verktøy som kan hjelpe gutten deres, og det kan være enklere å få enkeltvedtak om spesialundervisning i skolen, f.eks. 

Et grep dere kan gjøre alt nå, og som vil være gunstig uansett hvordan utredningen går, er å ha stort fokus på forutsigbarhet. Vi har en dagstavle hjemme, med bilder av alt som skal skje den dagen. Der er også bilde av dagens middag. Mange barn vil ha nytte av å ta ned/ krysse ut e.l. etterhvert som aktiviteten er gjennomfør. Visualisere mest mulig. 

Mange med asperger er høysensitive, og har behov for hviletid. Hold rommet hans ryddig, legg til rette for at han kan hvile der med musikk og tegning eller hva det nå er som fenger og får ham «nedpå». 

Øv på å lese ansiktsuttrykk og koble dem til følelser. Finnes mange gode bøker til hjelp. 

Språket med han få logopedhjelp med. Regner med det er iverksatt tiltak. 

Lykke til! 

 

Anonymkode: 1320f...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har møtt barn med aspergers gjennom jobben. Det du beskriver, høyrest ut som aspergers! Få ein utredning på han. Snakk med BUP, dei kan ofte hjelpe.

Eg kan og anbefale eit læreverktøy; Aktøren. På skule får ein kurs i korleis å drive med det verket, men det er og mulig å følge det ved å lese lærerveiledinga. (Eg har hatt større barn med aspergers, veit ikkje heilt korleis det fungerer med ein 5-åring)

Anonymkode: 73a1b...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...